2022-11-25, 18:10
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nå, har du testat Slackware efter mitt tips?

Jag provade att installera det i Parallels på macen men något gick fel när bootloadern installerades så det gick inte att starta sen.
Citera
2022-11-25, 18:17
Medlem
DrVonAnkas avatar
Jag har läst många som är emot det men inte riktigt greppat detaljerna. Systemd gör mer än det bör och bryter någon grundfilosofi om hur saker och ting bör fungera har jag listat ut. Då ställer jag frågan, är det fler som faktiskt gillar systemd och de få som ogillar det bara låter högt?
Citera
2022-11-25, 20:59
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag har läst många som är emot det men inte riktigt greppat detaljerna. Systemd gör mer än det bör och bryter någon grundfilosofi om hur saker och ting bör fungera har jag listat ut. Då ställer jag frågan, är det fler som faktiskt gillar systemd och de få som ogillar det bara låter högt?

En överväldigande majoritet bryr sig inte ett skvatt. Bland de som bryr sig skulle jag nog säga att en majoritet gillar och en minoritet ogillar, men det har jag inga egentliga belägg för.

Det att de som ogillar "låter högt" vet jag inte om jag håller med om dock. Låter man högt bara för att man uttrycker lite missnöje? Vad bör man göra? Hålla käft så fort man misstänker att man kanske är i minoritet?

Personligen sällar jag mig till skaran "ogillar", alltså den jag tror är minoriteten.
Citera
2022-11-26, 09:44
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
En överväldigande majoritet bryr sig inte ett skvatt. Bland de som bryr sig skulle jag nog säga att en majoritet gillar och en minoritet ogillar, men det har jag inga egentliga belägg för.

Det att de som ogillar "låter högt" vet jag inte om jag håller med om dock. Låter man högt bara för att man uttrycker lite missnöje? Vad bör man göra? Hålla käft så fort man misstänker att man kanske är i minoritet?

Personligen sällar jag mig till skaran "ogillar", alltså den jag tror är minoriteten.
Låter högt kanske är fel ordval. Menar mer att jag läser fler inlägg om hur dåligt det är än trådar som hyllar hur bra det fungerar. Så är det väl alltid dock, man hör bara klagomål om något fungerar dåligt, sällan beröm om något fungerar bra.
Citera
2022-11-26, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Men ska jag ha en slimmad dist utan systemd så är valet för mig Alpine Linux.
Så smidig att sätta upp en liten appliance och man har möjligeten installera den att köra från ramdisk, helt underbart för en liten brandvägg eller dyl.

Har nu provat Alpine i VM och det verkar lovande. Kan nog fungera bra som desktop även om det som sagt inte är distens primära användningsområde.
Citera
2022-11-26, 17:10
Medlem
Freddyfishs avatar
Jag som en vanliga idiot, har inga direkta åsikter om systemd. Jag stöter dock på problem med systemd som är korkade och ibland krävar idiotiska omvägar för att lösa. SysV var inte perfekt heller.

Dock, så hörde jag ifrån en bekant som hade granskat systemd-koden - och han var inte positivt inställd till den.
Citera
2022-11-29, 17:37
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag provade att installera det i Parallels på macen men något gick fel när bootloadern installerades så det gick inte att starta sen.

Då gav du upp och skrev ett gnälligt inlägg med en sursmiley?

Som jag skrev så kräver Slackware kunskap utöver den ordinära ubuntu-nivån.
Dock är det i det här fallet med stor sannolikhet parallells som är problemet.
Har aldrig haft några problem med Slackware och virtualbox.

För övrigt ger du ett lite konstigt intryck när du vill ha en "desktop" Linux men ska köra den i en virtuell miljö på en mac.

Exakt vad hoppas du uppnå med det, klicka runt lite och hoppas att att det fungerar för att att du ska få lite street cred?
Citera
2022-11-29, 20:12
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Då gav du upp och skrev ett gnälligt inlägg med en sursmiley?

Som jag skrev så kräver Slackware kunskap utöver den ordinära ubuntu-nivån.
Dock är det i det här fallet med stor sannolikhet parallells som är problemet.
Har aldrig haft några problem med Slackware och virtualbox.

För övrigt ger du ett lite konstigt intryck när du vill ha en "desktop" Linux men ska köra den i en virtuell miljö på en mac.

Exakt vad hoppas du uppnå med det, klicka runt lite och hoppas att att det fungerar för att att du ska få lite street cred?

Jag testade i VM för enkelhetens skull, brukar annars prova operativsystem på min PC.

Nej, jag är inte ute efter någon "street cred", varför skulle jag vara det?
Citera
2022-11-30, 11:55
Medlem
roleones avatar
Får ibland intrycket att många av de som är kritiska till systemd bara är det för att de råkar ogilla Lennart som person, vilket jag kan förstå. Huruvida det stämmer låter jag dock vara osagt då jag bara har anekdotiska bevis.

Med det sagt: både Upstart och SysVinit var/är usla i jämförelse. Det betyder inte att systemd inte har brister. Jag sällar jag mig också till skaran som tycker systemd gör lite för mycket. Ett exempel jag ofta återkommer till är systemd-resolved som verkligen inte hör hemma som en perifer komponent i en processhanterare.
Citera
2022-11-30, 18:08
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Får ibland intrycket att många av de som är kritiska till systemd bara är det för att de råkar ogilla Lennart som person, vilket jag kan förstå. Huruvida det stämmer låter jag dock vara osagt då jag bara har anekdotiska bevis.

Jag hade nog ingen uppfattning om Lennart innan systemd började göra livet surt för mig :-) Det var mest en lång serie av "det här brukade funka, nu gör det inte det längre"-incidenter som kom i kölvattnet av Debians övergång från sysvinit till systemd. Vet inte hur många veckor vi spenderade på att få ordning på olika saker som fallerade.

Jag tycker f.ö. inte att sysvinit var så hemskt. Folk hänger upp sig väldigt mycket på att det i slutändan är en samling shellscript som står för service-startande. Personligen stör det mig inte; shellscript är right there, och går att läsa. De är betydligt mindre opaka än systemd:s service-filer. Men visst, det har tillförts en del funktionalitet runt hanteringen i systemd, men funktionalitet åtminstone jag inte haft mycket nytta av. Det funkade bra. Plötsligt behövde jag göra en massa ändringar för att få det att funka bra igen. Under tiden fick jag slåss mot (a) saker som enligt systemd var dålig konfiguration, och (b) buggar i systemd. I slutändan, efter mycket jobb, var jag tillbaks där jag startade, med något som funkade. Yay!, antar jag. Kan jag få tillbaks de veckorna av mitt liv, tack?
Citera
2022-12-01, 12:22
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
I slutändan, efter mycket jobb, var jag tillbaks där jag startade, med något som funkade. Yay!, antar jag. Kan jag få tillbaks de veckorna av mitt liv, tack?

Haha, story of my life! Det är alldeles för ofta något som betraktas som det nya svarta bara leder till mycket extrajobb för att sedan fungera mer eller mindre precis likadant.
Citera
2022-12-01, 12:42
Medlem
MrFox2000s avatar
Jag kör för närvarande Manjaro, men har funderat på att gå över till något utan Systemd. Jag har funderat på Devuan men på deras sida hittar jag ingen ISO att ladda ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in