2016-08-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Okej om man ska köpa en god vodka då? Ska man köpa Koskenkorva eller Stolichnaya då?
Tänkte unna mig lite extra och kolla om jag känner någon skillnad

Stolichnya helt klart, har aldrig fattat hur folk resonerar när dom köper sprit, 30-50 spänn hit och dit på bolaget spelar väl ingen roll när man ändå är villig att betala 140 spänn för en grogg på krogen...
Citera
2016-08-11, 01:32
Medlem
rikastistorstans avatar
Nej man känner ingen skillnad om man blandar grogg.
Citera
2016-08-11, 02:06
Medlem
plazma1s avatar
Jag kan säga att det är stor skillnad på vodka. Jag har gått igenom en hel drös och vill säga att det är mycket stor skillnad. Den basta jag har druckit är Pureti från sverige
Det är en vodka av otrolig klass. Sen så har du gray gosa som är så där.. Mycket bättre ryckte än den förtjänar.. En annan som är fin är Ryska Imperia eller polska beleverde som med är fin. Sen så finns det en Norsk vodka spm heter vikingfjord som är billig men enligt mig är bättre än både Gray Gose och Absolut. Kan prata hur länge som helst om detta. Men Russian Standard är med bra. Liksom kosken korva som är lite stinn i. Svar ja det är stor skillnad..
Citera
2016-08-11, 02:53
Medlem
Nej det är ingen större skillnad. Vodka måste destilleras till minst 95 procent och sedan enligt EU-reglerna blandas ut till lägst 37,5 procent. Om dessa regler inte följs får spriten inte kallas vodka...

Det som påverkar är med andra ord främst kvaliten på vattnet som den 95 procentiga spriten blandas ut med...

Resten handlar mest om branding, flaskans form, etikettens design, prissättningen, vilka kändisar som ses dricka skiten och så vidare. Detta påverkar smakuppfattningen mer än många anar.

Temperatur och naturligtvis smaksättning påverkar också. Personlig favorit är Żubrówka, som man kan dricka som vatten... med förödande men oftast underhållande konsekvenser.
Citera
2016-08-11, 03:58
Medlem
thejams avatar
Jämför man riktig rysk vodka - som jag fick smaka här om veckan av några vänner till familjen - med fjortissprit som tex Explorer eller någon random bakluckevodka, då är det en jävla skillnad. Den ryssvodkan jag blev bjuden på var faktiskt god. Brukar i vanliga fall ha extremt svårt att dricka sprit, men inte denna.

Så ja, det finns sprit och sprit.
Citera
2016-08-11, 06:03
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Nej det är ingen större skillnad. Vodka måste destilleras till minst 95 procent och sedan enligt EU-reglerna blandas ut till lägst 37,5 procent. Om dessa regler inte följs får spriten inte kallas vodka...

Det som påverkar är med andra ord främst kvaliten på vattnet som den 95 procentiga spriten blandas ut med...

Resten handlar mest om branding, flaskans form, etikettens design, prissättningen, vilka kändisar som ses dricka skiten och så vidare. Detta påverkar smakuppfattningen mer än många anar.

Temperatur och naturligtvis smaksättning påverkar också. Personlig favorit är Żubrówka, som man kan dricka som vatten... med förödande men oftast underhållande konsekvenser.
Håller med. De flesta vodkasorter smakar nästan identiskt och "branding" är den avgörande faktorn för hur folk upplever dem. Finns knappast någon som skulle klara ett blindtest på vodka. Speciellt inte då vodkan intas i form av grogg.

Żubrówka är ju en smaksatt vodka så den kanske inte platsar i diskussionen.
Citera
2016-08-11, 06:07
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
Hembränt som är gjort av någon som vet vad han gör är det bästa.
Kan bara hålla med om att riktigt bra hembränt slår det mesta!

Sen är det skillnad på olika vodkasorter, det finns dåliga och bättre sorter, beror väl på hur noggrann process man har vid tillverkningen osv.
Citera
2016-08-11, 06:51
Medlem
Det är små skillnader som har stor betydelse: Potatis eller spannmål, panna eller kolonn, antal destillationer osv. Hembränt behöver vi inte ens diskutera.

Bra vodka behöver inte vara dyr. Rysk bordsvodka för 40kr flaskan slår allt som finns på systemet. Bäst är Green Mark och Tranan.
Citera
2016-08-11, 07:30
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Nej man känner ingen skillnad om man blandar grogg.

Jo det gör man, en del vodkor är inte framtagna för att de ska vara goda blandade med läsk. Men med de vodkorna som man gör drinkar på så spelar kvaliten på vodkan faktist inte så stor roll sålänge man inte gör starkare cocktails.
Citera
2016-08-11, 07:48
Medlem
En vodka som jag skulle vilja rekommendera är Beluga, riktigt fin.

https://www.thewhiskyexchange.com/p/...ga-noble-vodka
Citera
2016-08-11, 08:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Vodka eller den som säljs i Finland som "viina"? Den har nämligen 3g socker per liter vilket gör att den inte får kallas vodka (vilket jag nämner i förra inlägget).

Sockerhalten har nog inget att göra med saken.

Däremot har det att göra med standarder och tillverkningssätt. Man får t.ex. inte marknadsföra något som är under 40% som vodka i många länder. Koskenkorva Viina (Viina = Brännvin) ligger på 38% och marknadsförs därför som brännvin. Vad gäller tillverkning så finns det också krav på hur vodka ska tillverkas gällande destillering o.s.v.

Vad gäller själva grundfrågan så är det självklart så att det finns bättre och sämre vodka. Det behöver dock inte alltid reflekteras i priset. Det finns både bra och billiga sorter, och så finns det dyra som inte är så mycket att skryta med. Precis som med allt annat alltså.
Citera
2016-08-11, 08:57
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plazma1
Jag kan säga att det är stor skillnad på vodka. Jag har gått igenom en hel drös och vill säga att det är mycket stor skillnad. Den basta jag har druckit är Pureti från sverige
Det är en vodka av otrolig klass. Sen så har du gray gosa som är så där.. Mycket bättre ryckte än den förtjänar.. En annan som är fin är Ryska Imperia eller polska beleverde som med är fin. Sen så finns det en Norsk vodka spm heter vikingfjord som är billig men enligt mig är bättre än både Gray Gose och Absolut. Kan prata hur länge som helst om detta. Men Russian Standard är med bra. Liksom kosken korva som är lite stinn i. Svar ja det är stor skillnad..

Du menar Purity Vodka från Skåne (Pureti är rengöringsmedel ) som är riktigt fin.
Kostar därefter med, nästan en femhundring flaskan på bolaget.

Självklart är det stor skillnad på fin- och fulvodka, precis som med allt annat inom öl, vin och sprit.
Därmed inte sagt att märke alltid avgör, finns stort utrymme för personlig smak.

Sen så klår fint hembränt i mitt tycke nästan alltid många av de okryddade standard spritsorterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in