2016-08-10, 00:48
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Systerns blogg.
Först styvpappan, sedan brorsan...
http://michaela.chic.se

Fy fan!
Citera
2016-08-10, 01:22
Medlem
En av de inblandade är son till Apples svenska VD.
Citera
2016-08-10, 01:29
Medlem
TarzansFarsas avatar
Den avlidnas Facebook

wi**iam.erik**on.39

*=l *=s

Alla inblandade i olyckan är väldigt rika och bor i dom bästa lägenheterna i Stockholm och dom lyxigaste semesterhusen runt om i Sverige som pengar kan köpa.

Synd om killen men borde ha vetat bättre än att köra båt på sjön full.

Vila i frid.
Citera
2016-08-10, 01:51
Medlem
Så jäkla tråkigt detta. Var det han som förolyckades som körde? Hur är det med de två andra?
Citera
2016-08-10, 08:49
Medlem
Jag har seglat där massor av gånger och det grund som jag tror att de körde på "Saltsäcken" är ett väldigt känt grund. Det är en klippa som sticker upp ungefär 1 meter över vattenytan, den är flera meter lång och det är en cementklump fastgjuten ovanpå klippan. Det står även "Roffe" på grundet (eller gjorde det förut i alla fall).

Har man någon som helst lokalkännedom så vet man om grundet. Det finns på alla sjökort och plotter, men det syns alltså med blotta ögat varje gång man seglar eller går för motor förbi Saltis.

Det som hänt är en olycka, självklart. Men den är enbart orsakad av alkohol. Att köra på det grundet i full fart är ungefär som att köra rakt över en rondell - det är inget man bara "råkar göra".

Med det sagt så är det hemskt att en så ung person (och de överlevande) behöver lära sig läxan på det här sättet. Fruktansvärt hemskt.
Citera
2016-08-10, 09:23
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
I min värld så hänger dessa ihop, där sjövett är en del av sjövana. Gott omdöme och kännedom om sina begränsningar är andra delar i ekvationen. Det är min mening, andra kan tycka annorlunda.

Förvisso. Jag har dock aldrig varit så omdömeslös, kanske i och för sig beroende på att jag började framföra motordrivna flytetyg på egen hand i 11-12 års-åldern, och således var tillräckligt erfaren för att inte köra över min förmåga ens på den tiden när jag var odödlig (16-25 typ).

Sjömanskap är en bra term som bland annat innefattar ovanstående. Håller fullständigt med om att om man varit med ute på sjön och framfört båt från mycket unga år hinner man utveckla just ett gott sjömanskap. Sådant här tenderar att få en del att vilja införa krav på förarbevis för att få framföra båt, men motargumentet där är förstås att folk kör ihjäl sig med bil och motorcykel trots körkort.

Jag vet inte vilken nivå av sjömanskap de här männen besatt så det tänker jag inte uttala mig om eller bedöma.

Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
De kanske inte var så erfarna att de förstod farorna med att fara fram på det viset under dåliga förhållanden? Kanske hade de ingen större erfarenhet av mörkerkörning, vilket skiljer sig rätt mycket mot att köra i dager? Kanske grumlades omdömet ytterligare av alkohol?

Det är väl som vanligt flera samverkande orsaker som lett fram till denna helt onödiga olycka.

Mörker är sannolikt den viktigaste faktorn. Jag vet inte hur vana man var vid mörkernavigering men något som syns tydligt i dagsljus kan så klart försvinna helt i mörker, särskilt en månlös natt i augusti (jag vet inte om det var mulet eller ej).
Citera
2016-08-10, 09:47
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Systerns blogg.
Först styvpappan, sedan brorsan...
http://michaela.chic.se
Oerhört tragiskt
Citera
2016-08-10, 09:55
Medlem
Slints avatar
Samma som ribben i sandhamn - alkoholen tar livet av en till.
Citera
2016-08-10, 10:41
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarzansFarsa
Alla inblandade i olyckan är väldigt rika och bor i dom bästa lägenheterna i Stockholm och dom lyxigaste semesterhusen runt om i Sverige som pengar kan köpa.
Trist för dem att det inte går att köpa kunskap, erfarenhet och omdöme, eller ett nytt liv, för pengar.

Inte helt ovanligt på sjön med folk som har köpt stora, dyra båtar med precis allt som går att ha, förutom en aaaaning om vad de håller på med. Omdömeslösa personer med mer pengar än kunskap och förmåga, havets motsvarighet till vägtrafikens BMW-förare

Nu brukar det i och för sig inte sluta i bråd död, utan oftast bara med att de skämmer ut sig ordentligt och blir utskrattade, orsakar mindre materiella skador (på egna och andras båtar, och en och annan brygga) och får ett rejält stukat självförtroende.
Jag kan rekommendera ett par timmar i valfri gästhamn (eller en sluss), det är underhållning på hög nivå
Senast redigerad av Handsekreteraren 2016-08-10 kl. 11:00.
Citera
2016-08-10, 10:55
Medlem
Varför krångla till allt?

Grabbarna var säkert sjövana och kände till platsen väl, sannolikhetsinlärning... Detta är farligt då man tro sig ha koll på läget, hade dom varit på en för dom okänd plats kanske detta inte hade hänt då man blir mer vaken och försiktig... sen givetvis, man sätter sig inte i något fordon knall.

Detta är enbart en oerhört tragisk olycka.

Jag har själv kört RIB kommersiellt i många år och sitter på en hel del utbildningar, jag är bekant med de inblandade i olyckan på Kanholmsfjärden för ett par år sedan där en man omkom. Den föraren har samtliga utbildningar och en oerhört god sjövana, men trots det körde han in i en lysboj som kostade hans kusin livet.

Så även de bästa gör fel och råkar ut för olyckor, alkoholen som är boven... inget annat.

Tankarna går till familjen, RIP!
Citera
2016-08-10, 11:05
Medlem
Nintendokids avatar
Även de som krockade med en lotsbåt god"sjövana". Men ändå så lyckades man krocka och köra ihjäl sig.
Citera
2016-08-10, 11:13
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filtyhfew
Jag har själv kört RIB kommersiellt i många år och sitter på en hel del utbildningar, jag är bekant med de inblandade i olyckan på Kanholmsfjärden för ett par år sedan där en man omkom. Den föraren har samtliga utbildningar och en oerhört god sjövana, men trots det körde han in i en lysboj som kostade hans kusin livet.

Så även de bästa gör fel och råkar ut för olyckor, alkoholen som är boven... inget annat.
Den utredningen har jag läst.

Jag håller inte med om att han tillhör "de bästa", hade han gjort det hade hans kusin inte behövt plikta med sitt liv på grund av hans dåliga sjömanskap.
Förhoppningsvis har han dock lärt sig något av det, typ att man inte kör trottlarna i botten när man är på fyllan.

Hans omdömeslöshet dödade kusinen, inte alkoholen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in