2016-08-09, 21:53
Medlem
Har identiteten på den omkomna blivit känd?
Citera
2016-08-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashblick
Har identiteten på den omkomna blivit känd?
Alla sjövana, boende i saltis och värmdö och den som omkom (som körde) hette W...... Oerhört tragiskt och stor sorg bland kompisarna!
Citera
2016-08-09, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det är vad polisen sagt till mig och vad jag hört av andra båtägare. Inte första gången dom pratar strunt iofs.

Edit: Ganska säker på att det enligt internationell sjölag som såklart gäller i Sverige krävs att minst en ombord ska kunna navigera med hjälp av pappers sjökort betsick/kurslinjal och kompass. Detta ska gälla för alla båttyper. Kan såklart ha fel men det jag fått höra och lärt mig.

Nu har jag inte hundra koll på sjölagen, men det där låter konstigt. Det finns inga kompetenskrav att köra båtar i sverige. Och jag tvivlar att sjölagen har det heller. Men det är väl annorlunda för fartyg som har kompetenskrav om jag minns rätt. Sen om fartyg har krav på navigationsutrustning vet jag inte. Men i det här fallet handlar det om en båt och inte fartyg.
Citera
2016-08-09, 22:35
Medlem
Det är livsfarligt med sjön på olika sätt , att ha sjövana hjälper inte tydligen utan man måste veta alla såna grynnor eller små stenar som sticker upp .om killarna bodde där visste de väl kanske lite om vattnet .det är roligt att köra fort båt till det är nåt i vägen .tragiskt att en dog så ung .borde inte man ha sån karta över såna små grund ,Det är verkligen inget självmord iallafall detta ,eller var det en sån pilot som körde båten .
Citera
2016-08-09, 22:42
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Sen om fartyg har krav på navigationsutrustning vet jag inte. Men i det här fallet handlar det om en båt och inte fartyg.

Nej, för att framföra fritidsbåt finns inga formella krav på någon navigationsutrustning. Men om man framför något större än en eka så ska man självklart ha med papperssjökort och inte bara förlita sig på plottern. Även en vanlig analog kompass i någon form är bra att ha monterad eller i varje fall med sig.
Citera
2016-08-09, 23:24
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Sedan kan man ha alla sjökort i världen men det spelar ingen roll när många områden i skärgården sjömättes 1800-kallt med ram och manuellt lod. Det är således inte alls säkert att alla grund verkligen ligger där det står att de ska ligga.
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Det är livsfarligt med sjön på olika sätt , att ha sjövana hjälper inte tydligen utan man måste veta alla såna grynnor eller små stenar som sticker upp .om killarna bodde där visste de väl kanske lite om vattnet .det är roligt att köra fort båt till det är nåt i vägen .tragiskt att en dog så ung .borde inte man ha sån karta över såna små grund ,Det är verkligen inget självmord iallafall detta ,eller var det en sån pilot som körde båten .
Sant förvisso att en del uppgifter är från 1800-talet, men de aktuella grunden norr om Furuholmen som det talats om som haveriplats är utmärkta på sjökortet, och de är synliga (sticker upp över vattenytan), vilket man kan se på ett flygfoto. De borde således inte vara okänd för sjövan lokalbefolkning.

Jag vet inte om jag håller med om att de verkar särskilt sjövana.
Hade de varit det hade detta aldrig hänt, i alla fall inte med dessa konsekvenser, eftersom man inte kört som idioter under rådande förhållanden, mörker, hård vind och flytande självförtroende i kroppen.
Hade de haft sjövana hade de möjligen lugnt och stilla gått på grund, men ingen hade behövt sätta livet till.
Citera
2016-08-09, 23:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Sant förvisso att en del uppgifter är från 1800-talet, men de aktuella grunden norr om Furuholmen som det talats om som haveriplats är utmärkta på sjökortet, och de är synliga (sticker upp över vattenytan), vilket man kan se på ett flygfoto. De borde således inte vara okänd för sjövan lokalbefolkning.

