2016-08-14, 20:57
Medlem
Är nyinflyttad till Stockholm och bor just nu inneboende lite utanför staden. Jobbar som systemutvecklare och känner att med en civilingenjörexamen bakom mig så bör min ekonomi vara relativt stabil. Jag funderar på att köpa en 2:a för runt 3 miljoner men vet inte riktigt om det är läge nu eller om jag bör vänta. Jag tänker att jag kan lägga runt 0.8-1 miljon kronor som instats om jag skulle köpa en.

Vad tycker ni? Om jag ändå tänkt bo i Stockholm och ser min framtid här, är det då bara att köpa eller är jag påväg att göra ett dåligt beslut?

All hjälp uppskattas!
Citera
2016-08-14, 21:06
Medlem
Om du tänkt bo i Stockholm en längre tid är det bara att slå till. Hyreslägenheter är omöjliga att få tag på med kort varsel för en oinvigd, och med tanke på bostadsbristen så är det förmodligen ingen större risk för något större ras på bomarknaden.
Citera
2016-08-14, 22:13
Medlem
kiddolols avatar
Ja du borde slå till. Väntar du 2-3 år så kommer du förmodligen få betala ännu mer än i dagsläget
Citera
2016-08-14, 22:17
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiddolol
Ja du borde slå till. Väntar du 2-3 år så kommer du förmodligen få betala ännu mer än i dagsläget
Och jag säger precis tvärtom. Vänta.
Citera
2016-08-14, 22:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Och jag säger precis tvärtom. Vänta.
Problemet med att vänta är att det är dyrt.

Bo i andrahand är inte gratis. och jag vet många som hyrt i andra hand blir väldigt nöjda av att äntligen betala av på sina egna lån istället för någon annans.
Citera
2016-08-15, 12:21
Medlem
Phantom042s avatar
Köp med en gång. Marknaden är svagare än på länge pga amorteringskravet som gjorde att många köpte medan de kunde innan lagen gick igenom.
Bostadsbristen är enorm och kommuner har börjat köpa på sig bostadsrätter för att hyra ut till flyktingar, de kommer dra upp priserna rejält närmaste åren.
Citera
2016-08-15, 12:23
Bannlyst
Du kommer bara pissa bort pengar om du hyr i andra hand. Med tanke på att uthyrarna tar ockerhyror (because they can). De du kommer betala för en andrahands lägenhet motsvarar vad du hade fått betala för alla kostnader vid ett lägenhetsköp...
Citera
2016-08-15, 12:29
Medlem
Tre millar för en tvåa är idioti. Även om du har råd så lägg inte så mycket av lönen på boendet. Du låser fast dig för mycket. Bättre imo att ta en billigare tvåa i en förort för max två miljoner.
Citera
2016-08-15, 12:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Köp med en gång. Marknaden är svagare än på länge pga amorteringskravet som gjorde att många köpte medan de kunde innan lagen gick igenom.
Bostadsbristen är enorm och kommuner har börjat köpa på sig bostadsrätter för att hyra ut till flyktingar, de kommer dra upp priserna rejält närmaste åren.

Det var nått nytt! Googlade men hittade inget. Kan du länka?
Citera
2016-08-15, 14:00
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
http://www.valueguard.se/sverigebr

Svagare än på länge. Jojo. Du ger råd som du förefaller ha förstånd till.
Citera
2016-08-15, 14:05
Medlem
quaresmas avatar
Hur tycker ni man ska göra? Just nu ett objekt ute till försäljning och typ ingen var på visningarna. (Var på båda) ingen har budat än för utgångspris. Är de skäligt att lägga sig 200k under utgångspriset då?
Citera
2016-08-15, 14:13
Medlem
idiamindadas avatar
Det är bara att hoppa i vattnet. Bor man inte som folk mår man inte bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in