• 1
  • 2
2016-08-06, 01:19
Medlem
DVDGs avatar
Hej,

Jag är ofta inne på ekonomiforat och försöker hjälpa till med privatekonomi. Tyvärr ser jag ofta att trådstartaren möts av negativa kommentarer eller än värre, råd tagna ur tunna luften. Har tänkt ett tag på detta och har bestämt mig för att starta denna tråd där man gärna får komma med frågor, tankar och synpunkter på privatekonomi.

Jag är inte den allvetande guden som gör er ekonomiskt oberoende. Jag är dock ekonom, rådger dagligen kring privatekonomi, investerar mycket själv och har en sund bild av risktagande samt avkastning.

Jag vill helt enkelt hjälpa er som inte kommit igång än, att få en bättre privatekonomi, bättre förståelse för sparande, försäkringar, pension och dylikt.

Det finns många här som är ännu bättre än mig och jag hoppas även ni vill hjälpa våra medlemmar då jag själv inte är aktiv dagligen.

Men snälla, tänk både en och två gånger om ni ska ge råd. Ger ni ett dåligt råd i denna tråd så kommer ni få veta det.

Med det sagt, ingen fråga är (typ) för dum!
Senast redigerad av DVDG 2016-08-06 kl. 01:33.
Citera
2016-08-06, 01:43
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Vilka goda råd brukar du ge då? din jävla king

Svårt att svara på när du är så specifik. Men din signatur vittnar om din inställning.
Citera
2016-08-06, 01:47
Medlem
Ångrar mina frågor.

Förutom en:

Guld eller silver?
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-06 kl. 01:52. Anledning: Dumt inlägg
Citera
2016-08-06, 01:49
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Vilka goda råd brukar du ge då? din jävla runknisse?

Det var väl onödigt elakt?

Grejen är att folk startar nya trådar angående sitt specifika problem. Det dyker upp på "nya inlägg" = kreti och pleti svarar. Efter det kommer de seriösa svaren från insatta.

Jag undrar om din tråd kommer att ens uppmärksammas. Däremot bra att du talat om att din expertis finns på forumet.
Citera
2016-08-06, 02:07
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Ångrar mina frågor.

Förutom en:

Guld eller silver?

Jag tänkte inte att tråden skulle användas på detta sätt men kan väl nämna att jag ser en skakig höst framöver och har själv valt att lägga en mindre del i guld, olja samt bolag som prospekterar och som är relativt lågt värderade. Jag tror dessa kommer flyga då pengar finns och folk vill investera i något annat/utöver börsen.

För att ge lite substans till tråden så har jag valt att lägga 5-10 % av min totala portfölj till högriskbolag/hedge/galenskaper eller vad man nu vill kalla det. Jag går inte under om investeringen skjuter i sank, men kan ha lite trevligt om den går in. Och det tycker jag är en sund syn på det hela.

Edit: sorry ser att du har en fråga. Guld eller silver? Självt valt guld av den enkla anledningen att jag kan mer om det. En av mina nyckelregler är att vara någorlunda påläst innan jag bestämmer mig.
Senast redigerad av DVDG 2016-08-06 kl. 02:21.
Citera
2016-08-06, 02:13
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Det var väl onödigt elakt?

Grejen är att folk startar nya trådar angående sitt specifika problem. Det dyker upp på "nya inlägg" = kreti och pleti svarar. Efter det kommer de seriösa svaren från insatta.

Jag undrar om din tråd kommer att ens uppmärksammas. Däremot bra att du talat om att din expertis finns på forumet.

Helt sant och tanken är väl att det kanske finns någon som hellre söker först innan de startar ett nytt ämne och hellre väljer denna tråd.

Expertisen hoppas jag att jag och fler kunniga kan bidra med. Fullt medveten om att Flashback kanske inte är rätt forum men jag såg behovet och ställer gärna upp. Problematiken som du också säger är att kreti och pleti kommer med sina råd, och allt för ofta blir man häpen av vad de har att komma med.

Kanske kan vi hjälpa en person, och det är ju bättre än ingen
Citera
2016-08-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Jag tänkte inte att tråden skulle användas på detta sätt men kan väl nämna att jag ser en skakig höst framöver och har själv valt att lägga en mindre del i guld, olja samt bolag som prospekterar och som är relativt lågt värderade. Jag tror dessa kommer flyga då pengar finns och folk vill investera i något annat/utöver börsen.

För att ge lite substans till tråden så har jag valt att lägga 5-10 % av min totala portfölj till högriskbolag/hedge/galenskaper eller vad man nu vill kalla det. Jag går inte under om investeringen skjuter i sank, men kan ha lite trevligt om den går in. Och det tycker jag är en sund syn på det hela.

Tack för ditt svar.

Fysiskt guld eller ett guldproducerande bolag, en guldtermin eller en börshandlad guldfond?

