2019-05-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Att medicinera emot biverkningar sänker individens självkänsla och livkvalité.

Det finns ett väldigt litet fönster att få hjälp igenom - att inte ta sin medicin (inget jag egentligen förespråkar) innebär att man får fortsätta tänka och vara som en själv egentligen är, och försöka hitta medel och metoder på egen hand som hjälper en själv ifrån det elände individen upplever. Det finns en storhet och vördnad hos alla individer i att vara "sig själv" istället för att vara "någon annan", d.v.s. medicinerad. Comprende?

Om du talar om andra/tredje generationens atypisk neuroleptika, så är det modifierad sanning. De balanserar ut, inte minskar mängden. Dessutom så har ju kliniskt (neurologiskt betingat) schizofrena personer en extremt hög dopamin produktion, således är det inte i gemene ögon att minska, utan att reglera. Detsamma gäller för autistiska personer med aggressionsproblem, visst blir de rastlösa (och hur mycket påverkar detta dem, egentligen?), men de jag träffat tror jag föredrar rastlösheten framför att spontant göra utfall på omgivningen.

Marginell större risk att ngn med psykos sjukdom begår brott. Störst chans är det om en person är påverkad av droger och alkohol.
Många får t ex bara en psykos och blir sedan friska av sig själva. Stor överbehandlingen inom detta område. T ex så minskar läkemedel endast risken att få ny psykos med 50%. Om ens det... Neuroleptika hjälper inte i många fall, utan förvärrar t om symtomen. Tråkigt att det är på detta sätt.
Citera
2019-05-17, 12:21
Medlem
"Fortfarande ser vi biverkningar, låg följsamhet och avsaknad av terapeutisk effekt hos många patienter. "

Källa: läkartidningen.se
Nya rön om schizofreni kan ge ny diagnostik och behandling
Citera
2019-05-17, 12:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Marginell större risk att ngn med psykos sjukdom begår brott. Störst chans är det om en person är påverkad av droger och alkohol.
Många får t ex bara en psykos och blir sedan friska av sig själva. Stor överbehandlingen inom detta område. T ex så minskar läkemedel endast risken att få ny psykos med 50%. Om ens det... Neuroleptika hjälper inte i många fall, utan förvärrar t om symtomen. Tråkigt att det är på detta sätt.
Öhm - va? Menar du att en hel läkemedelskategori är hokuspokus?
Citera
2019-05-17, 12:31
Medlem
Citat:
Öhm - va? Menar du att en hel läkemedelskategori är hokuspokus?

Yes! Se tidigare inlägg.

Om du googlar t ex "fallskador pga läkemedel", S19, socialstyrelsen.se, kan du läsa att t ex SSRI inte ger bättre effekt än placebo och dessutom ökar risk för fallskador mm.

SSRI skrivs ut Väldigt ofta till äldre (ökar statistiken nämnvärt)!
Citera
2019-05-17, 12:39
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Yes! Se tidigare inlägg.

Om du googlar t ex "fallskador pga läkemedel", S19, socialstyrelsen.se, kan du läsa att t ex SSRI inte ger bättre effekt än placebo och dessutom ökar risk för fallskador mm.

SSRI skrivs ut Väldigt ofta till äldre (ökar statistiken nämnvärt)!
Sedan när började man medicinera mot psykoser med SSRI? Ursäkta mig om jag är tråkig nu, men ta din medicin. Vi inledde samtalet med dopamin-antagonister, varpå du källhänvisar till en översikt av sos för fallskador hos äldre.
Kvalitét före kvantitet, hört talas om det?

Edit: väldigt ofta är något överdrivet, sett ur ett populistiskt perspektiv så skrivs det ut i högre grad, ja - däremot inte särskilt ofta, men ja. Det skrivs säkerligen ut på "oäkta grunder" väldigt ofta hos äldre.
Senast redigerad av GoUoD 2019-05-17 kl. 12:42.
Citera
2019-05-17, 12:42
Medlem
Citat:
Sedan när började man medicinera mot psykoser med SSRI? Ursäkta mig om jag är tråkig nu, men ta din medicin. Vi inledde samtalet med dopamin-antagonister, varpå du källhänvisar till en översikt av sos för fallskador hos äldre.
Kvalitét före kvantitet, hört talas om det?

Som jag skrev, se tidigare inlägg.
Pratar om psykofarmaka.
Senast redigerad av Mellinie 2019-05-17 kl. 12:47.
Citera
2019-05-17, 12:50
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Som jag skrev, se tidigare inlägg.
Relevans?
Citat:
Håller med om att alla har olika problem och dessa bör hanteras individuellt.
Vill man som vuxen, frivilligt, testa t ex SSRI eller neuroleptika så kan man göra det. Men läkaren bör informera om risken för biverkningar och att studier visar att dessa mediciner har liten eller ingen effekt.
Läkemedlen kan t om förvärra tillståndet.
Läkare måste ha ett informerat samtycke - http://www.smer.se/etik/informerat-samtycke/
Jag är ingen läkare men som jag förstår så skall de informera på en nivå som man förstår, att farmaka "reglerar" en signalsubstans eller en receptors mottaglighet, ifall man inte lider av en obalans så är det som du säger, utebliven terapeutisk effekt samt påtagliga biverkningar. Då skall man helt enkelt inte äta medicinen.
Citat:
Förmodligen pga utebliven effekt. Provat SSRI utan effekt, gav bara biverkningar.

Hög överförskrivning av psykofarmaka i Sverige trots studier som visar på utebliven effekt.

Hemskt att dessa läkemedel förskrivs till så många barn, äldre, och under tvång.
Vart är dessa studier? SoS har inte publicerat några studier på att substanserna har låg verkan på tänka områden, tvärs om så finns studier på att SSRI har hög specificitet på att nedreglera seratonin-upptag. vilket i sig inte är optimalt hos vissa individer, således bör läkare som skriver ut sånt skit beakta sitt ansvar gällande förskrivningsrätt, men att de är dåliga eller har kass verkan är osanning.

Nu har jag svarat på dina inlägg om SSRI, jag förstår fortfarande inte vad du vill framföra för relevans.
Citera
2019-05-17, 12:53
Medlem
Citat:
Relevans?

Läkare måste ha ett informerat samtycke - http://www.smer.se/etik/informerat-samtycke/
Jag är ingen läkare men som jag förstår så skall de informera på en nivå som man förstår, att farmaka "reglerar" en signalsubstans eller en receptors mottaglighet, ifall man inte lider av en obalans så är det som du säger, utebliven terapeutisk effekt samt påtagliga biverkningar. Då skall man helt enkelt inte äta medicinen.

Vart är dessa studier? SoS har inte publicerat några studier på att substanserna har låg verkan på tänka områden, tvärs om så finns studier på att SSRI har hög specificitet på att nedreglera seratonin-upptag. vilket i sig inte är optimalt hos vissa individer, således bör läkare som skriver ut sånt skit beakta sitt ansvar gällande förskrivningsrätt, men att de är dåliga eller har kass verkan är osanning.

Nu har jag svarat på dina inlägg om SSRI, jag förstår fortfarande inte vad du vill framföra för relevans.

Googla på "fallskador pga läkemedel" pdf, kan inte länka den sidan. Läs nu på sidan 19 och återkom sedan med ett svar.
Citera
2019-05-17, 13:00
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Googla på "fallskador pga läkemedel" pdf, kan inte länka den sidan. Läs nu på sidan 19 och återkom sedan med ett svar.
Är det: https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20284/2016-6-60.pdf - du tänker på?
Citat:
I likhet med resultaten i vår studie
sågs däremot ökad risk för fallskada hos äldre vid användning av läkemedel
som verkar på centrala nervsystemet; de högsta riskerna sågs, liksom i
förevarande studie, för antidepressiva och opioider
Förstår fortfarande inte relevans.

Aha, det kanske är källa #6 du dillar om:
Citat:
Antidepressiva läkemedel
SBU har i en omfattande översikt från 2015 om depressionsbehandling av
äldre konstaterat att majoriteten av äldre personer inte tycks svara på behandling med antidepressiva läkemedel. Effekten av den vanligaste typen av
antidepressiva läkemedel (SSRI) var inte påtagligt bättre än placebo [6].
Däremot fanns det stöd för att SSRI som underhållsbehandling kunde
förebygga återinsjuknande hos de äldre som tidigare svarat på sådan behandling. Vad gäller äldre över 80 år saknas i det närmaste helt studier som
undersökt om behandling med antidepressiva har någon effekt [6].
Länk till SBU Men, vet du vad? Det handlar fortfarande om SSRI, relevansen är alltså fortfarande otydlig. Dessutom saknar översiktsstudien av SBU en definitiv slutsats. Så, nu får du ta och förklara dig vad din relevans kring detta är!
Citera
2019-05-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Därför att det finns inga mediciner som fungerar mot psykisk ohälsa, däremot finns det utmärkta mediciner för fysiska sjukdomar, tex blodtryckssänkande mediciner och antibiotika för att nämna ett par.

Lider man däremot av depression, borderline eller manodepressiv sjukdom så finns det inget som hjälper mer än mycket marginellt, de flesta mediciner ger dessutom en uppsjö av biverkningar som gör att det inte är värt att ta medicinen i förhållande till den lilla positiva effekt det ger.

Anti-depressiva tex är fullständigt verkningslösa, det enda som sker är att du blir avtrubbad, mindre kåt och torrare i käften, om nu någon blir hjälpt så är det till 100% en placebo-effekt. Dessa "mediciner" är populära av två orsaker: 1. Det genererar enorma intäkter till läkemedels-tillverkarna. 2. Det är bekvämt för en läkare att skicka hem en patient med en påse lycko-piller och ett "lycka till".

Anledningen är att psyket är långt mer komplicerat och mer outforskat än vad kroppen är, det går liksom inte att reparera en trasig barndom 30 år senare med ett mirakelpiller, det säger sig självt.

Precis så.
Citera
2019-05-17, 13:10
Medlem
Citat:
Är det: https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/20284/2016-6-60.pdf - du tänker på?Förstår fortfarande inte relevans.

Aha, det kanske är källa #6 du dillar om: Länk till SBU Men, vet du vad? Det handlar fortfarande om SSRI, relevansen är alltså fortfarande otydlig. Dessutom saknar översiktsstudien av SBU en definitiv slutsats. Så, nu får du ta och förklara dig vad din relevans kring detta är!

Ja precis där kan du läsa att SSRI inte ger bättre effekt än placebo!

Har även i ett tidigare inlägg skrivit om neuroleptika (och angett en källa till det påståendet) . Många som inte får ngn effekt av neuroleptika!
Går även att läsa på schizofreni skolan.se att det är 50% chans att få en ny psykos trots behandling med neuroleptika.
Senast redigerad av Mellinie 2019-05-17 kl. 13:15.
Citera
2019-05-17, 13:12
Medlem
"SBU har i en omfattande översikt från 2015 om depressionsbehandling av
äldre konstaterat att majoriteten av äldre personer inte tycks svara på behandling med antidepressiva läkemedel. Effekten av den vanligaste typen av
antidepressiva läkemedel (SSRI) var inte påtagligt bättre än placebo [6]."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in