2016-08-12, 22:57
Medlem
cryptographys avatar
Hej igen Fb!

Jag känner mig helt överkörd av läkaren, som nu verkar vilja tvångsmedicinera mig med litium. Hon vill inte ens diskutera saken utan det är "för mitt bästa" och inget att diskutera tydligen! Men jag fattar inte hur dom ska kunna tvinga mig att ta den.

Jag har i alla fall sedan tonåren fått en massa mediciner som jag egentligen inte behöver och nu känner jag att jag vill säga stopp, nu räcker det!
Jag börjar bli lite förtvivlad över att dom kan sätta in den på tvång om dom känner för det. Psykiatrin alltså. Vill inte ta litium och helst inte någon annan medicin heller. Jo kanske mirtazapin som hjälper mot mina depressioner. Men annars känns det inte som jag vill ta några mediciner mer...

Det finns så många exempel på folk som vill ha hjälp av psykiatrin men i mitt fall verkar det vara det omvända. Dom ska alltid ha koll på mig och sker en försämring måste jag träffa läkaren för att diskutera om det behövs några medicinjusteringar. T.o.m när jag mådde kanon så fick jag åka in och prata med henne och hon ville gärna att jag skulle läggas in på grund av kortvarig psykos men jag lyckades hålla mig undan LPT. Jag känner mig bara så mindervärdig och som att dom inte tror att jag klarar mig på egen hand.

Jag har jobb och hade en flickvän (tyvärr höll det inte så länge) som jag älskade över allt annat men ändå ska dom lägga sig i precis allting. Börjar bli trött på att leva så här mer nu!

Utreddes för ADHD och AS i tonåren och fick båda diagnoserna efter en längre utredningsperiod. Dom misstänkte redan då att det fanns inslag av psykos och depression hos mig men ville inte säga mer än så. Och nu vill dom bara säga att jag har affektiva svängningar. Nu orkar jag inte med att stämplas som psykiskt sjuk mer och vara det där "psykfallet" i släkten mer, men ändå ska dom hålla koll på precis allt.
Citera
2016-08-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Hej igen Fb!

Jag känner mig helt överkörd av läkaren, som nu verkar vilja tvångsmedicinera mig med litium. Hon vill inte ens diskutera saken utan det är "för mitt bästa" och inget att diskutera tydligen! Men jag fattar inte hur dom ska kunna tvinga mig att ta den.

Jag har i alla fall sedan tonåren fått en massa mediciner som jag egentligen inte behöver och nu känner jag att jag vill säga stopp, nu räcker det!
Jag börjar bli lite förtvivlad över att dom kan sätta in den på tvång om dom känner för det. Psykiatrin alltså. Vill inte ta litium och helst inte någon annan medicin heller. Jo kanske mirtazapin som hjälper mot mina depressioner. Men annars känns det inte som jag vill ta några mediciner mer...

Det finns så många exempel på folk som vill ha hjälp av psykiatrin men i mitt fall verkar det vara det omvända. Dom ska alltid ha koll på mig och sker en försämring måste jag träffa läkaren för att diskutera om det behövs några medicinjusteringar. T.o.m när jag mådde kanon så fick jag åka in och prata med henne och hon ville gärna att jag skulle läggas in på grund av kortvarig psykos men jag lyckades hålla mig undan LPT. Jag känner mig bara så mindervärdig och som att dom inte tror att jag klarar mig på egen hand.

Jag har jobb och hade en flickvän (tyvärr höll det inte så länge) som jag älskade över allt annat men ändå ska dom lägga sig i precis allting. Börjar bli trött på att leva så här mer nu!

Utreddes för ADHD och AS i tonåren och fick båda diagnoserna efter en längre utredningsperiod. Dom misstänkte redan då att det fanns inslag av psykos och depression hos mig men ville inte säga mer än så. Och nu vill dom bara säga att jag har affektiva svängningar. Nu orkar jag inte med att stämplas som psykiskt sjuk mer och vara det där "psykfallet" i släkten mer, men ändå ska dom hålla koll på precis allt.

Tjena det måste vara tufft. Jag har råkat ut för psykoser och går på medicin men var tveksam i början. Jag går på rispiridon och den funkar skit bra. 2mg om dagen. Det är en anit psykotiskt medicin och ska snart börja göra min ADHD utredning där jag förmodar att jag kommer få mer medicin. Min familj tycker att jag tycker för mycket synd om mig själv och förstår det inte.

Men jag tycker verkligen inte att du ska ge upp hoppet och och göra något dumt. Du är ju heller inget psykfall som han norsken som dödade 90 personer.

Jag har också ett obalanserat känslor liv och med åren lär man känna det och det man göra är att man, iaf i mitt fall, läser väldigt mycket. Det hjälper, jag läser mycket facklitteratur.
Citera
2016-08-12, 23:03
Medlem
uh-huhs avatar
Du har gått till en psykiatriker för att få hjälp via medicinering.
Han skriver ut medicin för att hjälp dig,sen vill du inte ta den?

Hur du ska göra
Citera
2016-08-12, 23:09
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cofishen
Tjena det måste vara tufft. Jag har råkat ut för psykoser och går på medicin men var tveksam i början. Jag går på rispiridon och den funkar skit bra. 2mg om dagen. Det är en anit psykotiskt medicin och ska snart börja göra min ADHD utredning där jag förmodar att jag kommer få mer medicin. Min familj tycker att jag tycker för mycket synd om mig själv och förstår det inte.

Men jag tycker verkligen inte att du ska ge upp hoppet och och göra något dumt. Du är ju heller inget psykfall som han norsken som dödade 90 personer.

Jag har också ett obalanserat känslor liv och med åren lär man känna det och det man göra är att man, iaf i mitt fall, läser väldigt mycket. Det hjälper, jag läser mycket facklitteratur.

