2016-08-13, 10:25
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Hej igen Fb!

Jag känner mig helt överkörd av läkaren, som nu verkar vilja tvångsmedicinera mig med litium. Hon vill inte ens diskutera saken utan det är "för mitt bästa" och inget att diskutera tydligen! Men jag fattar inte hur dom ska kunna tvinga mig att ta den.

Jag har i alla fall sedan tonåren fått en massa mediciner som jag egentligen inte behöver och nu känner jag att jag vill säga stopp, nu räcker det!
Jag börjar bli lite förtvivlad över att dom kan sätta in den på tvång om dom känner för det. Psykiatrin alltså. Vill inte ta litium och helst inte någon annan medicin heller. Jo kanske mirtazapin som hjälper mot mina depressioner. Men annars känns det inte som jag vill ta några mediciner mer...

Det finns så många exempel på folk som vill ha hjälp av psykiatrin men i mitt fall verkar det vara det omvända. Dom ska alltid ha koll på mig och sker en försämring måste jag träffa läkaren för att diskutera om det behövs några medicinjusteringar. T.o.m när jag mådde kanon så fick jag åka in och prata med henne och hon ville gärna att jag skulle läggas in på grund av kortvarig psykos men jag lyckades hålla mig undan LPT. Jag känner mig bara så mindervärdig och som att dom inte tror att jag klarar mig på egen hand.

Jag har jobb och hade en flickvän (tyvärr höll det inte så länge) som jag älskade över allt annat men ändå ska dom lägga sig i precis allting. Börjar bli trött på att leva så här mer nu!

Utreddes för ADHD och AS i tonåren och fick båda diagnoserna efter en längre utredningsperiod. Dom misstänkte redan då att det fanns inslag av psykos och depression hos mig men ville inte säga mer än så. Och nu vill dom bara säga att jag har affektiva svängningar. Nu orkar jag inte med att stämplas som psykiskt sjuk mer och vara det där "psykfallet" i släkten mer, men ändå ska dom hålla koll på precis allt.
Psykiatrin gör det för ditt eget bästa, dom gör det för att du är för sjuk och inte verkar förstå det själv, låt dom nu hjälpa dig, dom vet vad som är bäst för dig. Lita på dom.
Citera
2016-08-13, 11:56
Medlem
Citat:
Hej igen Fb!

Jag känner mig helt överkörd av läkaren, som nu verkar vilja tvångsmedicinera mig med litium. Hon vill inte ens diskutera saken utan det är "för mitt bästa" och inget att diskutera tydligen! Men jag fattar inte hur dom ska kunna tvinga mig att ta den.

Jag har i alla fall sedan tonåren fått en massa mediciner som jag egentligen inte behöver och nu känner jag att jag vill säga stopp, nu räcker det!
Jag börjar bli lite förtvivlad över att dom kan sätta in den på tvång om dom känner för det. Psykiatrin alltså. Vill inte ta litium och helst inte någon annan medicin heller. Jo kanske mirtazapin som hjälper mot mina depressioner. Men annars känns det inte som jag vill ta några mediciner mer...

Det finns så många exempel på folk som vill ha hjälp av psykiatrin men i mitt fall verkar det vara det omvända. Dom ska alltid ha koll på mig och sker en försämring måste jag träffa läkaren för att diskutera om det behövs några medicinjusteringar. T.o.m när jag mådde kanon så fick jag åka in och prata med henne och hon ville gärna att jag skulle läggas in på grund av kortvarig psykos men jag lyckades hålla mig undan LPT. Jag känner mig bara så mindervärdig och som att dom inte tror att jag klarar mig på egen hand.

Jag har jobb och hade en flickvän (tyvärr höll det inte så länge) som jag älskade över allt annat men ändå ska dom lägga sig i precis allting. Börjar bli trött på att leva så här mer nu!

