• 1
  • 2
2016-08-12, 18:09
Medlem
Ordpistolens avatar
Jag behöver hjälp omgående!

Håller på och fixar en Mac och kan inte ominstallera datorn.

Det hela började med att datorn vid uppstart visar en vit skärm med en blinkande mapp som har ett frågetecken. Datorn kommer inte in i operativsystemet.

Startar om datorn håller in cmd + r, och väl inne i OS X-verktygsprogrammet så kontrollerar jag disken och datorn säger att den är ok och verkar vara felfri.

Kan dock inte radera eller reparera disken.

Försöker att ominstallera datorn och när jag väl kommer till menyn där jag skall välja disk/skiva, då finns det inte någon disk/skiva att välja. Vad fan!?

Jag kan nästan inget om Mac.
Någon kunnig i Mac som kan hjälpa mig?

Se länkade bilder.

http://i.imgur.com/waCrNYr.jpg?2

http://i.imgur.com/NpBU9wk.jpg

http://i.imgur.com/62Otkln.jpg
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-08-12 kl. 18:14.
Citera
2016-08-12, 18:15
Medlem
tzjs avatar
Verkar som att disken lagt av, och den disk du ser i skivverktyg är återställningspartitionen bara.

Vilken modell är det på datorn?
Citera
2016-08-12, 18:21
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Verkar som att disken lagt av, och den disk du ser i skivverktyg är återställningspartitionen bara.

Vilken modell är det på datorn?

Vet inte vilken modell det är, då jag fixar den åt en släkting. Jag använder aldrig Mac.
Dock verkar filerna i disken vara intakta då vi fick hjälp från en vän som också har en Mac, som lyckades flytta över viktiga dokument från datorn. Den här personen som hjälpte oss att kopiera filerna använde sig utav en systemavbildning från hans dator.
Citera
2016-08-12, 18:23
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Vet inte vilken modell det är, då jag fixar den åt en släkting. Jag använder aldrig Mac.
Dock verkar filerna vara intakta då vi fick hjälp från en vän som också har en Mac, som lyckades flytta över viktiga dokument från datorn. Den här personen som hjälpte oss att kopiera filerna använde sig utav en systemavbildning från hans dator.
Låter som att hårddisken är körd, så den behöver nog bytas.

Antar att personen med datorn inte gjort någon backup med Time machine? Folk är dåliga på det, men en dag behöver man backupen.

Om det är en lite äldre modell så kan man byta hårddisk själv utan problem. Är det en nyare modell så sitter allt fast på moderkortet tyvärr.
Citera
2016-08-12, 18:25
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Låter som att hårddisken är körd, så den behöver nog bytas.

Antar att personen med datorn inte gjort någon backup med Time machine? Folk är dåliga på det, men en dag behöver man backupen.

Om det är en lite äldre modell så kan man byta hårddisk själv utan problem. Är det en nyare modell så sitter allt fast på moderkortet tyvärr.

Nej, tyvärr så gjorde min släkting aldrig en avbildning med Time Machine.
Fan jag trodde man kunde lösa detta med några kommandon eller andra tricks.
Citera
2016-08-12, 18:27
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Nej, tyvärr så gjorde min släkting aldrig en avbildning med Time Machine.
Fan jag trodde man kunde lösa detta med några kommandon eller andra tricks.
Kolla om det här kan vara något: https://discussions.apple.com/thread/5336779?tstart=0
Citera
2016-08-12, 18:49
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Kolla om det här kan vara något: https://discussions.apple.com/thread/5336779?tstart=0

Tack för tipset! Har en extern disk som har säkerhetskopierade filer från denna Mac.
Disken är både windows och mac kompatibel. Undrar om det är möjligt att installera operativsystemet på den externa disken, för att sedan göra en avbildning av den på Time Machine, för att sedan installera den avbildningen på datorn?

Fast om disken är sönder så är det inte mycket att göra åt det. Fast det känns inte som om disken är trasig, utan som om det är någon bugg eller liknande i mjukvaran som gör att datorn inte kan se disken.

