Citat:
Ursprungligen postat av
roleone
Får ibland intrycket att många av de som är kritiska till systemd bara är det för att de råkar ogilla Lennart som person, vilket jag kan förstå. Huruvida det stämmer låter jag dock vara osagt då jag bara har anekdotiska bevis.
Jag hade nog ingen uppfattning om Lennart innan systemd började göra livet surt för mig :-) Det var mest en lång serie av "det här brukade funka, nu gör det inte det längre"-incidenter som kom i kölvattnet av Debians övergång från sysvinit till systemd. Vet inte hur många veckor vi spenderade på att få ordning på olika saker som fallerade.
Jag tycker f.ö. inte att sysvinit var så hemskt. Folk hänger upp sig väldigt mycket på att det i slutändan är en samling shellscript som står för service-startande. Personligen stör det mig inte; shellscript är
right there, och går att läsa. De är betydligt mindre opaka än systemd:s service-filer. Men visst, det har tillförts en del funktionalitet runt hanteringen i systemd, men funktionalitet åtminstone jag inte haft mycket nytta av. Det funkade bra. Plötsligt behövde jag göra en massa ändringar för att få det att funka bra igen. Under tiden fick jag slåss mot (a) saker som enligt systemd var dålig konfiguration, och (b) buggar i systemd. I slutändan, efter mycket jobb, var jag tillbaks där jag startade, med något som funkade.
Yay!, antar jag. Kan jag få tillbaks de veckorna av mitt liv, tack?