2016-08-18, 20:39
Medlem
Wuzzies avatar
Jag har trott att rullskridsko kulturen dött ut helt, och inlines tagit över. Vet inte varför.

Men häromdagen så gick jag och kikade i den lokala sportaffären och såg att de hade rullskridskor i utbudet.

Jag har åkt rullskridskor en gång. Ca. 35 år sen, och det var ett par väldigt vingliga minuter.
Inlines har jag provat på under senare år, men jag fastnade inte riktigt för det. Dålig balans även där

Där jag bor nu, så har jag ca. 4-5km strandpromenad, som ofta används av diverse idrottare. Inklusive inlines och skateboard.

Prismässigt så verkar det inte vara någon större skillnad. ca 70 euro för rullskridskor och 90 för inlines.

Vad är bekvämast för ren friåkning? Och framförallt att komma igång med?
För motion, några timmar på kvällar och helger?
Citera
2016-08-19, 00:23
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Rullskridskor låter det som du ska ha, inlines är väldigt drygt att åka med på vägar om det verkligen inte är helt fritt från grus.

Enda gången det är skönt med inlines (förutom att åka i ramp och parker som är byggda för sånt) är när det är helt ny asfalterat.

Mina inlines har varit i garderoben i snart 3 år för att det inte finns en ramp i närheten och vanliga vägar är så jävla dåliga för sånt.
Citera
2016-08-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Rullskridskor låter det som du ska ha, inlines är väldigt drygt att åka med på vägar om det verkligen inte är helt fritt från grus.

Enda gången det är skönt med inlines (förutom att åka i ramp och parker som är byggda för sånt) är när det är helt ny asfalterat.

Mina inlines har varit i garderoben i snart 3 år för att det inte finns en ramp i närheten och vanliga vägar är så jävla dåliga för sånt.

Jag tror att herrn har blandat ihop Inlines med Aggressive-inlines, som har små hjul och är byggda för att göra tricks och åka i ramper osv.

Det TS ska köpa är vanliga Inlines som har större hjul 84mm och över så är det inga som helst problem med att åka på vanliga vägar. Det är det dom är till för.

Om du verkligen vill komma igång så lägg ut lite mer pengar än 1000 kr, kollade genom internet och vill du komma undan så billigt som möjligt men ändå få ett par helt OK inlines, så hade jag köpt dessa.

https://www.skatepro.se/119-17623.htm#reviews
Citera
2016-08-19, 10:37
Medlem
Bara så det inte är en typo - du menar inte rullskidor istället för rullskridskor?

Jag kan verkligen rekommendera inlines - det behöver verkligen inte vara helt fritt från grus så efter att de sopat i början av säsongen kan man åka på i princip alla cykelbanor. Inlines blir jäkligt kul när man börjar komma upp i fart och kan svänga lite lagom. Lär dig anvädna bromsklossen så behöver du inte vara rädd för stora backar eller så också.

Som jag förstått det är rullskridskor mer för typ banor dä rman kör rollerderbys och så och inte lika mycket för motionsåkning.

Jag kör i regel turer om 3-5 mil nu när jag är ute och åker inlines, men ja, jag är rätt ensam ute på vägarna med det
Citera
2016-08-19, 13:29
Medlem
Wuzzies avatar
Många bra svar. Jag fick tips om att satsa på inlines med hjul i 90mm storleken av en kompis också.

Och nej, inte rullskidor. Sån hurtbulle är jag inte.

Rullskridskor ser enklare ut, av någon anledning.
Citera
2016-08-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzie
Många bra svar. Jag fick tips om att satsa på inlines med hjul i 90mm storleken av en kompis också.

Och nej, inte rullskidor. Sån hurtbulle är jag inte.

Rullskridskor ser enklare ut, av någon anledning.
90mm hjul är nog klockrent, ju större hjul - desto snabbare hastighet men desto trögare i starten. Jag kör 90 och har haft ett par på 100 tidigare men de var för tröga för mig

Jag tror rullskridskor är enklare i början, men jag tror också du tröttnar snabbare
Citera
2016-08-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
90mm hjul är nog klockrent, ju större hjul - desto snabbare hastighet men desto trögare i starten. Jag kör 90 och har haft ett par på 100 tidigare men de var för tröga för mig

Jag tror rullskridskor är enklare i början, men jag tror också du tröttnar snabbare
Ja precis, vanligaste är väl att man börjar runt 80-84mm men det är bara onödigt för om ett år vill du ha större hjul ändå. Så kör på 90mm.

100mm är nog inget för nybörjaren, jag själv kör på det men då har jag åkt inlines i över 20 år.

Lite motsägelsefullt men det är inte sån stor skillnad på 90 och 100 egentligen, det är min upplevelse.
Citera
2016-08-19, 20:04
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag tror att herrn har blandat ihop Inlines med Aggressive-inlines, som har små hjul och är byggda för att göra tricks och åka i ramper osv.

Det TS ska köpa är vanliga Inlines som har större hjul 84mm och över så är det inga som helst problem med att åka på vanliga vägar. Det är det dom är till för.

Om du verkligen vill komma igång så lägg ut lite mer pengar än 1000 kr, kollade genom internet och vill du komma undan så billigt som möjligt men ändå få ett par helt OK inlines, så hade jag köpt dessa.

https://www.skatepro.se/119-17623.htm#reviews

självklart dum jag är Har bara haft aggressive inlines igenom åren men sagt inlines. Tack för rättelsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in