• 1
  • 2
2016-08-07, 21:33
Medlem
Luness avatar
Söker en raket som skjuts iväg och sprängs, likt ett fyrverkeri, fast fylld med pulver. Den ska alltså bilda ett moln med pulver.

Hur gå tillväga för att tillverka detta?

Kollade på detta klipp https://m.youtube.com/watch?v=qnXYmpmmxGM

Där framstår det som att det är stubinen som förmår raketen att flyga iväg, är det så?
Citera
2016-08-08, 00:30
Medlem
-Zex-s avatar
Samma sak funkar med tändstickor. Men du kan väl köpa tigerraketer och göra en lite större tigerraket som fungerar likt den på filmen. Borde väl inte vara allt för svårt..
Citera
2016-08-08, 22:30
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Samma sak funkar med tändstickor. Men du kan väl köpa tigerraketer och göra en lite större tigerraket som fungerar likt den på filmen. Borde väl inte vara allt för svårt..
Har ingen erfarenhet av pyroteknik sedan tidigare, läst runt endel och verkar som att det är ganska riskabelt att öppna raketer och mixtra med pulvret i dom, då man inte vet riktigt vad det är man hanterar..

Hur stor sprängkraft har en vanlig tigerraket? Om man skulle sätta en behållare med pulver utanpå själva raketen, skulle den då sprängas med raketen?

Min tanke är att ha chilipulver som då ska sprida ut sig som ett moln i samband med att raketen exploderar, som en avancerad form av pepparspray som fungerar mot många samtidigt.

När man kollar på youtube framstår det som väldigt simpelt att göra raketer, när man läser på annat håll framstår det som riskabelt och man måste ha helt rena ämnen, exakt raka stubiner mm. Vad gäller egentligen?

Bortsett från att sätta en behållare av pulver på tigerraketen om det nu funkar, borde det vara ganska enkelt att göra en "miniraket" likt den på youtube jag länka tidigare, som drivs av stubin, och fylla denna med chilipulver högst upp utblandat med skaftet från tändstickor (finns kanske bättre "krutpulver" än det man gör av tändstickor, men tändstickor är lättillgängligt), när stubinen når denna blandning bör raketen explodera och ut far pulvret.
Senast redigerad av Lunes 2016-08-08 kl. 22:41.
Citera
2016-08-08, 22:39
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Har ingen erfarenhet av pyroteknik sedan tidigare, läst runt endel och verkar som att det är ganska riskabelt att öppna raketer och mixtra med pulvret i dom, då man inte vet riktigt vad det är man hanterar..

Hur stor sprängkraft har en vanlig tigerraket? Om man skulle sätta en behållare med pulver utanpå själva raketen, skulle den då sprängas med raketen?

Min tanke är att ha chilipulver som då ska sprida ut sig som ett moln i samband med att raketen exploderar, som en avancerad form av pepparspray som fungerar mot många samtidigt.

När man kollar på youtube framstår det som väldigt simpelt att göra raketer, när man läser på annat håll framstår det som riskabelt och man måste ha helt rena ämnen, exakt raka stubiner mm. Vad gäller egentligen?

Bortsett från att sätta en behållare av pulver på tigerraketen om det nu funkar, borde det vara ganska enkelt att göra en "miniraket" likt den på youtube jag länka tidigare, som drivs av stubin, och fylla denna med chilipulver högst upp utblandat med skaftet från tändstickor (finns kanske bättre pulver, men tändstickor är lätttillgänligt), när stubinen når denna blandning bör raketen explodera och ut far pulvret.

lite chilipulver i luften hade nog knappt få folk att reagera, i alla fall inte med så lite lyftkraft som ett vanligt fyrverkeri.
Citera
2016-08-08, 23:01
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
lite chilipulver i luften hade nog knappt få folk att reagera, i alla fall inte med så lite lyftkraft som ett vanligt fyrverkeri.
Tänkte köpa starkaste sorten, bhut jolokia och uppåt alltså, hur mycket raketen behöver fyllas med för att vara effektiv vet jag dock inte.. Tänkte även ha flera raketer till hands, istället för en jätte raket med stor laddning, även om en stor raket även den hade varit effektiv på sitt sätt kanske, men om den inte gör jobbet blir det jobbigt att inte ha flera att backa upp med..

Min tanke är att göra en liten "launcher" med magasin, som helt enkelt trycker upp en raket åt gången i röret, som i sin tur tänds på när man trycker på tändaren som ska vara på monterad.
Likt en pistol, eller automatkarbin snarare, så om man håller inne tändaren ska raketerna matas upp och skjutas ut en efter en, med kort "skjutstubin" skulle det gå riktigt snabbt som en helautomat..

Här beskriver jag denna launcher: (FB) Raketpistol

Tigerraketer åker ungefär 20 meter innan de exploderar, vilket är ganska lagom i detta sammanhang. Större raketer åker för långt..

Rent capsaicin i pulverform hade ju varit perfekt, men blir svårt att få tag på. Behövs ju alltid en lite större mängd för att kunna skapa ett moln i vart fall, och det finns riktigt starka chilipulver, så tror man kommer långt med dom..

