• 1
  • 2
2016-08-12, 12:00
Medlem
Är mellan 22-30 år och bor hemma och har ungefär 300k sparade och just nu helt skuldfri.

Känner mig extremt stressad då dessa sparpengar mer eller mindre är oplacerade och förlorar sakta men säkert sitt värde. (eller hur)?

Har inget fast jobb men har borgensman för framtiden, troligen för lån upp till 2,5 miljoner i alla fall.

Boendet jag har nu fungerar men på sikt måste jag försöka flytta. Hade ni tveklöst köpt bostad med dessa förutsättningar eller haft sparpengar och försökt hitta något i andra hand, eller avvakta? Jag bor i Stockholm förövrigt.

Känner mig emellanåt stressad, dels för att priserna på bostäderna kan både falla eller stiga.
Citera
2016-08-12, 12:02
Medlem
Utan stadig inkomst hade jag inte köpt bostad. Sätt in pengarna på något räntegivande över 2% och avvakta tills du är tryggare i din inkomst. Om du ska låna med borgensman så är det inte du som tar risken utan borgensmannen får stå för kostnaden om du plötsligt inte kan betala och det är kanske något de har utrymme för vad vet jag.
Senast redigerad av tago 2016-08-12 kl. 12:09.
Citera
2016-08-12, 12:06
Medlem
Varför blir du stressad? Om du ska köpa eller inte vet du ju först den dagen du behöver bostad? Ingen ide att lägga energi på det nu.
Citera
2016-08-12, 12:25
Medlem
Priserna är på toppen av en backe då svensken inte kan låna mer baserat på sin inkomst. Låga räntor och höga ränteavdrag gör det möjligt till absurt höga lån i förhållande till familjens gemensamma inkomst.

Priserna ska falla, och under tiden ska du spara på dig ännu mer och söka en stadig inkomst!

Lite kvällslektyr åt herrn:
http://www.dn.se/ekonomi/borattspriser-backar/
Citera
2016-08-12, 13:01
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Priserna är på toppen av en backe då svensken inte kan låna mer baserat på sin inkomst. Låga räntor och höga ränteavdrag gör det möjligt till absurt höga lån i förhållande till familjens gemensamma inkomst.

Priserna ska falla, och under tiden ska du spara på dig ännu mer och söka en stadig inkomst!

Lite kvällslektyr åt herrn:
http://www.dn.se/ekonomi/borattspriser-backar/

Eller inte. Det är bara spekulation och det finns tonvis med trådar om detta på FB. Den största är väl i forumet för nationalekonomi.

Realräntorna är inte historiskt låga. Ränteavdragen är mindre idag än de var tidigare.

Lite alternativ kvällslektyr åt herrn: http://www.valueguard.se/stockholmbr det finns väldigt lite som talar för en backe neråt just precis nu. Folk har tjatat om att det kommer rasa sen 2005, satt man då och väntade in köptillfället så har man fått vänta länge och idag är man tvärtorsk även om priserna skulle halveras jämfört med att ha köpt 2005.

Med det sagt så förespråkar jag inte nödvändigtvis ett köp idag, särskilt inte med hög belåningsgrad. Men det är tröttsamt med alla dessa människor som tvärsäkert hävdar att nu kraschar det utan förmåga att nyansera sig ens litegrann.
Citera
2016-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Varför blir du stressad? Om du ska köpa eller inte vet du ju först den dagen du behöver bostad? Ingen ide att lägga energi på det nu.

Blir stressad bland annat över att mina pengar minskar i värde och att jag står utanför marknaden, känner så jävla många som tjänat feta pengar på bostadsaffärer... Samtidigt ångest att ta ett megalån.
Citera
2016-08-12, 14:57
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u71ds
Blir stressad bland annat över att mina pengar minskar i värde och att jag står utanför marknaden, känner så jävla många som tjänat feta pengar på bostadsaffärer... Samtidigt ångest att ta ett megalån.

Var inte stressad över det. Det kan vara ok att vara stressad över att inte ha någonstans att bo inte för det övriga för det är inte så mycket du kan göra något åt.

Har de verkligen tjänat feta pengar på sin bostad? Har de sålt och och badar i pengar, i så fall hur bor de idag? Så länge de bor kvar i en bostad på samma marknad som råkar värderas högre än den gjorde när de köpte så är det inget att bry sig om. Funktionen boende har inte förändrats för dem.

Med 300 000 kr som kontantinsats skulle jag inte köpa något dyrare än 1 miljon totalt för en belåningsgrad om 70%.
Senast redigerad av Eerie 2016-08-12 kl. 15:14.
Citera
2016-08-12, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Var inte stressad över det. Det kan vara ok att vara stressad över att inte ha någonstans att bo inte för det övriga för det är inte så mycket du kan göra något åt det.

