Citat:
Ursprungligen postat av
harlequin73
Jag frågade hur du tänkte hantera skulder till kronofogden och du börjar prata om brott... Det är inte brottsligt att vara skuldsatt så att börja prata om efterlysningar och utlämningsavtal känns lite offtopic.
Min sarkasm gick tydligen förlorad på nätet (som så ofta sker). Jag är varken brottsling eller efterlyst. Tyckte bara det var superkomiskt att
riktiga brottslingar får lov att byta medborgarskap så länge de befinner sig utanför Sverige samt uppfyller medborgarskapskraven i det nya landet.
Nåväl, jag har tänkt vidare och det blir faktiskt att behålla det Svenska medborgarskapet trots att jag bosätter mig utanför EU.
Det är nämligen enormt mycket enklare och billigare att få inrese-visum i olika länder (för semester) för mig och min fru så länge jag fortfarande har Svensk nationalitet. Sverige har förhandlat fram bra villkor med alla västerländska länder. Ofta behöver man inte ens ansöka om visum, utan får gratis stanna 90 dagar bara med passet. Jämfört med den andra nationaliteten där man måste ansöka och betala en stor avgift varje gång man ska på semester.
Dessutom när vi i framtiden får barn så får de lov att bli Svenska medborgare om de anmäler sig till Migrationsverket innan de fyller 22, och därmed enklare kunna bosätta sig inom andra länder i EU, om de vill det.
Så jag chillar med att byta medborgarskap, iallafall tills vidare. Hoppas dock tråden varit informativ för andra som undrar i framtiden.