• 1
  • 2
2005-12-04, 10:22
Medlem
Vi har två katter varav den ena är i trotsålder och vill testa gränser hela tiden. Katterna får inte vara på borden eller på diskbänken eftersom vi inte vill ha hår i maten och dyligt.

Den lilla vill gärna göra det ändå och jag har sprutat vatten på henne med duschspruta flera gånger när hon varit uppe på diskbänken, men hon verkar inte hänga med på varför. Därför skulle jag vilja att hon får en upplevelse så att hon inte vill vara uppe på diskbänken längre.

Strö ut "bort-med-katten"-pulver går bort, eftersom katterna trots allt bor i lägenheten och inte ska behöva känna lukten hela tiden.

Någon som har någon idé?
Citera
2005-12-04, 10:28
Medlem
pastorns avatar
Jag hade problem med att min katt ville in och kela när jag satt på toaletten. (stört omöjligt att pinka) Jag löste det med att ge katten en luftfärd av det snällare slaget samtidigt som jag sa nej med barsk röst. Funkade utmärkt, efter 5-6 luftfärder så kom hon på att det inte var ett önskvärt beteende och nu sitter hon utanför och tittar på istället.

Mitt råd är att du handfast tar katten och släpper den från en meters höjd samtidigt som du med arg röst säger nej.
Citera
2005-12-04, 10:30
Medlem
Sun Rulers avatar
Bra fråga.

När jag bodde hemma hos mor min hade vi samma problem med vår katt. Använde oss av samma metod som dig. När vi var i närheten undvek den att hoppa på diskbänken men varje morgon när man gick upp och närmade sig köket hörde man en duns, katten hoppade ned från diskbänken. En riktig ögontjänare...
Citera
2005-12-04, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av time
Ska skaffa katt i januari.... sådana härna frågor får mig att tänka två gånger :/

Nejdå det är supermysigt med katt, vi hade lite problem med våran kisse när den va liten men vi hade blomsprutan framme i köket o såfort den gjorde nåt den inte skulle typ klösa på stolarna osv så sprutade man på den eller om den va uppe på bänken, det funkade jättebra, det gäller att göra det när dom e små tror jag då dom är små och rädda
Citera
2005-12-04, 14:04
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Fortsätt att spruta på den, katten kommer att lära sig till slut. Låt katten se blomsprutan också när du sprutar så kommer den att sätta samman obehaget av att bli blöt med blomsprutan. Låt blomsprutan sedan stå på diskbänken som ett hot, det borde räcka.

Jag har ett medel, Perfect Care, Quick 'n Clean (Karlie), som jag sprayar på ett ställe där en katt kissat i protest och de andra självklart ska markera bort den förstas markering... kan hålla på i oändlighet. Det fungerar bra men jag tror inte att jag skulle spraya diskbänken med det.
Citera
2005-12-04, 19:17
Medlem
Acklacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan

Jag har ett medel, Perfect Care, Quick 'n Clean (Karlie), som jag sprayar på ett ställe där en katt kissat i protest och de andra självklart ska markera bort den förstas markering... kan hålla på i oändlighet. Det fungerar bra men jag tror inte att jag skulle spraya diskbänken med det.

Citrondoft ogillas har jag hört.
Citera
2005-12-05, 04:22
Medlem
Fyllekajas avatar
Katten går var den vill när den vill. Visst lyder den så fort du säger "NER" men är tillbaks däruppe så fort du lämnar rummet.

Det enda den lär sig är att den inte får vara på diskbänken när du är i rummet samtiidgt, annars är det okej, där är ju ingen där då som säger "NER".. .

Katter är roliga. Jag har lagt ner det där med att försöka disciplinera dom.
Citera
2005-12-05, 19:20
Medlem
Rigor Mortiss avatar
"Guds hämnd" har funkat bra här i huset. När katten är på matbordet slår man med knytnäven i bordet precis bakom katten så porslinet hoppar. Brukar räcka med ett par-tre gånger så fattar kisse att bordet är ett otrevligt ställe...
Citera
2005-12-05, 19:50
Bannlyst
Det ligger i en katts natur att hoppa upp på bord/diskbänkar och dyligt

Klarar man inte av det kanske man ska skaffa hund i stället?
Citera
2005-12-05, 21:15
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
När jag bodde hemma hos mor min hade vi samma problem med vår katt. Använde oss av samma metod som dig. När vi var i närheten undvek den att hoppa på diskbänken men varje morgon när man gick upp och närmade sig köket hörde man en duns, katten hoppade ned från diskbänken. En riktig ögontjänare...

Charmen med att ha katt antar jag. Förutom att kunna träna dom till exstatiskt beteende när man kokar fisk så är det stört omöjligt att kontrollera dom. Och vore det kontroll jag var ute efter så hade jag skaffat en hund eller flickvän.

Frånsätt att jag vill vara ifred när jag pinkar, så får min katt vara överallt där den så behagar. Finns det något som skänker husfrid bättre än en katt i köksfönstret?
Citera
2005-12-05, 22:11
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Charmen med att ha katt antar jag. Förutom att kunna träna dom till exstatiskt beteende när man kokar fisk så är det stört omöjligt att kontrollera dom. Och vore det kontroll jag var ute efter så hade jag skaffat en hund eller flickvän.

Frånsätt att jag vill vara ifred när jag pinkar, så får min katt vara överallt där den så behagar. Finns det något som skänker husfrid bättre än en katt i köksfönstret?

Sant

Absolut, en stor del av charmen med en katt är att den är en egen individ. En hund är desto mer hämmad och styrd medan en katt är mer fri.

Väljer en katt framför en hund alla gånger.
Citera
2005-12-06, 11:43
Medlem
Prova med apelsinskal, whiskey, citrondoft, koncentrerad apelsinsaft eller som sista utväg våld.
Alla dessa metoder är noga provade på bondkatter som försökte sig på att äta en undulat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in