Citat:
Ursprungligen postat av
Slicka
lite chilipulver i luften hade nog knappt få folk att reagera, i alla fall inte med så lite lyftkraft som ett vanligt fyrverkeri.
Tänkte köpa starkaste sorten, bhut jolokia och uppåt alltså, hur mycket raketen behöver fyllas med för att vara effektiv vet jag dock inte.. Tänkte även ha flera raketer till hands, istället för en jätte raket med stor laddning, även om en stor raket även den hade varit effektiv på sitt sätt kanske, men om den inte gör jobbet blir det jobbigt att inte ha flera att backa upp med..
Min tanke är att göra en liten "launcher" med magasin, som helt enkelt trycker upp en raket åt gången i röret, som i sin tur tänds på när man trycker på tändaren som ska vara på monterad.
Likt en pistol, eller automatkarbin snarare, så om man håller inne tändaren ska raketerna matas upp och skjutas ut en efter en, med kort "skjutstubin" skulle det gå riktigt snabbt som en helautomat..
Här beskriver jag denna launcher:
(FB) Raketpistol
Tigerraketer åker ungefär 20 meter innan de exploderar, vilket är ganska lagom i detta sammanhang. Större raketer åker för långt..
Rent capsaicin i pulverform hade ju varit perfekt, men blir svårt att få tag på. Behövs ju alltid en lite större mängd för att kunna skapa ett moln i vart fall, och det finns riktigt starka chilipulver, så tror man kommer långt med dom..
"Tårgaspistoler", alltså startpistoler vars "blanks"/knallskott innehåller tårgas eller peppar som åker ut som ett moln när man skjuter med dom innehåller ju inte speciellt mycket pulver då skotten är väldigt små, men ändå skapar de ett ganska bra moln (nåja).
Dessa pistoler var min utgångspunkt när jag kom på idéen om denna "raketpistol", problemet med tårgaspistolerna är att molnet kommer precis vid mynningen så med minsta vind kommer det direkt på en själv, och de funkar heller inte så bra att använda på distans. Att få iväg molnet några meter hade varit perfekt tänkte jag, och började fundera på starka fläktar och liknande komplicerade samt orealistiska lösningar för att få det funka.
Kom av en slump på att raketer hade varit perfekta för detta ändamål och dessutom lätta att få tag i.
Hur mycket sprängkraft behövs för att sprida ut pulver? Sprids det ut olika beroende på sprängkraften?
Vet inte hur starkt pulvret i oc-patronerna (blankpatron med "pepparpulver") är, men att få plats med åtminstonde fem motsvarande sådana laddningar i en mycket liten raket hade nog inte varit så svårt.