Utreddes för ADHD och AS i tonåren och fick båda diagnoserna efter en längre utredningsperiod. Dom misstänkte redan då att det fanns inslag av psykos och depression hos mig men ville inte säga mer än så. Och nu vill dom bara säga att jag har affektiva svängningar. Nu orkar jag inte med att stämplas som psykiskt sjuk mer och vara det där "psykfallet" i släkten mer, men ändå ska dom hålla koll på precis allt.

Litium är den medicinen de använder ofta när man är bipolär. Den stoppar psykoser o bergodalbanan som i vanliga fall är klassisk för en bipolär person.

Dessutom har bipolära personer väldigt dålig sjukdomsinsikt o ofta vägrar de medicinering fast det är för ens eget bästa.

Vad jag förstår så måste du vara ganska allvarligt psykiskt sjuk ( absolut inget illa menat) iom att de har en sådan koll på dig. Vilket jag anser för din familj o vänner är bra.

Du säger också att du mådde bra i den relation du levde i men den höll inte. Förmodligen är din sjukdom en del utav anledningen o då är det EXTREMT viktigt att sköta medicineringen om du vill att det ska funka i framtiden.

Att leva med personer med adhd samt bipolär diagnos kräver en hel del. Då är det viktigt att personen med diagnos också gör vad hen kan för att det ska bli bra.
Citera
2016-08-15, 11:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Lol jordgubbsflickan. Här har vi en dåre som exemplifierar vad vi pratade om i andra tråden. Här ligger naturligtvis hundar begravna (orsaken till att dom vill tvångsmediciner).
Men generellt så får man nog säga att folk med psykisk ohälsa är helt självcentrerade och inte kan förstå hur andra människor upplever dom.
Citera
2016-08-17, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Föreslå byte till Rexulti (brexpiprazol) istället för Lithium.

Rexulti är menat som underhållsmedicin för schizofreni, men är även tillåten för behandling av bipolär sjukdom.
I USA så är den även tillåten som behandling av depression, den enda antipsykotiska som är det.
Den utforskades även som behandling av ADHD och visade faktiskt på viss effekt - dessvärre lägre effekt än dom preparat som redan finns på marknaden så då la man ner den forskningen.

Anledningen varför den kan göra så många saker är för att man kom på i efterhand att det *inte är* en antipsykotisk - är en helt ny klass av mediciner som kallas SDAM - Serotonin Dopamine Activity Modulator.

Den har starkare antidepressiv effekt än alla neuroleptika.
Färre extrapyramidala bieffekter - som myrkryp i ben, dålig balans, avtrubbning, et c.

Såvitt jag kan se verkar den ideal för dina behov - bättre än Lithium i vart fall.

Förresten - din läkare vill dig väl - lyssna på henne och ge henne en ärlig chans - hon försöker hjälpa dig - men du måste hjälpa till du med.

Substansen är registrerad i Sverige men i dagsläget finns det inget preparat som tillhandahålls enligt LMF; varför då rekommendera detta? Verkar väldigt kontraproduktivt.
Citera
2016-08-19, 01:02
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Substansen är registrerad i Sverige men i dagsläget finns det inget preparat som tillhandahålls enligt LMF; varför då rekommendera detta? Verkar väldigt kontraproduktivt.
Du har tyvärr rätt.

Jag hade missuppfattat statusen av medlet - tyvärr är Sverige återigen sena på bollen.

Ber om ursäkt till alla som blivit missledda.

Ska genast sluta reka den på svenska forum! En dag kommer den dock hit, men det lär väl ta åtminstone 1-2 år kan jag tänka mig.
Citera
2016-08-19, 01:37
Medlem
Citat:
Hej igen Fb!

Staten vill få dig till kemisk knarkare, döda dina känslor osv. Det kallas att "lindra psykiska besvär". Så lita på läkarna mer än din mamma och pappa, dina vänner osv. Lycka till.
Citera
2016-08-19, 02:01
Medlem
Citat:
Hej igen Fb!

