2005-12-04, 22:51
Medlem
Brorsan har läst på högskola under hösten, inte gått så bra trots ansträngningar. Han klarade inte att få ihop 10p så csn-bidraget dras ju in.

När får han tillbaka det? Så snart han fixat 10p från denna termins studier eller krävs det 10p där + fortlöpande 10p när han fortsätter plugga under våren?
Citera
2005-12-04, 23:17
Medlem
Jag klarade bara 5 poäng under första terminen, men hade inga problem att fixa fortsatt bidrag till hela året och slutligen hade jag 20 poäng och fick ändå mer bidrag. Klaga till csn och skriv nån snyfthistoria att han kommer att klara av studierna bara han får mer tid.
Citera
2005-12-04, 23:29
Medlem
Serrus avatar
Jag tor det finns variationer mellan olika program. För mig gäller max 10 poäng efter totalt. Alltså: Inga pengar under en termin innan jag fixat så att jag ligger max 10 poäng efter på tidigare terminer. Om man söker ett år i taget så får man två terminer utan att behöva prestera, dvs skiter sig pluggandet under hösten så har jag till nästa hösttermin på mig att fixa det.

Det går som sagt att få dispans. Dom gör en bedömning av din förmåga att avsluta ditt pågående program. Om det är första gången och om man inte ligger alltför mycket efter så brukar det beviljas. Dock gäller det att formulera sig lite snyggt när man skickar sitt så kallade snyftbrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in