2016-08-18, 16:15
Medlem
Fast telefon blir ju alltmer ovanligt att ha. Men tänker ändå lite på fördelar med det? Funderar nämligen att gå emot strömmen lite och skaffa fast telefon, så vill komma på så många fördelar som möjligt jag kan berätta om för dem som börjar prata om alla fördelar med mobiltelefon.
Det jag kommit fram till hitintills är
• Det är svårare att göra flera saker samtidigt och man har bara samtalet att koncentrera sig på
• Det är bara att säga att man inte är hemma om någon ringer och man inte känner för att svara (säger man att "Nej, du vet jag använder bara mobilen hemma" betraktas man som konstig och är osäkert om någon tror på en)
Citera
2016-08-18, 16:26
Medlem
Hemtelefon är skönt att ha som en fast punkt i hemmet dit man går för att ringa.
Har man mobilen med sig varje sekund så känner jag ofta att det blir en stress att hela tiden vara uppkopplad, även då man är utomhus.

Du kan dra ur sladden till hemtelefonen så går signaler fram som om du inte vore hemma.

Stänger man av en mobil så får man ett felmeddelande att numret inte kan nås och det är uppenbart att telefonen är avstängd (alternativt utan mottagning).

Du kan även ha ganska bra prisavtal med exempelvis Telia om du ringer mycket och gillar konceptet med hemtelefon.
Citera
2016-08-18, 16:33
Medlem
Hur vanligt är det att man har en fast telefon som faktiskt är sladdburen? Trodde det var helt utdött.
Citera
2016-08-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Hemtelefon är skönt att ha som en fast punkt i hemmet dit man går för att ringa.
Har man mobilen med sig varje sekund så känner jag ofta att det blir en stress att hela tiden vara uppkopplad, även då man är utomhus.

Du kan dra ur sladden till hemtelefonen så går signaler fram som om du inte vore hemma.

Stänger man av en mobil så får man ett felmeddelande att numret inte kan nås och det är uppenbart att telefonen är avstängd (alternativt utan mottagning).

Du kan även ha ganska bra prisavtal med exempelvis Telia om du ringer mycket och gillar konceptet med hemtelefon.
Aaa, det är faktiskt riktigt bra poänger, men mitt problem skulle iaf vara att jag ändå använder mobilen konstant för annat än att ringa, så när jag väl ska ringa någon skulel jag inte orka springa till fasta telefonen #problemförosslata
Citera
2016-08-18, 22:58
Medlem
Arbetarbroders avatar
Topic editerad för tydliggöra vad tråden handlar om. Önskar TS en annan topic vänligen skicka ett PM
//Moderator
Citera
2016-08-19, 18:05
Medlem
Anti-WOGs avatar
Finns det fortfarande fast telefoni? Jag trodde att hela systemet blivit bortkopplat och man infört ip-telefoni istället.
Citera
2016-08-19, 18:23
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Finns det fortfarande fast telefoni? Jag trodde att hela systemet blivit bortkopplat och man infört ip-telefoni istället.

Jo det går fortfarande att få via Telia, Vet en som skulle ha det för att köra en BBS över en modempol och det funkar inte med IP telefoni. Han ringde Telia och dom satt som ufon och föreslog IP-telefoni istället, Sedan blev han kopplad till nästa och nästa osv, efter en halv dag blev han kopplat telia-medarbetare av den gamla stammen som sa, Javisst inga problem, det är en tjänst vi utfört i alla tider och fortfarande har kvar, så min bekant fick sitt analoga jack.

Till topic. Man kan bygga en analog modempol, det är en fördel.
Citera
2016-08-19, 18:50
Medlem
sebnies avatar
Jag kör fast telefon, och har sedan mobilen (enbart data-kort i mobilen) mot min hemmaväxel. (på så sätt så om någon ringer mitt hemnummer så ringer både mina fasttelefoner och mobilen samtidigt, och ringer jag ut antingen från mobilen eller min fasttelefon, så syns mitt hemnummer)

Fördelarna med fast telefon är många. Exempelvis i många nyare lägenheter är täckningen helt piss (länk) och då är det skönt med en fast IP-telefon så man slipper behöva gå ut på balkongen/gården för att motparten ska kunnan höra vad man säger. Samma om man glömt ladda batteriet i mobilen.

En annan fördel är om man har satt telefonen på laddning, så är det en fördel att ha en IP-telefon inne på toaletten så att om det ringer när man "gör sin business", då är det ju lite svårt att springa efter mobilen. Då är det rätt skönt att ha en vanlig fast IP-telefon.

Bäst är att köra med dedicerade IP-telefoner istället för ATA-box, dvs exempelvis Polycom IP 330.

En annan fördel med fast telefon är att man kan, som jag gjort, koppla mobilen mot den genom att ha en SIP-klient på mobilen, och då kunna ringa via Wifi, även när man t.ex. är i utlandet (och trots det ringa för lokal taxa) eller om man är på ett ställe med sunkig täckning.

Men den allra allra största fördelen med fast telefoni är som sagt täckningsproblemen med mobiler inomhus.

En annan fördel med IPtelefoni/fasttelefoni är också att man kan pula mer, t.ex. med Asterisk IP-telefoniväxel. Exempelvis koppla upp brandvarnaren mot Asteriskservern och låta den dra ett automatsamtal gratis (eftersom det då blir ett internsamtal inom samma LAN) till ens fasttelefoner om brandvarnaren går, perfekt om man har svårt att höra brandvarnaren.
Senast redigerad av sebnie 2016-08-19 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in