• 1
  • 2
2016-08-12, 20:12
Medlem
Har en Mercedes Viano årsmodell 2012 som har problem med styrservon. När bilen startas och körs går servon lätt som den ska göra.
Problemet uppstår när bilen har blivit varm, då slutar servon att fungera när man kör långsamt (typ när man ska parkera).

Någon som har några tankar eller idéer om vad det kan vara eller vad jag kan kolla?
Citera
2016-08-12, 20:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag har aldrig hört talas om något sådant fel men jag har en teori om orsaken som känns rimlig i alla fall. Reservation för att jag bara kan med lite äldre system och en så ny Merca kanske har något elektroniskt lull-lull även i servostyrningen som inte jag känner till som kan orsaka sånt här. Oavsett med eller utan lull-lull så är det väl i grunden hydrauliskt som på 99,9 % av världens servostyrningar.

Min teori: Systemet består ju av en hydraulpump som drivs av bilens motor via en drivrem (det finns ett fåtal bilar med elektriskt driven servopump, dessa lär arbeta oberoende av bilmotorns varvtal, vet inte vad som sitter i din bil), en speciell ventil på rattstången som styr oljeflödet och en hydraulcylinder på kuggstången som är kopplad till styrstagen som vrider hjulen.

Jag gissar att pumpen är lite sliten. Oljan är mer trögflytande när den är kall och kan därför pumpas hyfsat även med en sliten pump med internt läckage. När oljan blir varm och tunnflytande blir det större återströmning i pumpen (internt läckage) och den tappar trycket. Detta blir extra uttalat på lågt varvtal.

Man skulle möjligen kunna prova med en tjockare olja, annars behövs det rätt speciell utrustning för att kontrollera pumpens skick.
Citera
2016-08-12, 20:47
Medlem
hippilis avatar
Hm är det inte elektronisk servo på en sådan, byte av servo olja "kan" lösa ditt problem
Citera
2016-08-12, 21:11
Medlem
Låter som ett fel inne i styrsnäckan, hydraultrycket begränsas innuti den, servopumpen matar bara på konstant.
Så någon ventil fastnar efter ett tag och korrekt hudraultryck uppnås ej.

Åtgärd- byte styrsnäckan samt en framvagnsinställning efter det.

Mvh ( Mercedes mek)
Citera
2016-08-12, 21:57
Medlem
När jag står still på tomgång efter varmkörning så funkar inte servon. Ökar jag däremot varven lite så börjar den funka, kan det fortfarande vara styrsnäckan?
Att det är inre läckage har jag förstått men frågan är ju bara vart, servon eller snäckan.
Citera
2016-08-12, 22:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Låter som ett fel inne i styrsnäckan, hydraultrycket begränsas innuti den, servopumpen matar bara på konstant.
Så någon ventil fastnar efter ett tag och korrekt hudraultryck uppnås ej.

Åtgärd- byte styrsnäckan samt en framvagnsinställning efter det.

Mvh ( Mercedes mek)
Är det inte kuggstångsstyrning på dem?
Om jag googlar "Mercedes Viano power steering pump" så får jag upp en massa vanliga remdrivna pumpar som alltså inte ger konstant flöde utan det varierar med motorvarvtalet. Ser jag bara för gamla pumpar och det är elektriska i en från 2012 eller är ditt påstående om att mata på konstant fel?
Citera
2016-08-12, 22:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMartin85
När jag står still på tomgång efter varmkörning så funkar inte servon. Ökar jag däremot varven lite så börjar den funka, kan det fortfarande vara styrsnäckan?
Att det är inre läckage har jag förstått men frågan är ju bara vart, servon eller snäckan.
Om det är varvtalsberoende så skulle jag i första hand gissa på pumpen. Resten av styrningen (ventiler kolvar etc.) "vet" ju inte vad det är för varvtal på motorn men det gör pumpen.

Jag skulle ändå inte utesluta helt att det är något annat, det ökade flödet från pumpen på högre motorvarvtal skulle möjligen kunna kompensera för inre läckage i andra delar med. Men jag tror mest på pumpen.

Man skulle väl kunna diagnostisera detta genom att sätta på en T-koppling där slangen går ut från servopumpen och sätta en manometer där men grejerna måste tåla uppåt 200 bar så det är inget folk brukar ha liggande hemma utan snarast värt en sväng till en bilverkstad. Ger pumpen det tryck den ska även på lägre motorvarv så är det inte den som är paj.
Citera
2016-08-12, 22:45
Medlem
Det jag menar att servopumpen konstant matar på är att den ständigt drivs utav multiremmen, som i sin tur drivs av vevaxeln och självklart följer det motorvarvtalet.

Trycket i ett hydraulsyatem bestäms ALLTID utav motståndet som det utsätts för, varpå trycket som uppstår när du vrider på ratten är såklart olika om du står på tomgång stilla på asfalt och svänger jämfört med om du skulle ha framhjulen upplyfta från marken o motorn på tomgång och samtidigt svänger.

Det du däremot ändrar genom att påverka varvtalet på en hydraulpump, servopumpen i detta fallet är flödet.

Tryck och flöde är olika saker.
Citera
2016-08-12, 23:41
Medlem
toby79s avatar
Vad har du för oljenivå i servon?
Citera
2016-08-12, 23:49
Medlem
Nivån är som den ska vara
Citera
2016-08-12, 23:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Det jag menar att servopumpen konstant matar på är att den ständigt drivs utav multiremmen, som i sin tur drivs av vevaxeln och självklart följer det motorvarvtalet.

Trycket i ett hydraulsyatem bestäms ALLTID utav motståndet som det utsätts för, varpå trycket som uppstår när du vrider på ratten är såklart olika om du står på tomgång stilla på asfalt och svänger jämfört med om du skulle ha framhjulen upplyfta från marken o motorn på tomgång och samtidigt svänger.

Det du däremot ändrar genom att påverka varvtalet på en hydraulpump, servopumpen i detta fallet är flödet.

Tryck och flöde är olika saker.
Jo tack, efter 16 år av dagligt jobb med pumpar så vet jag skillnaden mellan tryck och flöde. Du har rätt i att mitt förslag till diagnos inte var komplett, det räcker inte med ett T-stycke och manometer utan man behöver även en strypventil efter T:et för att ett kort ögonblick låta pumpen gå mot stängd ventil och kolla om den ger det tryck den ska även på lågt motorvarvtal. Utan strypning blir det bara pissetryck och att skapa motstånd genom fullt rattutslag duger inte då man inte vet om läckaget är i pumpen eller resten av systemet i så fall.

Men det är inte sant att varvtalet på en hydraulpump bara påverkar flödet. Det är bara sant om pumpen är hel och fin (och även då bara teoretiskt sant, ett visst återläckage finns i praktiken även i fabriksnya deplacementpumpar) men inte om den är sliten och har inre återläckage, då ökar även trycket med ökat varvtal.
Citera
2016-08-13, 00:17
Medlem
Det va inte skunkjobb jag svarade sist utan en martin85.
Nåväl...
Absolut har man alltid förluster i ett hudraulsystem.
Att enbart vilja konstatera vad en servopump ger så ja, då måste du kunna strypa trycksidan.
Men för att se vilket maximalt systemtryck som servosystemet i just denna bil i fråga ger, så räcker en t koppling på trycksidan samt att du svänger antingen till ändläget ( mekaniskt anslag) eller spärrar styrningen rent mekaniskt efter snäckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in