• 2
  • 3
2022-12-01, 12:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag testade i VM för enkelhetens skull, brukar annars prova operativsystem på min PC.

Nej, jag är inte ute efter någon "street cred", varför skulle jag vara det?

Okej, om så inte är fallet så ber jag om ursäkt för min ungdomliga rättframhet.
Träffat på alltför många som hört att den och den disten är asballt att köra men som inte har någon som helst kunskap för att kunna ratta den säkert.

Slackware gör sig bäst på riktig hårdvara. Jag rekommenderar att du gör en bootbar USB och kör in den på din PC för att testa.
Den är som sagt mest unix-lik av alla Linux-distar vilket innebär att i stort sett ingen erfarenhet av de senare nämnda förbereder dig för den men den ger mycket tillbaka när man väl börjat gräva och lära sig den.

Jag har kört den både som appliance och generellt OS och den är sjukt stabil, ge den vilken uppgift som helst och den klarar av det galant men förbered dig på mycket läsande och knackande i terminalen.
Citera
2022-12-01, 13:18
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFox2000
Jag kör för närvarande Manjaro, men har funderat på att gå över till något utan Systemd. Jag har funderat på Devuan men på deras sida hittar jag ingen ISO att ladda ner.

https://files.devuan.org/devuan_chimaera/
Citera
2022-12-17, 12:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFox2000
Jag kör för närvarande Manjaro, men har funderat på att gå över till något utan Systemd. Jag har funderat på Devuan men på deras sida hittar jag ingen ISO att ladda ner.

Slackware annars.

http://www.slackware.com/getslack/
Citera
2022-12-23, 09:00
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Okej, om så inte är fallet så ber jag om ursäkt för min ungdomliga rättframhet.
Träffat på alltför många som hört att den och den disten är asballt att köra men som inte har någon som helst kunskap för att kunna ratta den säkert.

Slackware gör sig bäst på riktig hårdvara. Jag rekommenderar att du gör en bootbar USB och kör in den på din PC för att testa.
Den är som sagt mest unix-lik av alla Linux-distar vilket innebär att i stort sett ingen erfarenhet av de senare nämnda förbereder dig för den men den ger mycket tillbaka när man väl börjat gräva och lära sig den.

Jag har kört den både som appliance och generellt OS och den är sjukt stabil, ge den vilken uppgift som helst och den klarar av det galant men förbered dig på mycket läsande och knackande i terminalen.

Det är lugnt.

Jag lyckades få det att funka sen när jag valde MBR istället för GPT.
Citera
2022-12-23, 16:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det är lugnt.

Jag lyckades få det att funka sen när jag valde MBR istället för GPT.

Kanon, vad tycker du om Slackware så långt? De var tidiga att adoptera KDE som default desktop och numera ska det vara en seamless experience på Slackware.
Som du upptäckte är Lilo, syslinux eller grub2 väldigt känsliga på en virtuell maskin som emulerar bios.
Vet inte hur det funkar på parallells men i virtualbox kan man ändra till gpt och då funkar det smärtfritt att installera på en sån partition.
Citera
2023-01-11, 08:29
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Kanon, vad tycker du om Slackware så långt? De var tidiga att adoptera KDE som default desktop och numera ska det vara en seamless experience på Slackware.
Som du upptäckte är Lilo, syslinux eller grub2 väldigt känsliga på en virtuell maskin som emulerar bios.
Vet inte hur det funkar på parallells men i virtualbox kan man ändra till gpt och då funkar det smärtfritt att installera på en sån partition.

Jag mest installerade och provkörde lite, gjorde ingen konfiguration eller mer avancerade saker.

Det enda jag tycker är att rekommenderad full installation innehåller lite väl mycket paket/program.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in