"Tårgaspistoler", alltså startpistoler vars "blanks"/knallskott innehåller tårgas eller peppar som åker ut som ett moln när man skjuter med dom innehåller ju inte speciellt mycket pulver då skotten är väldigt små, men ändå skapar de ett ganska bra moln (nåja).

Dessa pistoler var min utgångspunkt när jag kom på idéen om denna "raketpistol", problemet med tårgaspistolerna är att molnet kommer precis vid mynningen så med minsta vind kommer det direkt på en själv, och de funkar heller inte så bra att använda på distans. Att få iväg molnet några meter hade varit perfekt tänkte jag, och började fundera på starka fläktar och liknande komplicerade samt orealistiska lösningar för att få det funka.

Kom av en slump på att raketer hade varit perfekta för detta ändamål och dessutom lätta att få tag i.

Hur mycket sprängkraft behövs för att sprida ut pulver? Sprids det ut olika beroende på sprängkraften?

Vet inte hur starkt pulvret i oc-patronerna (blankpatron med "pepparpulver") är, men att få plats med åtminstonde fem motsvarande sådana laddningar i en mycket liten raket hade nog inte varit så svårt.
Senast redigerad av Lunes 2016-08-08 kl. 23:05.
Citera
2016-08-08, 23:32
Medlem
Slickas avatar
Citat:
Tänkte köpa starkaste sorten, bhut jolokia och uppåt alltså, hur mycket raketen behöver fyllas med för att vara effektiv vet jag dock inte.. Tänkte även ha flera raketer till hands, istället för en jätte raket med stor laddning, även om en stor raket även den hade varit effektiv på sitt sätt kanske, men om den inte gör jobbet blir det jobbigt att inte ha flera att backa upp med..

Min tanke är att göra en liten "launcher" med magasin, som helt enkelt trycker upp en raket åt gången i röret, som i sin tur tänds på när man trycker på tändaren som ska vara på monterad.
Likt en pistol, eller automatkarbin snarare, så om man håller inne tändaren ska raketerna matas upp och skjutas ut en efter en, med kort "skjutstubin" skulle det gå riktigt snabbt som en helautomat..

Här beskriver jag denna launcher: (FB) Raketpistol

Tigerraketer åker ungefär 20 meter innan de exploderar, vilket är ganska lagom i detta sammanhang. Större raketer åker för långt..

Rent capsaicin i pulverform hade ju varit perfekt, men blir svårt att få tag på. Behövs ju alltid en lite större mängd för att kunna skapa ett moln i vart fall, och det finns riktigt starka chilipulver, så tror man kommer långt med dom..

"Tårgaspistoler", alltså startpistoler vars "blanks"/knallskott innehåller tårgas eller peppar som åker ut som ett moln när man skjuter med dom innehåller ju inte speciellt mycket pulver då skotten är väldigt små, men ändå skapar de ett ganska bra moln (nåja).

Dessa pistoler var min utgångspunkt när jag kom på idéen om denna "raketpistol", problemet med tårgaspistolerna är att molnet kommer precis vid mynningen så med minsta vind kommer det direkt på en själv, och de funkar heller inte så bra att använda på distans. Att få iväg molnet några meter hade varit perfekt tänkte jag, och började fundera på starka fläktar och liknande komplicerade samt orealistiska lösningar för att få det funka.

Kom av en slump på att raketer hade varit perfekta för detta ändamål och dessutom lätta att få tag i.

Hur mycket sprängkraft behövs för att sprida ut pulver? Sprids det ut olika beroende på sprängkraften?

Vet inte hur starkt pulvret i oc-patronerna (blankpatron med "pepparpulver") är, men att få plats med åtminstonde fem motsvarande sådana laddningar i en mycket liten raket hade nog inte varit så svårt.

ren capsaicin hade nog inte gjort särskilt mycket och är inte alls svårt att få tag i, syntetisk nonivamid går att köpa på ebay för 25 kronor grammet eller 1200 för 50 gram, 12 miljoner scoville medan pepparspray ligger mellan 2-5 miljoner.

jag tror däremot fortfarande inte att idéen kommer fungera så bra i verkligheten som i teorin och hade själv gått på en slangbella eller en stark smällare i en behållare fylld.
Citera
2016-08-08, 23:45
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
ren capsaicin hade nog inte gjort särskilt mycket och är inte alls svårt att få tag i, syntetisk nonivamid går att köpa på ebay för 25 kronor grammet eller 1200 för 50 gram, 12 miljoner scoville medan pepparspray ligger mellan 2-5 miljoner.

jag tror däremot fortfarande inte att idéen kommer fungera så bra i verkligheten som i teorin och hade själv gått på en slangbella eller en stark smällare i en behållare fylld.
Hade inte rent capsaicin varit perfekt med tanke på dess styrka? Förutsatt att det är i större mängd, så det kan bilda ett moln.

En smällare med pulver, likt en handgranat, har jag tänkt på och det skulle såklart funka det med, men vad kan gå fel med raketerna?

