Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-06, 20:55
  #1
Medlem
Jag letar efter ett bra gevär för att smygjaga hare. Tänker mig skjuta på runt 60-80 meter. Vill gärna ha en bössa som funkar med ljuddämpare. Tar gärna emot tips på bra ammo också, sub-sonic.
Citera
2016-08-07, 04:43
  #2
Medlem
revodnebs avatar
En Chiappa kanske hade fungerat?
Citera
2016-08-08, 21:56
  #3
Medlem
SportquattroS1s avatar
Hatsan AT44 fungerar ypperligt. Ljuddämpare gör man i svarven. God jakt.

Dock ej 22lr, men ett lättrimmat pcp i kaliber .22 och .25 klarar man sig rätt bra på.
__________________
Senast redigerad av SportquattroS1 2016-08-08 kl. 21:58.
Citera
2016-08-08, 22:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Hatsan AT44 fungerar ypperligt. Ljuddämpare gör man i svarven. God jakt.

Dock ej 22lr, men ett lättrimmat pcp i kaliber .22 och .25 klarar man sig rätt bra på.

Vad är pcp och vad är lättrimmat? Jag är lite nybörjare på det här.
Citera
2016-08-09, 09:43
  #5
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Jag letar efter ett bra gevär för att smygjaga hare. Tänker mig skjuta på runt 60-80 meter. Vill gärna ha en bössa som funkar med ljuddämpare. Tar gärna emot tips på bra ammo också, sub-sonic.
Du får inte ha ljuddämpare på en klass 4 bössa om du inte har dokumenterade hörselskador eller är kommunjägare.
Citera
2016-08-09, 12:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Du får inte ha ljuddämpare på en klass 4 bössa om du inte har dokumenterade hörselskador eller är kommunjägare.

Får man ha det på en klass 3 bössa? Och har du eller någon annan bra tips på smidig klass 3 bössa.
Citera
2016-08-09, 18:32
  #7
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Vad är pcp och vad är lättrimmat? Jag är lite nybörjare på det här.


PCP alltså ett vapen som drivs med luft.
Jag, personligen - hade hellre idag köpt ett licensbelagt luftvapen än en vanlig 22:a för t:ex kråka
Hatsan AT44 som nämns i tråden kostar en 4500-5000:- och uppåt licensfria beroende på modell, du byter sen en ventilpinne och dom är inte längre licensfria.
Har du lite större budget kolla på grejer från svenska FX.
Lite uppslag här: luftvapen.se
__________________
Senast redigerad av ettpundsvartkrut 2016-08-09 kl. 18:39.
Citera
2016-08-09, 18:42
  #8
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Får man ha det på en klass 3 bössa? Och har du eller någon annan bra tips på smidig klass 3 bössa.

Köp en 8mm remington och ha den till allt istället

Det finns typ 8000 olika klass 3 bössor, har du svårt att välja, köp en prenumeration på Vapentidningen så får du tillgång till arkivet online med alla gamla tidningar i pdf-form så kan du läsa recensioner på hundratals (tusentals!?) olika bössor och ta ett beslut baserat på annat underlag än en flashbacktråd

Letar du nytt eller begagnat!? Budget!?
Citera
2016-08-09, 20:42
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Får man ha det på en klass 3 bössa? Och har du eller någon annan bra tips på smidig klass 3 bössa.
Det är samma krav för ljuddämpare på en klass 3 som på en klass 4-bössa. För övrigt får du inte jaga hare med 22lr, som tillhör klass 4, utan du måste upp på klass 3.
Citera
2016-08-10, 00:54
  #10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det är samma krav för ljuddämpare på en klass 3 som på en klass 4-bössa. För övrigt får du inte jaga hare med 22lr, som tillhör klass 4, utan du måste upp på klass 3.

Jag sökte på klass 3 på pin kiv, med en saga som jag dikterade för en läkarbekant. Den slank igenom...

Sökte dock enkom klass 3, vilket väl möjligen underlättade en smula.
Citera
2016-08-14, 07:05
  #11
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag sökte på klass 3 på pin kiv, med en saga som jag dikterade för en läkarbekant. Den slank igenom...

Sökte dock enkom klass 3, vilket väl möjligen underlättade en smula.
Det är möjligt att dom är något snällare vid klass 3 -ansökan, men som med alla andra licenser handlar mycket om hur handläggaren tolkar skrivelserna, och inte minst, vilket humör han är på -.-

Men som tidigare sagt, med ett läkarintyg kan(/bör?) det gå att få på både klass 3 och 4
Citera
2016-08-14, 10:46
  #12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Det är möjligt att dom är något snällare vid klass 3 -ansökan, men som med alla andra licenser handlar mycket om hur handläggaren tolkar skrivelserna, och inte minst, vilket humör han är på -.-

Men som tidigare sagt, med ett läkarintyg kan(/bör?) det gå att få på både klass 3 och 4

Well, jag behövde bara dämp i klass 3 - så för att undvika strul sökte jag enkom på det. Jag vet dock inte om det var mitt egentliga behov eller min, något (för att inte säga kraftigt) överdrivna tinnitus som gjorde att jag fick igenom det.

Jag har, för mig personligen, svårt att se ett jaktmässigt behov av klass 4 dämp - det är ju bara att stoppa i subsonics så är det ju tilräckligt tyst för att man ska kunna skjuta utan proppar. Därför kändes det dumt att riskera strul med klass 3 licensen genom att söka klass 3/4.

Poängen är att det bevisligen går att få igenom licenser <klass 1/2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback