2016-08-18, 20:27
Medlem
Hej

Jag har precis börjat gymnasiet och går i barn och fritid, fritid och hälsa och jag vill bli idrottslärare i framtiden.

Jag skulle vilja veta hur mycket de får i lön, hur svårt det är att få ett jobb i framtiden och hur det är när det är lov.

Jätte tacksam för svar.
Citera
2016-08-18, 20:34
Medlem
GurkPorrs avatar
Hur mycket lön är väldigt svårt att svara på då det varierar kraftigt från kommun till kommun och beror på din erfarenhet men på det hela taget är det inte ett särskilt välbetalt jobb, någonstans mellan 25 och 35 tusen är rimligt i dagsläget.
Lärarjobb kommer alltid att finnas, men just idrottslärare "produceras" i lite för stor utsträckning i nuläget. Kan man tänka sig lite kort- och långtidsvikariat är det dock ingen risk att man är arbetslös.
När det gäller lov är det normala att man har lov, men något kortare än elever. Det vill säga att man jobbar en vecka efter att eleverna går för sommaren och en vecka innan de kommer tillbaka, och att man jobbar 3 av 5 dagar på höstlov.
Loven är emellertid inget man bara "får", utan detta tjänas in genom att arbeta 45h(varav ca 10 kan göras hemifrån) i veckan istället för det "normala" 40.
Citera
2016-08-18, 20:44
Medlem
Man får väl högre lön om man går i högskolan än om man inte går?
Citera
2016-08-18, 20:49
Medlem
GurkPorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskinenlo
Man får väl högre lön om man går i högskolan än om man inte går?
Självklart får man högre lön om man är utbildad. En legitimerad lärare får rimligtvis högre lön, och framförallt en tillsvidareanställning.

Menar du om man får högre lön än det jag skrev så nej.
Citera
2016-08-18, 20:51
Medlem
Tack så mycket 😊
Citera
2016-08-18, 20:55
Medlem
8bitrages avatar
När jag jobbade som gymnasielärare så hade jag 27500 i lön, har sedan dess bytt jobb och utnyttjar inte längre min utbildning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in