Finns det något kommando i terminal som man kan slå in och se om disken finns där? Samt rensa den på något sätt?
Citera
2016-08-12, 18:51
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Tack för tipset! Har en extern disk som har säkerhetskopierade filer från denna Mac.
Disken är både windows och mac kompatibel. Undrar om det är möjligt att installera operativsystemet på den externa disken, för att sedan göra en avbildning av den på Time Machine, för att sedan installera den avbildningen på datorn?

Fast om disken är sönder så är det inte mycket att göra åt det. Fast det känns inte som om disken är trasig, utan som om det är någon bugg eller liknande i mjukvaran som gör att datorn inte kan se disken.

Finns det något kommando i terminal som man kan slå in och se om disken finns där? Samt rensa den på något sätt?
Dessa frågor vågar jag inte svara rakt på, men den första idén borde ju vara teoretiskt möjlig iaf.
Citera
2016-08-12, 19:01
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Den disken är körd. Om den hade varit ok, skulle den ha synts i skivverktyg. Det du ser där är Recovery-partitonen som förvisso ligger på samma hårddisk som systemet, vilket indikerar att den inte är helt död, men den partition som innehåller operativsystemet är så skadad att den inte ens syns. Möjligen skulle man kunna rädda innehållet genom att starta upp på en extern hårddisk och köra tex. Disk Warrior (diskräddningsprogram). Det går tyvvärr inte att installera OS X på den externa disken om den är formaterad både för Mac och Windows.

Eftersom det Mac med några år på nacken bör det vara relativt lätt att byta disk, och sätta den gamla disken i ett USB-chassi för att se om den möjligen dyker upp som en enhet det går att kopiera filer från. Kolla på ifixit.com för guider om hur man byter disk.
Citera
2016-08-12, 19:11
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den disken är körd. Om den hade varit ok, skulle den ha synts i skivverktyg. Det du ser där är Recovery-partitonen som förvisso ligger på samma hårddisk som systemet, vilket indikerar att den inte är helt död, men den partition som innehåller operativsystemet är så skadad att den inte ens syns. Möjligen skulle man kunna rädda innehållet genom att starta upp på en extern hårddisk och köra tex. Disk Warrior (diskräddningsprogram). Det går tyvvärr inte att installera OS X på den externa disken om den är formaterad både för Mac och Windows.

Eftersom det Mac med några år på nacken bör det vara relativt lätt att byta disk, och sätta den gamla disken i ett USB-chassi för att se om den möjligen dyker upp som en enhet det går att kopiera filer från. Kolla på ifixit.com för guider om hur man byter disk.

Ok, den externa disken är formaterad i Mac. Vill dock säkerhetskopiera filerna ifrån den innan jag försöker med något (men kan inte läsa den i windows) . Men som du säger, det verkar som om delar utav den interna disken är helt förstörd. Hur recovery-partitionen överlevde är bortom mitt förstånd.
Citera
2016-08-12, 19:49
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa

Har funderat på hur man skulle kunna verifiera i terminalen om disken fungerar eller har någon som helst kontakt med datorn. Samt om man skulle kunna få igång den eller formatera den.

Har kollat lite i denna länken:

https://gist.github.com/bzerangue/dca8fc2d63309ba2bd9f

Detta är vad jag får för resultat:

http://i.imgur.com/j3u4eWt.jpg

Har du några tips här?
Citera
2016-08-12, 22:41
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har funderat på hur man skulle kunna verifiera i terminalen om disken fungerar eller har någon som helst kontakt med datorn. Samt om man skulle kunna få igång den eller formatera den.

Har kollat lite i denna länken:

https://gist.github.com/bzerangue/dca8fc2d63309ba2bd9f

Detta är vad jag får för resultat:

http://i.imgur.com/j3u4eWt.jpg

Har du några tips här?

Är det en bärbar eller stationär Mac? En del bärbara har fått problem med trasig kabel mellan hårddisk och logikkort, kan vara nåt liknande här. Men jag tror att den disken är körd. Byt disk, antingen själv med hjälp av ifixit.com för en billig penning eller lämna in datorn och få den fixad för en dyrare penning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in