Citat:
Ursprungligen postat av
knoxportion
Det jag menar att servopumpen konstant matar på är att den ständigt drivs utav multiremmen, som i sin tur drivs av vevaxeln och självklart följer det motorvarvtalet.
Trycket i ett hydraulsyatem bestäms ALLTID utav motståndet som det utsätts för, varpå trycket som uppstår när du vrider på ratten är såklart olika om du står på tomgång stilla på asfalt och svänger jämfört med om du skulle ha framhjulen upplyfta från marken o motorn på tomgång och samtidigt svänger.
Det du däremot ändrar genom att påverka varvtalet på en hydraulpump, servopumpen i detta fallet är flödet.
Tryck och flöde är olika saker.
Jo tack, efter 16 år av dagligt jobb med pumpar så vet jag skillnaden mellan tryck och flöde. Du har rätt i att mitt förslag till diagnos inte var komplett, det räcker inte med ett T-stycke och manometer utan man behöver även en strypventil efter T:et för att ett kort ögonblick låta pumpen gå mot stängd ventil och kolla om den ger det tryck den ska även på lågt motorvarvtal. Utan strypning blir det bara pissetryck och att skapa motstånd genom fullt rattutslag duger inte då man inte vet om läckaget är i pumpen eller resten av systemet i så fall.
Men det är inte sant att varvtalet på en hydraulpump bara påverkar flödet. Det är bara sant om pumpen är hel och fin (och även då bara teoretiskt sant, ett visst återläckage finns i praktiken även i fabriksnya deplacementpumpar) men inte om den är sliten och har inre återläckage, då ökar även trycket med ökat varvtal.