Olja kommer att gå upp, vilka oljebolag rekommenderar du?
Citera
2016-08-06, 02:35
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Fysiskt guld eller ett guldproducerande bolag, en guldtermin eller en börshandlad guldfond?

Olja kommer att gå upp, vilka oljebolag rekommenderar du?

Tack själv. Jag har ett cert för olja, i mina indexfonder har jag en hel del exponering mot olja, det får
räcka så för min del. Håller med om att olja ska upp, jag är långsiktig på certet. Olja är svårt, Utbud finns uppenbarligen, men med rätt karteller/överenskommelser så blir det annorlunda snabbt. Jag gillar inte när det finns så mycket politiska risker. Men som sagt, titta på världen, fråga dig själv är olja åtråvärt om tio år? Om svaret är ja, investera lite olja. Så ser jag på det.

I dagsläget har jag bara ett innehav exponerat mot guld. Det har inte följt guldets uppgång, extremt volatil aktie. Sitter på den kortsiktigt som hedge för stökig höst. Rent spekulativt innehav.

Man måste våga lite. Men enligt mig våga rätt. Påläst och inte ta för stora bet som gör att man får börja på noll om den inte trillar in.
Citera
2016-08-06, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Tack själv. Jag har ett cert för olja, i mina indexfonder har jag en hel del exponering mot olja, det får
räcka så för min del. Håller med om att olja ska upp, jag är långsiktig på certet. Olja är svårt, Utbud finns uppenbarligen, men med rätt oligopol/överenskommelser så blir det annorlunda snabbt. Jag gillar inte när det finns så mycket politiska risker. Men som sagt, titta på världen, fråga dig själv är olja åtråvärt om tio år? Om svaret är ja, investera lite olja. Så ser jag på det.

I dagsläget har jag bara ett innehav exponerat mot guld. Det har inte följt guldets uppgång, extremt volatil aktie. Sitter på den kortsiktigt som hedge för stökig höst. Rent spekulativt innehav.

Man måste våga lite. Men enligt mig våga rätt. Påläst och inte ta för stora bet som gör att man får börja på noll om den inte trillar in.

Exponerat?
Ditt innehav/portfölj var ju bara 5-10% inriktat på "galenskaper"?

Nu ska jag inte ta över frågorna i den här tråden. Uppskattar din tråd. Nu gick mina frågor in på investeringar. En del av privatekonomi, men ändå inte.

OK, en sista fråga:

Jag äger och bor i en bostadsrätt i en attraktiv förort(Danderyd, nu outar jag mig... Men det är det värt) nära Stockholm. Har ett lån på 350 000kr och lgh köptes för 1 070 00kr för 10 år sedan med fullt lån.
Bostadsrätten är nu värderad till 3 550 000kr.
Bör jag sälja eller kommer jag bli ännu rikare?

Ligger långt fram i bostadskön så kan lätt få en hyreslägenhet inom 6 månader.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-06 kl. 02:48.
Citera
2016-08-06, 02:48
Medlem
Zer0Shits avatar
Vart ska jag, som är helt färsk börja spara deg?
Citera
2016-08-06, 03:10
Medlem
bithaxs avatar
Jag tror inte ett dugg på att ha pengar i olika ädelmetaller, trackercertifikat, warranter osv.
Allt det där är bara gambling. Till och med enskilda aktier är i många fall gambling, om de inte rör sig om storbolag.

En strategi som gått bra för mig är att köpa vanliga index fonder. Detta har jag gjort på pensionskontot under det senaste året, och där har jag bättre avkastning än på mitt aktiekonto.

Allra bästa är egentligen att ha pengarna på sparkonto eller använda dem till amorteringar. Då vet man i alla fall att man får ha dem kvar.
Citera
2016-08-06, 03:12
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Jag äger och bor i en bostadsrätt i en attraktiv förort(Danderyd, nu outar jag mig... Men det är det värt) nära Stockholm. Har ett lån på 350 000kr och lgh köptes för 1 070 00kr för 10 år sedan med fullt lån.
Bostadsrätten är nu värderad till 3 550 000kr.
Bör jag sälja eller kommer jag bli ännu rikare?

Ligger långt fram i bostadskön så kan lätt få en hyreslägenhet inom 6 månader.

Har själv gjort en liknande, något mindre affär. Det tråkiga är att du måste betala så jäkla mycket skatt. Köper du en ny lägenhet så bör du göra det i ett billigare område, annars kommer du få låna till skatten utöver ev. lån till nya bostaden.

Det blir skatt på 700 tkr som du skall betala.

I din situation skulle man ju vilja tjacka en villa, men då blir det rätt mycket lån ändå alltså,
och sen har du ingenting kvar sen. Som jag har nu. Allt på sparkontot kommer gå till skatten nästa år och jag kommer vara fattig som en lus. Det jag har fått är ju några fler kvadratmeter att leva på, sovrum och ett förråd. Bostäder är så förbannat dyrt.
Senast redigerad av bithax 2016-08-06 kl. 03:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in