Läkaren vill inte diskutera det, du vill diskutera. Försök stå på dig, eller begär en annan läkare, säg att du saknar förtroende. Ta kontakt själv med en annan läkare annars, kanske. Skit i att gå dit om läkaren ska vara en liten fascist. Om du har någon som kan backa upp dig som stöd, kan du ju ta med den personen. Annars kanske du kan försöka skaffa det. Eller höra dig för, om råd av t.ex. patientnämnd eller liknande.
Frågade du vad dom menar med "klara dig på egen hand"? Gäller det LPT är det väl alltid minst två läkare som ska skriva under på det. Försök dokumentera eller ha vittne med. Anmäl eventuellt, ta kontakt med olika stödjande, rådgivande instanser.
Citera
2016-08-20, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Läkaren vill inte diskutera det, du vill diskutera. Försök stå på dig, eller begär en annan läkare, säg att du saknar förtroende. Ta kontakt själv med en annan läkare annars, kanske. Skit i att gå dit om läkaren ska vara en liten fascist. Om du har någon som kan backa upp dig som stöd, kan du ju ta med den personen. Annars kanske du kan försöka skaffa det. Eller höra dig för, om råd av t.ex. patientnämnd eller liknande.
Frågade du vad dom menar med "klara dig på egen hand"? Gäller det LPT är det väl alltid minst två läkare som ska skriva under på det. Försök dokumentera eller ha vittne med. Anmäl eventuellt, ta kontakt med olika stödjande, rådgivande instanser.

Du inser väl att vi bara får ett perspektiv här eller hur? Förmodligen så är anledningen ganska klarlagt och TS har bara hamnat i en kognitivt låsning, vilket gör att han helt enkelt inte tar in det läkaren säger.
Citera
2016-08-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Du inser väl att vi bara får ett perspektiv här eller hur? Förmodligen så är anledningen ganska klarlagt och TS har bara hamnat i en kognitivt låsning, vilket gör att han helt enkelt inte tar in det läkaren säger.
Ja, jag fattar att det är TS perspektiv. Men det där "förmodligen" förhåller jag mig skeptisk till.
Citera
2016-08-22, 23:02
Avslutad
Litium är det bästa som hänt mig, förutom livet självt.
Citera
2016-08-22, 23:03
Avslutad
Svaga som ser sin chans på andra svaga

Citat:
Hej igen Fb!

Jag vet nu inte exakt när detta hände/ inträffade att alla blev så psyksjuka och det så allvarligt att de alla måste medicineras? Men tippar på att det skedde med början på 1980- talet och hade fått fullt fäste i vårt samhälle på 1990- talet.
En mycket skrämmande verklighet är det då och förekom inte bland normalbefolkningen innan 1980- talet.

Men nu då så är typ ALLA psyksjuka. OCH skall ha medicin. Läs denna länken:
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16876054.ab
Axplock(citat) ur den länken:
Två veckor, mer än så har du inte på dig för att sörja en mycket nära anhörigs död. Dröjer din sorg sig kvar riskerar du att klassificeras som mentalt störd, som en sjukligt depressiv person i behov av psykiatrisk vård eller åtminstone ordentlig medicinering.
Låter detta vettigt? Nej, det gör det så klart inte.
Och den som tycker så är nog faktiskt den att betrakta som just "psykiskt sjuk".

Du skall INTE ha med psykiatrin mera att göra, TS. Att du känner så och att du tänker så är ett friskhetstecken hos dig.
T. o. m många som själva jobbar inom detta området börjar reagera kraftigt på hur pass långt detta "psykeriet" av helt normala har gått, t. ex han då professorn i ovan artikel som bl. a säger så här:
Den franske professorn och psykologen Roland Gori går långt i sin kritik. Han menar att västvärlden är på väg att drastiskt inskränka vad som betraktas som normalitet: ”Vi medikaliserar vår existens”.(förklaring på "medikalisera": http://www.synonymer.se/?query=medikalisera).
Och förklarar det bl. a så här:
Därigenom blir det lättare att upprätthålla samhällelig kontroll över medborgarna.
Så finns det också en "Pillerindustri" inom detta och som såklart då styrs av politiska intressen.
Om "Pillerindustrin" här:
http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet.se/2011/09/granskningen-borjar-nu/
Citat ur den länken:
Pengar:
Bakom diagnoser och sjukdomar växer en miljardindustri. Läkemedelsföretag med starka lobbyorganisationer som har pengar att påverka. Hur mycket styr läkemedelsbranschen?

