Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Det jag säger är att ta ett svar utan att veta hur svaret blev till är mindre än att även veta vägen fram till det.
Om nån tycker att nå svaret är att få det berättat för sig är vägen att gå så får dom absolut tycka det.
Jag håller inte med.
Jag menar såklart inte att man ska vara så jävla grundlig i sitt alldagliga prat.
Men sånt som vi diskuterar här i formdelen så vore det inte bra att bara ta folk på orden och köra på det.
Filosofi är ju något man i någon mening måste förstå själv och inte bara ta färdiga svar och återupprepa dessa.
Och ja! Jag gör misstag hela tiden.
Och jag försöker förstå varför och hur jag gör dom.
Feltänket jag tror du gör är att tro att bara för att någon nöjer sig med ett svar från en viss person så skulle det innebära att man ser det som att man nått det slutgiltiga svaret. Varför skulle det vara så?
Jag vill lyssna på och ta in information från mängder av människor men jag har varken tid eller lust att ge respons på allt jag hör. Det är iaf så jag funkar, jag lyssnar på "alla", sen frågar jag vidare och fortsätter diskussionen med de jag intresseras av och som jag tror har lite extra potential att ge information som kan gynna mig.
Det betyder knappast att jag tar allt för sanning så fort jag bara nöjer mig med att höra svaret från någon.