Hade de varit det hade detta aldrig hänt, i alla fall inte med dessa konsekvenser, eftersom man inte kört som idioter under rådande förhållanden, mörker, hård vind och flytande självförtroende i kroppen.
Hade de haft sjövana hade de möjligen lugnt och stilla gått på grund, men ingen hade behövt sätta livet till.

Problemet är att papperskorten duger utmärkt för visuell navigering men de är inte gjorda med den noggrannhet som en GPS har. Det finns många passager där det ser ut på plottern som om du går uppe på land och där du kör rätt på grund om du navigerar helt efter plottern. Så grunden kan mycket väl vara utmärkta på kortet men inte med en noggrannhet som funkar om man följer GPS i mörker.
Citera
2016-08-09, 23:33
Medlem
Citat:

Sjövana betyder att man har erfarenhet. Sjövett innebär att man kan bete sig. Det är stor skillnad. Det du syftar på är sjövett, vilket de saknade.
Citera
2016-08-09, 23:48
Medlem
https://www.instagram.com/p/BI4wq3Agjpg/
Citera
2016-08-09, 23:50
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Hade de varit det hade detta aldrig hänt, i alla fall inte med dessa konsekvenser, eftersom man inte kört som idioter under rådande förhållanden, mörker, hård vind och flytande självförtroende i kroppen
.

Håller med dig om detta! Du skrev tidigare att åldern inte spelar roll, det gör den i allra största grad.

Unga omogna och i övrigt fungerande ungdomar ställer till med sånt här varje år, grupptryck, alkohol och en "ballaallan attityd och miljö" är nog orsaken till detta.

Visst det var blåsigt och mörkt, men smäller man på det där viset så har farten varit bokstavligt talat dödlig.

Vi är många som gjort många korkade saker i ungdomen både nyktra och onyktra. De flesta överlever och blir smartare med åren.

Tragiskt är det, som alltid när unga dör, fast än mer tragiskt när unga dör av sjukdom eller av annans hand. Här hade dom gjort et val....

Usch mina tankar går till de anhöriga och kanske farsan som lånade ut båten, han mår nog inte så bra om det är så...
Citera
2016-08-10, 00:09
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Systerns blogg.
Först styvpappan, sedan brorsan...
http://michaela.chic.se
Citera
2016-08-10, 00:25
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Sjövana betyder att man har erfarenhet. Sjövett innebär att man kan bete sig. Det är stor skillnad. Det du syftar på är sjövett, vilket de saknade.
Jag förstår hur du tänker.

I min värld så hänger dessa ihop, där sjövett är en del av sjövana. Gott omdöme och kännedom om sina begränsningar är andra delar i ekvationen. Det är min mening, andra kan tycka annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Håller med dig om detta! Du skrev tidigare att åldern inte spelar roll, det gör den i allra största grad.

Unga omogna och i övrigt fungerande ungdomar ställer till med sånt här varje år, grupptryck, alkohol och en "ballaallan attityd och miljö" är nog orsaken till detta.
Förvisso. Jag har dock aldrig varit så omdömeslös, kanske i och för sig beroende på att jag började framföra motordrivna flytetyg på egen hand i 11-12 års-åldern, och således var tillräckligt erfaren för att inte köra över min förmåga ens på den tiden när jag var odödlig (16-25 typ).

De kanske inte var så erfarna att de förstod farorna med att fara fram på det viset under dåliga förhållanden? Kanske hade de ingen större erfarenhet av mörkerkörning, vilket skiljer sig rätt mycket mot att köra i dager? Kanske grumlades omdömet ytterligare av alkohol?

Det är väl som vanligt flera samverkande orsaker som lett fram till denna helt onödiga olycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Visst det var blåsigt och mörkt, men smäller man på det där viset så har farten varit bokstavligt talat dödlig.
Ja, uppenbarligen var den ju det.
En lugn dag hade de haft betydligt bättre chanser att upptäcka grundet, och således undvika att köra på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in