Citat:
Ursprungligen postat av
u71ds
Ok du har nog rätt, ska försöka sluta stressa.
Nja men man kan säga att de har klättrat på bostadsmarknaden, vinsterna har ju inte realiserats förrän de kliver av marknaden och cashar ut, då har man iofs istället cash och ingen bostad.
Fullständigt omöjligt att hitta något i Stockholm under 1 miljon kronor idag.
Där har du kanske svaret för stunden.
men det är en väsentlig skillnad på 23 och 30 år. Är du närmare 23 är det ingen panik, är du närmare 30 kanske det börjar bli dags att styra upp ditt liv lite. Det första du måste göra är att lista ut hur din framtid ska se ut, ska du plugga eller jobba? Innan du listat ut det är det inte läge att köpa boende.
Nja, så ser inte jag det. Visst jag bor i ett ägt boende som har ökat i värde och alla tycker det verkar toppen men så är det inte i praktiken. Även fast jag har 100% vinst på mitt boende idag så hade jag haft mindre lån om jag köpt min nuvarande bostad direkt när jag köpte min första bostad och priset hade stått still sen dess.
Det är nämligen så att när man byter bostad så förlorar man pengar oavsett om priset går upp eller ner pga transaktionskostnader. Går dessutom priserna upp och man är i början av livet så köper man dyrare och dyrare bostad och det blir en sämre och sämre affär för varje gång rent generellt.
Jag hade alla dagar i veckan föredragit en bostadsmarknad som stod helt still eller endast ökade med inflationen eftersom jag inte spekulerar i bostäder, jag bor i dem.