Det största problemet jag ser är att raketerna gör rikoschetter, då jag inte har kommit på hur jag ska få de att sprängas vid träff, detta löses någorlunda genom att de sprängs relativt snabbt, 10 meter hade nog varit ännu bättre än 20.

Ett annat problem skulle kunna vara magasinkrångel och krångel med att få de att antändas, kanske vill de inte åka dit man siktar heller..

Med ett bra magasin, en ordentlig låga samt en bra pipa så löser man det, förhoppningsvis.
Citera
2016-08-08, 23:56
Medlem
GalFisks avatar
Vad exakt vill du uppnå?
Raketer flyger inte särskilt rakt, bär minimal last, och exploderar inte på ett förutsägbart avstånd. De kan starta bränder om de kilar sig fast någonstans, och orsaka skador om de exploderar nära ögon eller öron. De kan även komma tillbaka till dig, särskilt om de studsar omkring mot folk.
Projektiler utan inbyggd drivkälla har mindre risk att komma tillbaka till dig. Något liknande en paintball med pepparkemikalier i existerar och har använts av poliser. Dessa kan också vara farliga, någon dog av att få en sådan i ögat.
Citera
2016-08-09, 09:42
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Vad exakt vill du uppnå?
Raketer flyger inte särskilt rakt, bär minimal last, och exploderar inte på ett förutsägbart avstånd. De kan starta bränder om de kilar sig fast någonstans, och orsaka skador om de exploderar nära ögon eller öron. De kan även komma tillbaka till dig, särskilt om de studsar omkring mot folk.
Projektiler utan inbyggd drivkälla har mindre risk att komma tillbaka till dig. Något liknande en paintball med pepparkemikalier i existerar och har använts av poliser. Dessa kan också vara farliga, någon dog av att få en sådan i ögat.
En "tårgaspistol" där molnet hamnar några meter iväg istället för direkt vid mynningen.

Små raketer som sprängs vid träff hade ju varit bättre än vanliga, vet inte hur man får till sånna dock.

Problemed med pepperballs är att dom ofta inte går sönder, och om de går sönder sprider de bara ut lite pulver, inget rökmoln direkt.

Om det gick att skjuta pulverbollar som var gjorda av packat pulver som gick sönder och spred ut sig vid träff, och efter ett antal meter upplöstes i luften utan träff, hade det varit bra. Men det finns inget sånt, och i en paintballmarkör skulle det nog inte funka då bollarna skulle tryckas sönder mot varandra, det behövs en patron för dessa ungefär som för tårgaspistolen för att hålla dom intakta.

Kanske skulle det funka att göra något i den stilen med tårgaspistolen om man tog bort pluggen, men bara en sån sak som att ta bort pluggen är ett stort arbete i sig..

Söker ett simpelt sätt för att kunna skjuta chilipulver effektivt, raketer kändes som det bästa alternativet.

Tänk er riktigt små raketer med bra träffsäkerhet och som sprängs vid träff, kanske att de även sprängs utan träff efter ett antal meter. Raketer som i sin tur matas upp via ett magasin och som man kan skjutas ut helautomatiskt genom att hålla kvar lågan..
Citera
2016-08-09, 21:59
Medlem
Luness avatar
Raket explosion vid kollision

Hur får man en raket att sprängas i samma stund den krockar med ett objekt?

Den ska alltså sprängas istället för att studsa och flyga vidare.
Citera
2016-08-10, 01:40
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Hur får man en raket att sprängas i samma stund den krockar med ett objekt?

Den ska alltså sprängas istället för att studsa och flyga vidare.

Är det ett speciellt objekt/mål som skall få den att gå av? I sådana fall så blir det ju aningen klurigare även om det är lösbart.

Men om du menar att du skall få en raket att gå av genom att du tappar den/slår den mot något/vadsomhelst? Det låter inte som en helt genomtänkt idé.

Men i vilket fall så får du göra någonting som är tillräckligt stöt- eller friktionskänsligt och fästa(eller fylla) i nosen?

Det finns aldeles för många blandningar som är stöt och eller friktionskänsliga men ett exempel skulle kunna vara:

(glaskross +) röd fosfor + kaliumklorat eller natriumumklorat.

Men en sådan raket måste du vara EXTREMT försiktig om man vill ogärna att raketer går av inomhus...
Citera
2016-08-10, 09:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Du söker alltså en s.k. anslagständare, den äldsta och enklaste typen av tändare för granater och liknande. Här syns en genomskärningsbild av en sådan: http://science.howstuffworks.com/grenade3.htm

Helt enkelt ett slagstift som trycks in av kollisionen med målet och slår an en tändhatt som sedan antänder huvudladdningen. Bör förses med säkring som förhindrar explosion om man tappar skiten.

Här är ett enkelt hemmabygge med ett par tändstickor klämda mellan tändsticksplån: https://www.youtube.com/watch?v=x1ktm2Hbr7w
Det kan duga för att antända svartkrut eller annat sprängämne som inte kräver initialladdning men kommer projektilen flygande väldigt fort så kan det vara en för långsam tändning så att "granaten" hinner slås sönder innan laddningen antänds så det bara blir en liten puff i bästa fall. Vid lite långsammare anslag tror jag det kan funka bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in