Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-11, 23:32
  #1
Medlem
Om man skulle vara borta ca 3 månader i Sydamerika med start i Argentina, skulle ni köpa returbiljett eller ej? Vad jag förstått så behövs det en returbiljett vid inresa men går det att lösa med någon avbokningsbar biljett att sedan avboka när man kommer till Argentina? Vilka flygbolag säljer avbokningsbara biljetter isf?

Känns onödigt att köpa t.ex. inresa till Buenos Aires och sedan returresa ifrån Buenos Aires då man blir väldigt begränsad av att behöva åka tillbaka.

Tack!
Citera
2016-08-12, 01:18
  #2
Medlem
Det säkraste är att kolla med flygbolaget.

När jag flög dit var det inga problem, är du orolig safea upp med en utskrift som visar att du har stålarna för ditt uppehälle under resan. Sydamerika är manana manana.

Jag hade dock bokat någon billig bussresa från ba till Paraguay bara för att lugna dom.

Du ska väl ändå norrut i guess så ställen att boka till kan vara encarnation, Puerto iguazu.

Trevlig resa, finns mkt roligt att se och göra i SA, fan vad jag längtar tillbaka nu när jag tänker på det.
__________________
Senast redigerad av bartold 2016-08-12 kl. 01:22.
Citera
2016-08-12, 17:46
  #3
Medlem
Det beror på hur du tänkte resa runt. Senast jag var i SA så hade jag fem biljetter bokade inom SA som jag tog. Från Brasilien till Peru, inom Peru och så vidare. Vill du köpa en enkel dit så gör det.
Förstår inte hur dessa frågor återkommer hela tiden. Är du orolig för att de ber dig vända i dörren eller när du landat? Hur har du tänkt dig att resa är frågan.
Citera
2016-08-13, 01:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Om man skulle vara borta ca 3 månader i Sydamerika med start i Argentina, skulle ni köpa returbiljett eller ej? Vad jag förstått så behövs det en returbiljett vid inresa men går det att lösa med någon avbokningsbar biljett att sedan avboka när man kommer till Argentina? Vilka flygbolag säljer avbokningsbara biljetter isf?

Känns onödigt att köpa t.ex. inresa till Buenos Aires och sedan returresa ifrån Buenos Aires då man blir väldigt begränsad av att behöva åka tillbaka.

Tack!
Kravet är från flygbolagen på en retur, eller en vidareresa från landet på något sätt.
Boka en bussbiljett är ett alternativ, finns tjänster på nätet som man kan köpa en bokning av en vidarefärd får typ 15 usd (kommer inte ihåg url), alternativt leta upp ett flygbolag där du kan boka och har 24h på dig att betala och boka en biljett innan du kliver på flyget till Argentina.
Tror AA.com har något sånt.
Oavsett, risken att du blir nekad är liten, blir du nekad så blir du det på den svenska flygplatsen.
För mig har det hänt två gånger, båda gångerna var med skit Copa från Panama, dom ville bara tjäna pengar.
/B
Citera
2016-08-13, 01:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av take-apart
Det beror på hur du tänkte resa runt. Senast jag var i SA så hade jag fem biljetter bokade inom SA som jag tog. Från Brasilien till Peru, inom Peru och så vidare. Vill du köpa en enkel dit så gör det.
Förstår inte hur dessa frågor återkommer hela tiden. Är du orolig för att de ber dig vända i dörren eller när du landat? Hur har du tänkt dig att resa är frågan.

Ber dom dig vända så är det på avreseorten, inte i passkontrollen vid ankomst.
Anledningen till detta krav är att flygbolaget är ansvarig för din returresa om du aav någon anledning skulle bli nekad inträde, och de vill undvika den kostnaden.
/B
Citera
2016-08-13, 10:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Ber dom dig vända så är det på avreseorten, inte i passkontrollen vid ankomst.
Anledningen till detta krav är att flygbolaget är ansvarig för din returresa om du aav någon anledning skulle bli nekad inträde, och de vill undvika den kostnaden.
/B

Jag förstår det badis, men hur ofta händer det verkligen egentligen? Väldigt sällan skulle jag tro och med någon speciell anledning bakom beslutet.
Som du skrev och som jag läst mig till så verkar många ha det problemet i just Panama.
__________________
Senast redigerad av take-apart 2016-08-13 kl. 10:59.
Citera
2016-08-13, 15:14
  #7
Medlem
Kan tillägga att jag flög mellan flera sydamerikanska-länder på enkelbiljetter utan att ens bli frågad om utresebiljett vid utresa/inresa. Oroar man sig är det väl bara köpa en avbokningsbar och sluta oroa sig över det, och koncentrera sig på andra saker istället. En fantastisk kontinent att resa runt i!
Ha en bra tripp TS!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2751477

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback