Citat:
Ursprungligen postat av
Mellinie
Förmodligen pga utebliven effekt. Provat SSRI utan effekt, gav bara biverkningar.
Hög överförskrivning av psykofarmaka i Sverige trots studier som visar på utebliven effekt.
Hemskt att dessa läkemedel förskrivs till så många barn, äldre, och under tvång.
Helt fel att de ska kasta dessa läkemedel efter en. Ibland hjälper inte de SSRI man testat, men en annan kan eventuellt hjälpa, men det uppmuntrar ju inte om man testat 4-5 redan och det var bara jobbigt och värre än innan.
Bättre att försöka se vad problemen består av och se om SSRI ens är kandidat. Jag vill gärna ha kvar min SSRI, men överförskrivning har lett till kritik och då föll vissa ut ur högkostnadsskyddet. Jag betalar alltså hela summan själv. Den kostar bara 800 kr per ask, men i början kostade den 2400.
Så bara för man efter alla dessa år tror att SSRI hjälper mot allt, blir man straffad om man råkar vara en person där denna medicin var rätt. För jag tycker inte de bara ska ta bort den, men i vården verkar det vara allt eller inget. Kan de inte hitta en balans och förskriva till de som de har erfarenhet av att den hjälper på? De borde väl sett ett mönster vid det här laget?
Det sorgliga är att bara för att man fått en SSRI räknas man i statistiken som behandlad. Det spelar ingen roll i statistiken om behandlingen inte var bra. Ett långt tag då jag inte hade medicin som passade fick jag inte träffa någon läkare för enligt statistiken var jag redan under behandling. Tack liksom.
Alla har olika problem, och hur dessa ska hanteras måste få vara individuellt. Man ska heller inte skuldbelägga patienten om medicinen inte funkar. Det är ju inget man gör med flit.