Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-05, 01:12
  #1
Medlem
david908s avatar
Någon idiot har gjort ett falskt facebook konto i mitt namn, och använt bilder på mig som profilbild...

Om jag skulle göra en polisanmälan för urkundsförfalskning, kan polisen ta fast idioten? Eller skiter dom it?
Citera
2016-08-05, 01:14
  #2
Medlem
Hidden333s avatar
Förtal är väl mer troligt, men du kan nog dessvärre glömma det. Även om du kan bevisa att någon i ditt namn försöker få dig att framstå i dålig dager så kommer de inte att göra något åt det. Dels för att de inte vill men främst för att resurserna inte finns.
Citera
2016-08-05, 01:14
  #3
Medlem
Poliakovs avatar
Dom skiter fullständigt i det. Men du kanske ger dom ett gott skratt med din anmälan, något positivt iaf.
Citera
2016-08-05, 01:17
  #4
Medlem
david908s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poliakov
Dom skiter fullständigt i det. Men du kanske ger dom ett gott skratt med din anmälan, något positivt iaf.

Isåfall kan jag anmäla dom för tjänstefel. Det är urkundsförfalskning och deras plikt att göra något.
Visst låter det lite löjligt att jag skulle göra det, men jag kan fortfarande..
Citera
2016-08-05, 01:29
  #5
Medlem
Poliakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david908
Isåfall kan jag anmäla dom för tjänstefel. Det är urkundsförfalskning och deras plikt att göra något.
Visst låter det lite löjligt att jag skulle göra det, men jag kan fortfarande..

Vet inte om du ser på nyheterna men poliser hinner knappt med bedrägerier, våldtäckter och annat mer allvarligt pga för mycket tryck, så tror knappast att dina fjuttiga anmälningar kommer leda någon vart, men gör det du. Slöseri på både din och deras tid dock.
Citera
2016-08-05, 01:30
  #6
Medlem
Turbomachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david908
Isåfall kan jag anmäla dom för tjänstefel. Det är urkundsförfalskning och deras plikt att göra något.
Visst låter det lite löjligt att jag skulle göra det, men jag kan fortfarande..

Om de inte gjorde ett skit när några kriminella försökte köpa grejor i mitt namn med falskleg trots att de arresterade en som hade gjort samma brott mot andra och i koppling till lägenheten där de höll till så tror jag knappast att de kommer att göra något åt ditt fall.

Gör en anmälan för statistiken samt för att få ett ärendenummer sen anmäler du kontot till facebook tillsammans med polisanmälan.
Citera
2016-08-05, 01:55
  #7
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Gör en anmälan för statistiken samt för att få ett ärendenummer sen anmäler du kontot till facebook tillsammans med polisanmälan.
Den där tror jag också mest på. Jag tror inte att det kvalificerar sig som urkundsförfalskning att fejka någons facebookprofil. Så det skulle i så fall rubriceras som ofredande eller förtal. Facebook är ju dock ökända för att inte samarbeta med någon (förutom rykten om NSA och CIA) så svensk polis lär inte komma någon vart med någon undersökning även om de mot förmodan skulle engagera sig.

Men det är som sagt bra för framtida referens att åtminstone göra en polisanmälan om någon börjar försöka kapa din identitet och skaffar kreditkort i ditt namn osv.
Citera
2016-08-05, 02:16
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Här kan man anmäla till Facebook:
https://www.facebook.com/help/167722253287296

Sedan om nu polisen ens bryr sig beror väl vilket syfte nu någon har skapat ett konto. Det man läst om är ju att folk möjligen då kan tro att personen är den rätta som nu kanske ett barnbarn som bor långt bort som man blir vän med på Facebook och sedan ber det barnbarnet om pengar typ att sätta in på något bankkonto = bedrägeri. Handlar det om skvaller blir det förtal då. Men som sagts polisen lär bara lägga detta i högen av saker de aldrig utreder. Men så klart för statistikens skull är det ju bra att det anmäls för det är ju ett ofog vilket som även om nu någon bara vill skoja.
Citera
2016-08-05, 02:36
  #9
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Här kan man anmäla till Facebook:
https://www.facebook.com/help/167722253287296
Jag kan gå i god för att den där funktionen gör noll och ingenting. Facebook struntar gladeligen i anmälningar. Jag undrar om de ens tittar på anmälningarna innan de raderar dom. Jag gissar att de lagt dit funktionen för syns skull för att folk gnällt om det, men dom gör ingenting åt anmälningarna som faktiskt kommer in.

Det har ju också stått i tidningen några gånger om folk som haft galna problem med att få facebook att plocka bort döda släktingars profiler. Facebook är ökända för att aldrig samarbeta eller göra någonting åt den här typen av problematik.
Citera
2016-08-05, 10:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david908
Isåfall kan jag anmäla dom för tjänstefel. Det är urkundsförfalskning och deras plikt att göra något.
Visst låter det lite löjligt att jag skulle göra det, men jag kan fortfarande..

Nej, urkundsförfalskning är det INTE, ett Facebook konto är inte att betrakta som en urkund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback