Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-08-10, 21:37
Medlem
Imbazs avatar
Hejsan ! Tänkte bara fråga er som kan om man skulle kunna äta ICAs egna högrevsfärs i tartar exempelvis ?

Tack på förhand
Citera
2016-08-10, 22:00
Medlem
Japhys avatar
Ja, varför inte. Tippar på att kontrollen är högre i svenska ICA-affärer än på valfri restaurang.
Citera
2016-08-10, 22:02
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Hejsan ! Tänkte bara fråga er som kan om man skulle kunna äta ICAs egna högrevsfärs i tartar exempelvis ?

Tack på förhand

Ja det går bra i många ICA butiker kan man få råbiff malet medan man står det och då maler de alltid råbiff. Blir hur bra som helst.
Citera
2016-08-10, 22:06
Medlem
christerys avatar
Säg till i charken att du skall göra tartar så fixar dom det, men jag hade för mig att det var innanlår man använde.
Citera
2016-08-10, 22:11
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Säg till i charken att du skall göra tartar så fixar dom det, men jag hade för mig att det var innanlår man använde.

Det är det som jag gjorde men han hade inge kött kvar och hänvisade mig till deras högrevsfärs i butikshyllan..

Blev lite fundersam då jag kom hem och läste "skall genomstekas"
Citera
2016-08-10, 22:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Det är det som jag gjorde men han hade inge kött kvar och hänvisade mig till deras högrevsfärs i butikshyllan..

Blev lite fundersam då jag kom hem och läste "skall genomstekas"

Det står det på allt kött mer eller mindre, det är för att dom ska ha ryggen fria om nån hanterar köttet fel och blir sjuk.
Citera
2016-08-10, 22:37
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det står det på allt kött mer eller mindre, det är för att dom ska ha ryggen fria om nån hanterar köttet fel och blir sjuk.

Ok! Så den som dom säljer i vanliga köttdisken går att äta rå? Härligt! Då blir det tartar!

Hur länge kan man äta den rå i bruten förp.?
Dagen efter också? Eller bara samma dag?
Citera
2016-08-10, 22:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ok! Så den som dom säljer i vanliga köttdisken går att äta rå? Härligt! Då blir det tartar!

Hur länge kan man äta den rå i bruten förp.?
Dagen efter också? Eller bara samma dag?

Skulle rekomendera att äta samma dag, och bara köpa det som är malet samma dag (dagen innan ev om det är "skyddad atmosfär" färs). Grovmald färs håller bättre än finmald.
Citera
2016-08-10, 23:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja, varför inte. Tippar på att kontrollen är högre i svenska ICA-affärer än på valfri restaurang.
Ja, ICA är ju kända för sin färshantering....
Citera
2016-08-10, 23:05
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, ICA är ju kända för sin färshantering....
Haha. Du har onekligen en poäng.

http://www.expressen.se/gt/kottfusk-pa-ica--bast-fore-datumet-flyttades/

Men jag står fast vid att min jämförelse är korrekt.
Citera
2016-08-10, 23:09
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Skulle rekomendera att äta samma dag, och bara köpa det som är malet samma dag (dagen innan ev om det är "skyddad atmosfär" färs). Grovmald färs håller bättre än finmald.

Den var skyddad atmosfär men står inte datum den paketerades :s
Citera
2016-08-10, 23:55
Medlem
christerys avatar
Citat:
Den var skyddad atmosfär men står inte datum den paketerades :s
Försent nu tycker jag, gör burgare av den även om det blir lite torrt (hacka lite bacon och blanda i så blir det lite bättre i alla fall).

Tartar ska vara gjord på färskmalet (skrapat egentligen) innanlår. Nu har det gått ett dygn till och du vet inte när den var mald... jag skulle inte prova faktiskt. När man maler så exponeras köttet enormt mot omvärldens alla små filurer. Sånt kan man till viss del häva med tillagning, men rått så skall det vara färskt dvs nymalet.

Sen den gasmiljön (syre och koldioxid) dom paketerar i är ju lurig, då ser köttet bättre ut än vad det kanske är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in