Försöker inte smita från skulden, men vill liksom inte att den ska hindra mig från att byta medborgarskap.
Hittade den nuvarande lagen om Svenskt Medborgarskap, en mysigt kort lag som jag läste på ett toabesök:
https://lagen.nu/2001:82
Citat:
Befrielse från svenskt medborgarskap
15 § Den som är eller önskar bli utländsk medborgare får på ansökan befrias från sitt svenska medborgarskap. Befrielse skall medges den som saknar hemvist i Sverige. Den som har hemvist i Sverige får vägras befrielse endast om det finns särskilda skäl.
Är sökanden inte redan utländsk medborgare skall som villkor för befrielsen från svenskt medborgarskap krävas att han eller hon inom viss tid förvärvar medborgarskap i ett annat land.
Det står alltså ingenting i
lagen som kräver att brottslingar, skuldsatta etc ska nekas uppsägningen. Det står bara rakt av "vill du säga upp det och har/ska skaffa medborgarskap någon annanstans så ska det beviljas/medges."
Det finns bara två bitar i hela lagen som beskriver hur uppsägning ska gå till:
- Befrielse
skall medges den som saknar hemvist i Sverige: Alltså, har man bott i Vietnam i 5 år så saknar man hemvist i Sverige, och då ska man automatiskt få bifall utan minsta jidder.
- Med ett undantag: Har man inte redan utländskt medborgarskap, så tillkommer ett enda villkor: Man måste ansöka om och få ett utländskt medlemskap inom 1 år av uppsägningen.
Detta verkar ju till och med betyda att om en nazistledare efterlyst av Säpo mördar någon och flyr utomlands så får denne lov att säga upp sitt Svenska medborgarskap, så länge den har ett annat.

'
Sidnotering: Jag kollade upp "Hemvist i Sverige" och det syftar till att man är folkbokförd/skriven inom Sverige (det är folkbokföringen som avgör hemvisten); att enbart ha ett boende räknas som bosatt men inte som hemvist. Alltså, om man bott flera år utomlands utan att staten fått reda på det, och man vill byta medborgarskap, även om man är brottsling (haha), så ska man alltså först meddela Skatteverket om folkbokförings-flytten så att hemvisten uppdateras, sen så går man in på Svenska ambassaden i sitt nya land och säger upp det Svenska medborgarskapet. Inga jidder alls. Får tacka de politiker som skrev lagen. Jag antar att det går att söka upp brottslingar även om medborgarskapet ändras så de såg ingen anledning att svåra till det.