Hej på dig. Har aldrig hört talas om den medicinen förut och då trodde jag att jag hade testat dom flesta antipsykotiska preparaten som fanns...

Jo men du får hålla ut i väntan på utredning. Kan ta ett halvår innan du får göra den.

Läsa blir det inte mycket av längre. Läste väl ganska mycket facklitteratur som dig när jag var yngre, men nu blir jag snabbt trött och tappar fokus om jag ska läsa för länge. Undantaget kanske om det är nåt jag är verkligen intresserad av som datorer och samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Du har gått till en psykiatriker för att få hjälp via medicinering.
Han skriver ut medicin för att hjälp dig,sen vill du inte ta den?

Hur du ska göra

Jag har inte mycket till val känns det som.
Citera
2016-08-12, 23:21
Medlem
Citat:
Hej igen Fb!

Tror du att läkaren vill något annat än ditt bästa? Har du något sakligt och hållbart alternativ till läkarens professionella bedömning? Läkaren behöver så klart din medverkan för att kunna hjälpa dig. Om du vägrar, trilskas och fuskar kommer läkaren att misslyckas. Då kommer du sannolikt att få en negativ bild av vårdens förmåga att hjälpa dig, och så är du i en nedåtgående spiral. Om du tycker att läkaren verkar inkompetent kan du be om en second opinion. En kollega till läkaren gör då en bedömning av ditt fall. Så skedde för mig när jag var på psykmottagning som jobbade med just affektiva sjukdomar. Lycka till!
Citera
2016-08-12, 23:22
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:

Jag har inte mycket till val känns det som.
Såklart du har men vill du inte äta medicinerna dom skriver ut undrar jag varför du går dit.
Den BÄSTA medicinen mot depression och ångest är faktiskt motion.
Skriv ut dig och börja träna.
Citera
2016-08-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Såklart du har men vill du inte äta medicinerna dom skriver ut undrar jag varför du går dit.
Den BÄSTA medicinen mot depression och ångest är faktiskt motion.
Skriv ut dig och börja träna.
Motion är jättebra mot psykisk ohälsa. Plus att man avstår från alkohol, droger och tobak. Men det räcker inte alltid, man kan behöva både medicin och samtalsstöd, om inte annat som komplement. Har man psykos så duger inte enbart motion.
Citera
2016-08-12, 23:33
Moderator
tobess avatar
Det är inte ovanligt att dom som lider av psykisk ohälsa inte själva inser det. Speciellt de som lider av psykoser.

Så för att sammanfatta vad du ska göra;

Lita på din(a) läkare.
Ta de mediciner som han/de skriver ut.

Vill du bli bättre eller inte? Om svaret är ja, ta den hjälp som finns. Ingen är ute efter dig, ingen av läkarna vill dig illa. Det är deras jobb att försöka få dig att må bättre.
Citera
2016-08-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är inte ovanligt att dom som lider av psykisk ohälsa inte själva inser det. Speciellt de som lider av psykoser.

Så för att sammanfatta vad du ska göra;

Lita på din(a) läkare.
Ta de mediciner som han/de skriver ut.

Vill du bli bättre eller inte? Om svaret är ja, ta den hjälp som finns. Ingen är ute efter dig, ingen av läkarna vill dig illa. Det är deras jobb att försöka få dig att må bättre.
Väl talat! Nej, man är inte medveten. En närstående till mig påstår jättekonstiga saker när hen har psykoser. Inget hen minns eller känns vid när hen är fri från dem. Lätt då att tro att det aldrig har hänt. Hen har låtit bli medicinerna ibland, på inrådan av någon självutnämnd hälsofreak, med katastrofalt resultat. Man blir så förbannad över så oansvariga människor. De kan orsaka någons död i värsta fall!
Citera
2016-08-13, 01:10
Medlem
Ninjor1987s avatar
Föreslå byte till Rexulti (brexpiprazol) istället för Lithium.

Rexulti är menat som underhållsmedicin för schizofreni, men är även tillåten för behandling av bipolär sjukdom.
I USA så är den även tillåten som behandling av depression, den enda antipsykotiska som är det.
Den utforskades även som behandling av ADHD och visade faktiskt på viss effekt - dessvärre lägre effekt än dom preparat som redan finns på marknaden så då la man ner den forskningen.

Anledningen varför den kan göra så många saker är för att man kom på i efterhand att det *inte är* en antipsykotisk - är en helt ny klass av mediciner som kallas SDAM - Serotonin Dopamine Activity Modulator.

Den har starkare antidepressiv effekt än alla neuroleptika.
Färre extrapyramidala bieffekter - som myrkryp i ben, dålig balans, avtrubbning, et c.

Såvitt jag kan se verkar den ideal för dina behov - bättre än Lithium i vart fall.

Förresten - din läkare vill dig väl - lyssna på henne och ge henne en ärlig chans - hon försöker hjälpa dig - men du måste hjälpa till du med.
Citera
2016-08-13, 01:15
Medlem
systemkollapss avatar
Jag håller nog med dom andra här. Pröva medicinen och lita på läkaren. Annars kan du alltid be om en ny läkare för att se vad personen kommer fram till. Antagligen blir det ett liknande svar.

Jag har också psykiska besvär. ADD/aspeger. Medicinering är fan inte enkelt. Prövat en hel del skit i mina dagar.
Citera
2016-08-13, 01:53
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Det är ganska vanligt att läkare vill experimentera med läkemedel och har en övertro på dess effekt, men håll ögonen på att du inte får överdos då litium är farligt på så vis. Men annars kan du ju prova en tid och se hur du mår annars be om en annan läkare helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in