2016-08-04, 18:11
Medlem
God afton!

Jag tänkte fråga den samlade Flashbackerfarenheten om var i Sverige det är lämpligast att bilda familj. Era erfarenheter är mycket uppskattade!

Min blivande frus arbete förekommer i hela Sverige förutom i storstäderna (jordbruksrelaterad service) och mitt yrke utförs över internet med något möte varannan vecka eller så.

Således, ett par förutsättningar:

- Ej i storstad
- I stort sett inga problem med pengar, men inga fantasisummor (säg max 10m för tomt samt hus)
- Gärna förhållandevis naturnära, stor plus för närhet till båtplats/ramp och bra fiske, samt övrigt trevlig natur
- Låg brottslighet. På detta tema även övervägande svenskt vad avser invånarna, samt förhållandevis lite drogproblem (vissa småstäder dras ju med pundargäng i centrum, osv)
- Acceptabla eller bättre dagis- och skolförhållanden.

Extra bonus för havsnära (företrädelsevis östkusten).

Var tror ni att man borde leta? Motivera gärna era svar, gärna utifrån mina förutsättningar. Tack!
Senast redigerad av Hall. 2016-08-04 kl. 18:17.
Citera
2016-08-04, 18:15
Medlem
autismus-maximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hall.
God afton!

Jag tänkte fråga den samlade Flashbackerfarenheten om var i Sverige det är lämpligast att bilda familj. Era erfarenheter är mycket uppskattade!

Min blivande frus arbete förekommer i hela Sverige förutom i storstäderna (jordbruksrelaterad service) och mitt yrke utförs över internet med något möte varannan vecka eller så.

Således, ett par förutsättningar:

- Ej i storstad
- I stort sett inga problem med pengar, men inga fantasisummor (säg max 10m för tomt samt hus)
- Gärna förhållandevis naturnära, stor plus för närhet till båtplats/ramp och bra fiske, samt övrigt trevlig natur
- Låg brottslighet. På detta tema även övervägande svenskt vad avser invånarna, samt förhållandevis lite drogproblem (vissa småstäder dras ju med pundargäng i centrum, osv)
- Acceptabla eller bättre dagis- och skolförhållanden.

Extra bonus för havsnära (företrädelsevis östkusten).

Var tror ni att man borde leta?
Jag har hört att det ska vara bra med en kulturell mångfald... Undra var jag hörde det...
Citera
2016-08-04, 18:16
Medlem
Varför östkusten? Det är ju wt... Flytta till Laholm.
Citera
2016-08-04, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autismus-maximus
Jag har hört att det ska vara bra med en kulturell mångfald... Undra var jag hörde det...
Visst är det, jag älskar de varierande svenska lokalkulturerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Horfest

Motivera gärna det senare!
Citera
2016-08-04, 18:27
Medlem
i-can-flys avatar
Lekeberg är sveriges minst berikade kommun sist jag kollade så du kan ju börja där.
Citera
2016-08-04, 21:07
Medlem
knullklassons avatar
Läste i en annan tråd att Lesjöfors i Värmland ska vara en riktig pärla. Fina omgivningar och nära till naturen. Internet bör finnas.
Citera
2016-08-06, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest

Är du ironisk? Just Laholm(särskilt centralorten och landsbygden i inlandet) är ju nästan definitionen av WT.

Däremot så kan nog kommunerna som följer söderut längs kusten vara av intresse för trådstartaren. Båstad, Ängelholm, Höganäs. Fantastiskt vackert, få sociala problem och den blivande frun lär ha gott om kunder inom sin bransch.

Östkusten sa du ja. Stockholms nordostkommuner(Vaxholm etc.) är väl alltid objektivt sett bra att bo i. Annars skulle jag själv nog gärna bo i Norrtälje kommun. Fin miljö, mycket landsbygd men ändå en ganska fin centralort dit det kommer alltmer service i takt med att kommunen växer så det knakar. Möjligen är just växtverket(skola, omsorg, infrastruktur) som uppstår när allt fler stockholmare och Uppsalabor flyttar permanent till sommarhuset ett alltmer påtagligt problem här.

Andra områden som kanske kan vara av intresse: Karlskrona(också på ostkusten, men allra längs söderut), Ystad – pendlingsavstånd till Malmö, Lund, Köpenhamn men ändå en helt annan värld på gott och ont. Mest på gott tycker jag nog personligen.
Citera
2016-08-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Är du ironisk? Just Laholm(särskilt centralorten och landsbygden i inlandet) är ju nästan definitionen av WT.

Däremot så kan nog kommunerna som följer söderut längs kusten vara av intresse för trådstartaren. Båstad, Ängelholm, Höganäs. Fantastiskt vackert, få sociala problem och den blivande frun lär ha gott om kunder inom sin bransch.

Östkusten sa du ja. Stockholms nordostkommuner(Vaxholm etc.) är väl alltid objektivt sett bra att bo i. Annars skulle jag själv nog gärna bo i Norrtälje kommun. Fin miljö, mycket landsbygd men ändå en ganska fin centralort dit det kommer alltmer service i takt med att kommunen växer så det knakar. Möjligen är just växtverket(skola, omsorg, infrastruktur) som uppstår när allt fler stockholmare och Uppsalabor flyttar permanent till sommarhuset ett alltmer påtagligt problem här.

Andra områden som kanske kan vara av intresse: Karlskrona(också på ostkusten, men allra längs söderut), Ystad – pendlingsavstånd till Malmö, Lund, Köpenhamn men ändå en helt annan värld på gott och ont. Mest på gott tycker jag nog personligen.

Utmärkt inlägg och goda synpunkter. Tack!

Jag har sommarhus i Vaxholmstrakten och känner därmed området väl, och har funderat på Vaxholm mer och mer.

Intressant med Norrtälje-trakten.
Citera
2016-08-06, 14:10
Medlem
Babianens avatar
1) Det låter som att du vill ha Saltis. Husen börjar på 6 mille (utan vatten runt Igelboda såg jag sist) du kan säkert hitta något om du letar runt.

2) Annars kan du leta på Värmdö. Kommunikationerna är inte så bra men om du har en bil är det inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in