• 2
  • 3
2016-08-16, 08:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Det var nått nytt! Googlade men hittade inget. Kan du länka?
http://www.di.se/artiklar/2016/8/16/...bostadsratter/
Citera
2016-08-16, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Tre millar för en tvåa är idioti. Även om du har råd så lägg inte så mycket av lönen på boendet. Du låser fast dig för mycket. Bättre imo att ta en billigare tvåa i en förort för max två miljoner.
Riktigt jävla korkat inlägg. Var tror du han får en tvåa för tre miljoner? Definitivt inte i stan, så det lär bli en förort för dessa pengar.

Dessutom är jag av en helt annan uppfattning. Om man är rädd för att torska pengar - köp där det är dyrast. Det är dyrast av en anledning - här vill folk bo. Om priserna går ned vill folk fortfarande bo där. Däremot kommer de inte vara lika sugna på att betala mycket för att bo i typ Råcksta. Köpkraften är bättre på de ställen där priserna är högre.
Citera
2016-08-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Riktigt jävla korkat inlägg. Var tror du han får en tvåa för tre miljoner? Definitivt inte i stan, så det lär bli en förort för dessa pengar.

Dessutom är jag av en helt annan uppfattning. Om man är rädd för att torska pengar - köp där det är dyrast. Det är dyrast av en anledning - här vill folk bo. Om priserna går ned vill folk fortfarande bo där. Däremot kommer de inte vara lika sugna på att betala mycket för att bo i typ Råcksta. Köpkraften är bättre på de ställen där priserna är högre.

Läser du en gång till så ser du att jag skrev förort.... mupp.
Satsa tre millar idag är en idioti.

Först rasar priserna på sommarhus/stugor. Det har redan börjat.
Sen rasar det som är "hippt" och dyrt i stan
Sen rasar mindre lägenheter i ytterområden.

Men procentuellt rasar det mest inne i stan när det väl sätter igång.
Citera
2021-08-12, 22:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Sitter i liknande sits idag. Hyr förvisso första hand, men vill köpa då jag annars få pynta hög vinstskatt från tidigare boende.
Förstår inte hur man ska ha råd, blir nekad de flesta alternativ av banken. Trots hyfsad lön lite över 40 och nästan en halv mil i insats. Dock ensamstående. Men alltså, man känner sig inte välkommen på marknaden Köpa en etta i skärholmen ungefär, känns inte som ett rimligt alternativ.
Avseende belåning sätter banken gränsen i mitt fall till max 12k, verkar som de flesta nyproddar försvinner då..
Sereeejöst, ska man lämna sthlm?

För övrigt hoppas alla i tråden köpte 2016, då sitter ni bra till idag
Citera
2021-08-12, 23:11
Medlem
Jag skulle köpa. Om du ändå ska bo kvar i några år. Skönt att ha sitt egna.

Om det blir ett ras, så kommer priserna gå upp igen. Även om det skulle ta några år. Så har det varit sen den djupa 90-tals krisen.

Nu har vi dessutom en stor bostadsbrist och områden som blivit stökigare.
Citera
2021-08-13, 09:03
Medlem
Fyfan för en sunkig hyreslägenhet där man inte kan renovera som man vill. Dessutom är hyran ren waste.

Räntan är låg, enkelt val
Citera
2021-08-13, 09:13
Medlem
Nu den som köpte 2016 verkar ha gjort en skaplig affär.
Men jag skulle säga, skall man bo tror jag inte det är något snack om att man skall köpa.
Traska runt i 2ndra hands hyresträsket är knappast bra för hälsan.
Även om man ev. ser en nergång så är det absolut värt en slant för att ha ett stabilt boende.
Är man dock ute för att köpa på spekulation så skulle jag nog avråda i nuläget. En sättning/Avmattning kommer nog ganska snart. Och blir man då tvungen att sälja i en dipp är det inte roligt.
Citera
2021-08-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
För övrigt hoppas alla i tråden köpte 2016, då sitter ni bra till idag
Ca +10% sedan mitten 2016, d.v.s. spöad av inflationen.

Tricket är dock att det är ett snitt över marknaden (bostadsrätt Stockholm). Det du upplever när du inte lyckas köpa OK tvåa för 4msek är att du kikar på något ställe som för stunden är överexponerat. Inte minst fanns det några sådana områden i våras, där det mesta gick "grisen i säcken" utan visning.

Så tipset är att undvika just sådana situationer. Om du vill köpa i ett område som är helt hopplöst just nu, avvakta några månader.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in