2016-08-13, 12:33
Medlem
Hej,
jag har precis fått nya ramminnen till min dator men när jag ska sätta in dem tillsammans med mina gamla så startar datorn bara snabbt med svart skärm och dör sedan. Beror detta på att de inte är kompatibla med varandra?

Enligt han jag köpte datorn av så ska de passa men man behöver göra några inställningar i BIOS tydligen. Någon som vet hur man gör detta?

Datornspecifikationer:

Processor: AMD Sixcore FX-6300, 4.1 GHz, Sex kärnor
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 950 2GB (Stöd för DVI/HDMI/VGA)
RAM: Corsair Vengeance 8GB 1866MHz
HDD: 1TB SATA 6Gb/s 7200rpm
Chassi: Antec GX505 USB 3.0
Nätaggregat: Fractal Design Essence 600W
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT-USB3
DVD: Samsung Brännare DVD±RW
Operativsystem: Windows 10 Home Premium (Testversion)

Nya ramminnen:
Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz

Räcker denna information?

Tack på förhand för hjälp
Citera
2016-08-13, 12:41
Medlem
nedboys avatar
Ett tips kan väl vara att fråga han som du köpte datorn av? Känns som han kan veta vad du ska göra?
Citera
2016-08-14, 10:37
Medlem
yes, han är dock lite svår att få tag i tyvärr Tänkte om det var någon enkel/välkänd inställning i BIOS...
Citera
2016-08-14, 10:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Innan du börjar med Bios så kan du kontrollerar en extra gång så minnesplattorna sitter i ordentligt på minnesmodulen.

Har du tryckt i dessa ordentligt?
Citera
2016-08-14, 11:17
Medlem
x12s avatar
Kan möjligen vara att den inte gillar blandningen av 1866 och 1600 minnen. Det är ju ett mycket simpelt moderkort, så det kan ha sina knepiga begränsningar.
Testa ta ur minnena igen och se om den startar då.

Iakttagit esd försiktighetsåtgärder?

Nätagget var strömlöst när minnesbrickorna monterades?
Det ligger ström på moderkortet även när datorn är avstängd, sålänge nätagget är strömsatt.
Citera
2016-08-14, 13:44
Medlem
PeterNosters avatar
Moderkortet har support för:
Support for 1600(O.C.)/1333/1066 MHz memory modules

Det långsammaste minnet bestämmer farten. Du måste nog in i BIOS och ställa in timingen för de nya så att den ser ut som de gamla.

Börja med att installera programmet CPU-Z från CPUID.

När du startar programmet klickar du på fliken Memory.
Där kan du se en lista på Timings:

CAS# Latency (CL)
RAS# to CAS# Delay (tRCD)
RAS# Precharge t (tRP)
Cycle time (tRAS)
Bank cycle time (t(RC)

Notera värdena där.

Klicka sen på fliken SPD i CPU-Z.

Där kan du välja Slot #1 till Slot #4 och kolla timingen på minnena.
Notera värdena där.

Jag har 2 stycken 4 GB minnen från Crucial:
Crucial BallistixSport 2x4GB 1600MHz med CL9:
https://www.netonnet.se/art/komponen...z/179821.8995/ M

Minnestimingen ser ut så här:

CAS# Latency (CL): 11
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 11
RAS# Precharge t (tRP): 11
Cycle time (tRAS): 28
Bank cycle time (t(RC): 37

Under SPD fliken ser det ut så här:

CAS# Latency (CL): 9
RAS# to CAS# Delay (tRCD): 9
RAS# Precharge t (tRP): 9
Cycle time (tRAS): 24
Bank cycle time (t(RC): 37

Häpp!!! Minnena klarar CL9 men BIOS har ställt in CL11.
Det här får jag nog kolla upp.

Gå in i BIOS och leta upp var man ställer in minnestimingen. Sen får du tänka och fylla i rätt värden. Jag fick just lite att tänka på själv.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-08-14 kl. 13:52.
Citera
2016-08-15, 10:45
Medlem
Tack så mycket för genomförliga svar! Jag har kollat så de sitter ordentligt och ej ör skadade.

Jag prova detta PeterNoster och återkommer. Tack för att du tog dig tid
Citera
2021-05-10, 18:35
Bannlyst
*BUMP*

Jag överväger byte av ramminne, och tydligen är det väsentligt att ta bort de gamla och bara ha nya som är helt kompatibla och lika snabba.

Det är lite konstigt överhuvudtaget, för detta att ramminnet inte räcker har kommit med åldern. Drygt halva hårddisken är fortfarande ledig. Det började med att det blev lite ramminne tillgängligt när Windows fick välja självt. Efter att ha sökt på nätet, så kom jag fram till att ställa in minnet manuellt. Både ursprunglig och maxstorlek sattes till 1,5 ggr ramminnet. Det fungerar hyfsat men är inte så snabbt som när datorn var ny.

Ni får gärna kommentera om ni tycker att något av detta låter märkligt. Jag spelar aldrig spel men har på min vanliga Firefox ofta flera flikar med t.ex. Youtube uppe samtidigt.
Citera
2021-05-10, 18:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
*BUMP*

Jag överväger byte av ramminne, och tydligen är det väsentligt att ta bort de gamla och bara ha nya som är helt kompatibla och lika snabba.

Det är lite konstigt överhuvudtaget, för detta att ramminnet inte räcker har kommit med åldern. Drygt halva hårddisken är fortfarande ledig. Det började med att det blev lite ramminne tillgängligt när Windows fick välja självt. Efter att ha sökt på nätet, så kom jag fram till att ställa in minnet manuellt. Både ursprunglig och maxstorlek sattes till 1,5 ggr ramminnet. Det fungerar hyfsat men är inte så snabbt som när datorn var ny.

Ni får gärna kommentera om ni tycker att något av detta låter märkligt. Jag spelar aldrig spel men har på min vanliga Firefox ofta flera flikar med t.ex. Youtube uppe samtidigt.
Hur mycket fysiskt RAM-minne har du idag?
Kör du Windows 10?
Citera
2021-05-10, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Hur mycket fysiskt RAM-minne har du idag?
Kör du Windows 10?

4 GB. Windows 7, som jag vill behålla.
Citera
2021-05-10, 18:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
4 GB. Windows 7, som jag vill behålla.
Ok, om jag hade varit du skulle jag satt in ett 8GB minne också, om det finns plats på moderkortet, så du får 12 GB. Annars byter du ut 4GB kortet mot 8 GB. Allt förutsatt att processorn kör 64-bit (annars är 4GB max-kapacitet)

Edit: kanske bättre att sätta in två nya 8GB, även om det är lite overkill för Windows 7. Windows 10 är 16 GB lagom för.
Citera
2021-05-10, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ok, om jag hade varit du skulle jag satt in ett 8GB minne också, om det finns plats på moderkortet, så du får 12 GB. Annars byter du ut 4GB kortet mot 8 GB. Allt förutsatt att processorn kör 64-bit (annars är 4GB max-kapacitet)

Edit: kanske bättre att sätta in två nya 8GB, även om det är lite overkill för Windows 7. Windows 10 är 16 GB lagom för.

Det är 64-bit. Av någon anledning satte de bara in 4 GB när den var ny. Min far köpte den väldigt billigt från en firma han hade kontakt med genom sitt arbete. Den var jättesnabb de första åren.

Jag ska sätta in nya minnen med så mycket som det finns plats för. Det finns plats för fyra minnesmoduler. Jag postade mest för att se om någon tyckte att detta var konstigt på något annat sätt.

För det kan väl aldrig finnas någon nackdel med mycket RAM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in