Har de verkligen tjänat feta pengar på sin bostad? Har de sålt och och badar i pengar, i så fall hur bor de idag? Så länge de bor kvar i en bostad på samma marknad som råkar värderas högre än den gjorde när de köpte så är det inget att bry sig om. Funktionen boende har inte förändrats för dem.

Med 300 000 kr som kontantinsats skulle jag inte köpa något dyrare än 1 miljon totalt för en belåningsgrad om 70%.

Ok du har nog rätt, ska försöka sluta stressa.

Nja men man kan säga att de har klättrat på bostadsmarknaden, vinsterna har ju inte realiserats förrän de kliver av marknaden och cashar ut, då har man iofs istället cash och ingen bostad.

Fullständigt omöjligt att hitta något i Stockholm under 1 miljon kronor idag.
Citera
2016-08-12, 15:10
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ok du har nog rätt, ska försöka sluta stressa.

Nja men man kan säga att de har klättrat på bostadsmarknaden, vinsterna har ju inte realiserats förrän de kliver av marknaden och cashar ut, då har man iofs istället cash och ingen bostad.

Fullständigt omöjligt att hitta något i Stockholm under 1 miljon kronor idag.

Där har du kanske svaret för stunden.

men det är en väsentlig skillnad på 23 och 30 år. Är du närmare 23 är det ingen panik, är du närmare 30 kanske det börjar bli dags att styra upp ditt liv lite. Det första du måste göra är att lista ut hur din framtid ska se ut, ska du plugga eller jobba? Innan du listat ut det är det inte läge att köpa boende.

Nja, så ser inte jag det. Visst jag bor i ett ägt boende som har ökat i värde och alla tycker det verkar toppen men så är det inte i praktiken. Även fast jag har 100% vinst på mitt boende idag så hade jag haft mindre lån om jag köpt min nuvarande bostad direkt när jag köpte min första bostad och priset hade stått still sen dess.

Det är nämligen så att när man byter bostad så förlorar man pengar oavsett om priset går upp eller ner pga transaktionskostnader. Går dessutom priserna upp och man är i början av livet så köper man dyrare och dyrare bostad och det blir en sämre och sämre affär för varje gång rent generellt.

Jag hade alla dagar i veckan föredragit en bostadsmarknad som stod helt still eller endast ökade med inflationen eftersom jag inte spekulerar i bostäder, jag bor i dem.
Senast redigerad av Eerie 2016-08-12 kl. 15:15.
Citera
2016-08-12, 16:00
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Är mellan 22-30 år och bor hemma och har ungefär 300k sparade och just nu helt skuldfri.

Känner mig extremt stressad då dessa sparpengar mer eller mindre är oplacerade och förlorar sakta men säkert sitt värde. (eller hur)?

Har inget fast jobb men har borgensman för framtiden, troligen för lån upp till 2,5 miljoner i alla fall.

Boendet jag har nu fungerar men på sikt måste jag försöka flytta. Hade ni tveklöst köpt bostad med dessa förutsättningar eller haft sparpengar och försökt hitta något i andra hand, eller avvakta? Jag bor i Stockholm förövrigt.

Känner mig emellanåt stressad, dels för att priserna på bostäderna kan både falla eller stiga.
Hur mycket betalar du varje månad för att bo hemma med mat+hyra och allt som hör till?

Räkna på det och du kommer säkert se att du sparar pengar ändå.
Citera
2016-08-12, 16:34
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Eller inte. Det är bara spekulation och det finns tonvis med trådar om detta på FB. Den största är väl i forumet för nationalekonomi.

Realräntorna är inte historiskt låga. Ränteavdragen är mindre idag än de var tidigare.

Lite alternativ kvällslektyr åt herrn: http://www.valueguard.se/stockholmbr det finns väldigt lite som talar för en backe neråt just precis nu. Folk har tjatat om att det kommer rasa sen 2005, satt man då och väntade in köptillfället så har man fått vänta länge och idag är man tvärtorsk även om priserna skulle halveras jämfört med att ha köpt 2005.

Med det sagt så förespråkar jag inte nödvändigtvis ett köp idag, särskilt inte med hög belåningsgrad. Men det är tröttsamt med alla dessa människor som tvärsäkert hävdar att nu kraschar det utan förmåga att nyansera sig ens litegrann.

Du tog meningarna ur min mun, tack för en bra analys!
Citera
2016-08-12, 17:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Det var nån vis man som en gång yttrade citatet "Det har förlorats mer pengar i väntan på krascher än i själva krascherna".

Du kommer aldrig kunna göra en riskfri investering, det är bara att gilla läget om man vill in på bostadsmarknaden. Har man en längre horisont så klarar man ett ras rätt okej ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in