Du är helt frisk, TS. Lämna psykiatrin bakom dig och var glad att du inte är tvångsintagen, för fram till nu har du "bara" en lättstyrd(eg. lättledd= uppköpt) läkare som i sin tur försöker styra dig.
Det finns en uppsjö av fok TS som beskriver exakt det du beskriver, många, många vittnar om exakt samma sak, att en gång hos Psykiatrin så sitter man fast där, de vill ha en kvar.
Lämna, TS.
Gå ALDRIG mera dit. För fortsätter du att söka dig dit så kommer de slutligen att ha dig i tvångsbälte och annat, allt för att själva överleva.
Skulle kunna skriva mera än så här också, men jag nöjer mig med detta.
Googla, TS. Googla på "Psykiatrin" och se hur många som även i dagsläget(finns även en mycket skrämmande historia bakom allt detta med "Psykiatrin") inte endast far illa inom denna psykiatrin utan även till slut tar sina liv.

Men avslutningsvis: Det finns ingen, INGEN, som har svaret på livets gåta(OM det ens och alls där finnes någon sådan gåta och då för oss alla att lösa, men många med alltför livlig fantasi VILL att det ska förhålla sig så, t. ex då Psykologer) men detta, vare sig då Psykiatrin eller Religionen med då alla sina präster och pastorer och sektledare likt då dem som styr Psykiatrin VILL att det skall vara så och vill då gärna i dessa sina egna existentiella svårigheter gärna ha flera med sig(eg. under sig), för de vågar/ kan typ inte stå ensamma. De parasiterar och ser sin chans på lika svaga som dem själva, med samma livets frågor som dem själva, men då bara med den skillnaden att dessa har en typ av förmåga att utnyttja andra/ rida på andra.

Det finns INGEN TS som sitter och kan styra andra genom att PÅSTÅ SIG ha svar på tamejfan allting. Men många gör.
Tro inte på dem som så påstår.
Det är humbug och det är framförallt kvacksalvare som håller på så och tack vare Internet nu så är är Psykiatrin avslöjad.
Litium är f. ö VÄLDIGT farligt.
Och akta dig du TS för att säga/ framföra dina åsikter där på Psykiatrin, för detta renderar i ÄNNU fler och ÄNNU mer "svåra psykiska diagnoser" och dito störningar och detta i och med att du redan har fått fäste där.
Gå bara därifrån och ut i livet och lev detta du med.
Det finns ett hälsosamt och framförallt ett sunt liv där ute och då utan både psykiatri och religion.
PM: a om du känner för det.
Senast redigerad av hee4r 2016-08-22 kl. 23:23.
Citera
2016-08-22, 23:23
Medlem
Funkar litium är det faktiskt ett bra läkemedel. Sedan är det lite bökigt att ställa in sig på det, och som alltid fungerar det inte för alla. Läkarna brukar vara brapå att ge både för- och nackdelar när de sätter in litium, tyvärr verkar de ha gått lite över huvudet på dig. Står du inte undertvångsvård är det bara att säga nej, de kan inte tvinga dig, och framhärdar läkaren be att få byta eller få en second opinion. Sedan skadet sägas att alternativen Ergenyl och Lamotrigin inte heller är så jävla kul, och neuroleptika är ett jävla rävgift. Det som funkat bäst på mig ör nog fan träning på recept, fast sedan ska vi inte sticka under stolen med att jag tar en jävla massa mediciner också, men bättre det än att förlora fru och barn, vilket sjukdomen riskerar kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in