Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 20:55
  #1
Medlem
Jag letar efter ett bra gevär för att smygjaga hare. Tänker mig skjuta på runt 60-80 meter. Vill gärna ha en bössa som funkar med ljuddämpare. Tar gärna emot tips på bra ammo också, sub-sonic.
Citera
2016-08-07, 04:43
  #2
Medlem
revodnebs avatar
En Chiappa kanske hade fungerat?
Citera
2016-08-08, 21:56
  #3
Medlem
SportquattroS1s avatar
Hatsan AT44 fungerar ypperligt. Ljuddämpare gör man i svarven. God jakt.

Dock ej 22lr, men ett lättrimmat pcp i kaliber .22 och .25 klarar man sig rätt bra på.
__________________
Senast redigerad av SportquattroS1 2016-08-08 kl. 21:58.
Citera
2016-08-08, 22:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Hatsan AT44 fungerar ypperligt. Ljuddämpare gör man i svarven. God jakt.

Dock ej 22lr, men ett lättrimmat pcp i kaliber .22 och .25 klarar man sig rätt bra på.

Vad är pcp och vad är lättrimmat? Jag är lite nybörjare på det här.
Citera
2016-08-09, 09:43
  #5
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Jag letar efter ett bra gevär för att smygjaga hare. Tänker mig skjuta på runt 60-80 meter. Vill gärna ha en bössa som funkar med ljuddämpare. Tar gärna emot tips på bra ammo också, sub-sonic.
Du får inte ha ljuddämpare på en klass 4 bössa om du inte har dokumenterade hörselskador eller är kommunjägare.
Citera
2016-08-09, 12:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Du får inte ha ljuddämpare på en klass 4 bössa om du inte har dokumenterade hörselskador eller är kommunjägare.

Får man ha det på en klass 3 bössa? Och har du eller någon annan bra tips på smidig klass 3 bössa.
Citera
2016-08-09, 18:32
  #7
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Vad är pcp och vad är lättrimmat? Jag är lite nybörjare på det här.


PCP alltså ett vapen som drivs med luft.
Jag, personligen - hade hellre idag köpt ett licensbelagt luftvapen än en vanlig 22:a för t:ex kråka