Citat:
Ursprungligen postat av
ToddPacker
Jag vet inte om det riktigt är relevant i sammanhanget men just demens, alzheimers är något som kommer att försvinna eftersom uppkomsten är metalljoner från kärl. Förr lagade man mat i kastruller som fällde stora mängder sådana joner. Nu för tiden kan man i sig små mängder av det om du tappar upp varmt vatten ur kranen eftersom koppar då följer med vattenledninen, men även om du gör det varje dag är risken liten att du ska drabbas av demens som äldre.
Hur lagar man mat idag menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Det finns olika slags demenser, bl.a. åldersdemens som ofta blir tydligt först i 70-80-årsåldern som sagt. Och andra redan i medelåldern såsom alkoholdemens eller demens som är kopplat till neurologiska sjukdomar som parkinsons sjukdom och liknande tror jag utan att vara läkare eller ens annan expert. I normalfallet så blir man dement långt efter ålderspensionen i.a.f. Kanske är det bara andra problem i form av depression, stress, psykisk kris, näringsbrist eller annat.
Jag har också stundtals en del av de personlighetsdrag som beskrivs i trådstart och liknande tyvärr, lite folkilsk och förvirrad. Det har till och med hänt att någon antydde att de tror att jag är dement i medelåldern vilket var litet förnedrande att uppleva.... men kanske har de rätt. Om jag hade växt upp i en senare generation hade jag kanske fått diagnoserna ADD och kanske även Asperger istället tror jag själv, jag har alltid varit en konstig typ.
.
Min erfarenhet är att demens börjar visa sitt fula tryne efter 70. De flesta över 80 är rätt gaggiga. Finns ett fåtal undantag så klart, men majoriteten.
Träna minnet, träna upp hjärnmusklerna, ät rätt kost med mycket B-vitamin och mycket magnesium, så borde man fortsatt vara frisk i knoppen. Vem vet sedan, vad som har skett när vi är över 70

jag ser fram emot 2063 med spänning