Jag kör fast telefon, och har sedan mobilen (enbart data-kort i mobilen) mot min hemmaväxel. (på så sätt så om någon ringer mitt hemnummer så ringer både mina fasttelefoner och mobilen samtidigt, och ringer jag ut antingen från mobilen eller min fasttelefon, så syns mitt hemnummer)
Fördelarna med fast telefon är många. Exempelvis i många nyare lägenheter är
täckningen helt piss (länk) och då är det skönt med en fast IP-telefon så man slipper behöva gå ut på balkongen/gården för att motparten ska kunnan höra vad man säger. Samma om man glömt ladda batteriet i mobilen.
En annan fördel är om man har satt telefonen på laddning, så är det en fördel att ha en IP-telefon inne på toaletten så att om det ringer när man "gör sin business", då är det ju lite svårt att springa efter mobilen. Då är det rätt skönt att ha en vanlig fast IP-telefon.
Bäst är att köra med dedicerade IP-telefoner istället för ATA-box, dvs exempelvis Polycom IP 330.
En annan fördel med fast telefon är att man kan, som jag gjort, koppla mobilen mot den genom att ha en SIP-klient på mobilen, och då kunna ringa via Wifi, även när man t.ex. är i utlandet (och trots det ringa för lokal taxa) eller om man är på ett ställe med sunkig täckning.
Men den allra allra största fördelen med fast telefoni är som sagt täckningsproblemen med mobiler inomhus.
En annan fördel med IPtelefoni/fasttelefoni är också att man kan pula mer, t.ex. med Asterisk IP-telefoniväxel. Exempelvis koppla upp brandvarnaren mot Asteriskservern och låta den dra ett automatsamtal gratis (eftersom det då blir ett internsamtal inom samma LAN) till ens fasttelefoner om brandvarnaren går, perfekt om man har svårt att höra brandvarnaren.