2016-08-08, 21:48
Medlem
pythonxs avatar
Tjena, som topic lyder...
Håller på att ta A-kort och hade en lektion härromdagen där vi övade på lågfartsbanan inför uppkörningen. Min körskolelärare säger att det är OK att använda frambromsen när man ska stanna mellan konorna (de två paren första "varvet").

Jag undrar vad ni tror om det? För mig känns det som att det ju underlättar jämfört med att trycka in kopplingen och "rulla till stilla" då det blir lite vingligt när mätaren är på 0-1km/tim annars...

Förutom det har jag inga större funderingar eller problem förutom stoppen där då jag blir osäker när han säger att det ska vara ok att använda frambromsen för att stanna (men inte att reglera farten under själva krypkörningen såklart)...
Citera
2016-08-08, 21:51
Medlem
Swe1227s avatar
Annars kan du ju lätt rulla för långt. Men min lärare snackade om att man skulle använda fotbromsen. Men när allt kommer omkring tror jag inte man kuggar sig bara för att man stannade med handbromsen inte!
Citera
2016-08-09, 21:36
Medlem
Jadå, inga bekymmer.

Se till att du inte bromsar tvärt bara, det ser inte bra ut.
Citera
2016-08-09, 21:47
Medlem
När du stannar ska du sätta ner högerfoten. I verkligheten vid rödljus m.m så har man då vänsterfoten att skifta mellan 1an och neutral om rödljuset är långvarigt.

Både frambroms och bakbroms ska användas vid lågfartsprovet, detta är viktigt.

Den sista biten där högerfoten har lämnat fotpinnen och bakbromsen och är på väg mot marken så använder man endast frambromsen för att stanna det sista.

Man sträcker ut högerfoten strax innan motorcykeln stannat helt, för att få en mjuk "landning". Vid denna övergången har man endast frambromsen tillgänglig att stanna det sista.
Senast redigerad av Titanstake 2016-08-09 kl. 21:50.
Citera
2016-08-09, 21:58
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanstake
När du stannar ska du sätta ner högerfoten. I verkligheten vid rödljus m.m så har man då vänsterfoten att skifta mellan 1an och neutral om rödljuset är långvarigt.

Både frambroms och bakbroms ska användas vid lågfartsprovet, detta är viktigt.

Den sista biten där högerfoten har lämnat fotpinnen och bakbromsen och är på väg mot marken så använder man endast frambromsen för att stanna det sista.

Man sträcker ut högerfoten strax innan motorcykeln stannat helt, för att få en mjuk "landning". Vid denna övergången har man endast frambromsen tillgänglig att stanna det sista.

Behöver man bara ha högerfoten nere? Då går det ju lättare att göra det smidigt, läraren sa bägge fötterna!
Citera
2016-08-09, 22:54
Medlem
Två fötter i marken låter märkligt, det känner jag inte till. Högerfoten är det du bör öva in, och sätta ut foten lite innan motorcykeln stannat för bättre stabilitet.

Använd båda bromsarna initialt för att stanna, sätt ut foten, använd sedan endast frambromsen för att bli helt stillastående.

Vänsterfoten ska alltid vara på fotpinnen för att kunna växla i alla situationer.

Att rulla till stillastående mellan konorna utan bromsar är också fel teknik.
Senast redigerad av Titanstake 2016-08-09 kl. 23:03.
Citera
2016-08-10, 19:03
Medlem
Citat:
Det finns ingenting som säger vilken fot man ska sätta ner, varken på manöverproven eller körningen. Fullständigt onödigt att hålla på att tänka på sånt i onödan på uppkörning, bara att sätta ner den foten som känns naturligt.

Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Behöver man bara ha högerfoten nere? Då går det ju lättare att göra det smidigt, läraren sa bägge fötterna!
Ignorera vad alla säger och gör det som känns naturligt för dig. Enda fördelen med båda fötterna nere är väl att du automatiskt får cykeln helt upprätt vilket underlättar när du ska krypa iväg.

När du ska stanna så får du använda handbroms och borde använda båda. Under körningen ska du undvika bromsning men du får använda lite fotbroms om det behövs
Citera
2016-08-11, 11:14
Medlem
Citat:
(---)
Använd båda bromsarna initialt för att stanna, sätt ut foten, använd sedan endast frambromsen för att bli helt stillastående.
What he said. Det är naturligtvis svårt att bromsa till helt stillastående med fotbromsen om du samtidigt ska sätta ner foten. Alltså kan du stoppa hojen med handbromsen sista biten, om du inte fixar att balansera i nollfart (vilket förvisso är möjligt med lite övning).

Dock: använd INTE handbromsen för att ta ner farten när du rullar runt i banan, och särskilt inte i tajta svängar. Då minskar du styr- och balansförmågan högst väsentligt, och du kan t.o.m råka lägga ner hojen. Ser inte jättebra ut på uppkörningen... (även om inspektörerna är mer förlåtande än vad man kan tro).
Citera
2016-08-13, 23:36
Medlem
pythonxs avatar
Tack för svaren!

Jag tyckte också det var konstigt att man skulle sätta ner båda fötterna enligt honom, det blev ju skitklumpigt då man först var tvungen att stanna, ner med höger fot och sen vänster fot... Att bara sätta ner högern och dessutom bromsa in det sista med handbromsen är ju inga problem alls... är ju som att stanna med en cykel bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in