• 1
  • 2
2016-08-15, 01:11
Medlem
Kronofogden tog förra veckan 3000 kr från mitt konto utan förvarning, jag blir riktigt nojig nu när det ska komma in 13.000 + på mitt konto imorgon under förmiddagen och jag undrar om de kan ta pengar direkt när de kommer in?
det är pengar från en spelsida som jag ska använda till att betala av lite saker och så, så jag är i stort behov av dem. Jag ska försöka skynda mig att föra över pengarna till ett annat konto som inte är i mitt namn, men jag kommer sitta i möte under tiden pengarna bör komma in, så jag är väldigt nervös.

Drar de mer pengar trots att de tog pengar förra veckan? Eller är det safe?
Citera
2016-08-15, 01:33
Medlem
Häcka vid en bankomat och ta ut direkt.
Citera
2016-08-15, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Häcka vid en bankomat och ta ut direkt.

Kommer som sagt sitta i ett möte under tiden pengarna ska komma in på kontot och det är en bra bit från närmsta bankomat..
Kan KFM se att det är pengar på väg in och ta de direkt?
Citera
2016-08-15, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissandgoodnight
Kommer som sagt sitta i ett möte under tiden pengarna ska komma in på kontot och det är en bra bit från närmsta bankomat..

Inte säker, men sitt redo och swisha någon om de går ?
Citera
2016-08-15, 08:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

KFM kan begära att bankerna ombesörjer det åt dem. Men de brukar inte göra det så ofta... KFM måste ogilla dig.
Citera
2016-08-15, 08:25
Medlem
Citat:
Kronofogden tog förra veckan 3000 kr från mitt konto utan förvarning, jag blir riktigt nojig nu när det ska komma in 13.000 + på mitt konto imorgon under förmiddagen och jag undrar om de kan ta pengar direkt när de kommer in?
det är pengar från en spelsida som jag ska använda till att betala av lite saker och så, så jag är i stort behov av dem. Jag ska försöka skynda mig att föra över pengarna till ett annat konto som inte är i mitt namn, men jag kommer sitta i möte under tiden pengarna bör komma in, så jag är väldigt nervös.

Det är inte på något sätt "safe". Herr Krono Fogde kan plocka pengar från ditt konto så fort de ser att du har mer än ditt beslut att tillgå... och du får ett brev om det först några dagar efteråt.....
Citera
2016-08-15, 19:35
Medlem
cavvemans avatar
Om KFM har tagit beslut om utmätning så har de rätt att plocka pengar från ditt konto ja.

Du kan läsa mer gällande utmätning samt löneutmätning här: https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
https://www.kronofogden.se/Loneutmatning2.html
Citera
2016-08-15, 20:54
Medlem
Citat:

Hej det beror helt på, i vanliga fall inte men ibland så kan man göra nya förfrågningar med jämna mellanrum. Störst chans/risk är om Kronofogden inte lyckats lägga en löneutmätning på dig och misstänker att du har inkomster. Det är bättre att du använder pengarna till att betala av på dina skulder än att du spelar för dem.
Citera
2016-08-15, 20:57
Bannlyst
Citat:

"Utan förvarning" tror jag inte på, du måste ha ett utmätningsbeslut på dig innan som du säkert fått brev om.
Citera
2016-08-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
"Utan förvarning" tror jag inte på, du måste ha ett utmätningsbeslut på dig innan som du säkert fått brev om.
Nja bankutmätning är utan förvarning det är liksom hela poängen, Kronofogden skickar dock ut ett beslut men det får man i bästa fall dagen efter. Löneutmätning då tar Kronofogden pengarna direkt från arbetsgivaren de passerar aldrig kontot, då har man dock fått ett beslut före första dragningen och man har haft tillfälle att själv komma in med uppgifter som skall ligga till grund för beslutet.
Citera
2016-08-15, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KronoinspektorXX
Nja bankutmätning är utan förvarning det är liksom hela poängen, Kronofogden skickar dock ut ett beslut men det får man i bästa fall dagen efter. Löneutmätning då tar Kronofogden pengarna direkt från arbetsgivaren de passerar aldrig kontot, då har man dock fått ett beslut före första dragningen och man har haft tillfälle att själv komma in med uppgifter som skall ligga till grund för beslutet.

Ungefär det jag menade. Hela processen har sin ordning med beslut och rätt att överklaga och bestrida innan det blir utmätning.
Citera
2016-08-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Ungefär det jag menade. Hela processen har sin ordning med beslut och rätt att överklaga och bestrida innan det blir utmätning.
Kronofogden får utmäta banktillgångar så fort en skuld hos Kronofogden förfallit till betalning, i vår utmätningsordning så skall vi utmäta bankmedel i första hand, sedan lön, sedan lösöre och sist fastigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in