2016-08-05, 15:55
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Detta verkar ju till och med betyda att om en nazistledare efterlyst av Säpo mördar någon och flyr utomlands så får denne lov att säga upp sitt Svenska medborgarskap, så länge den har ett annat. '

Sidnotering: Jag kollade upp "Hemvist i Sverige" och det syftar till att man är folkbokförd/skriven inom Sverige (det är folkbokföringen som avgör hemvisten); att enbart ha ett boende räknas som bosatt men inte som hemvist. Alltså, om man bott flera år utomlands utan att staten fått reda på det, och man vill byta medborgarskap, även om man är brottsling (haha), så ska man alltså först meddela Skatteverket om folkbokförings-flytten så att hemvisten uppdateras, sen så går man in på Svenska ambassaden i sitt nya land och säger upp det Svenska medborgarskapet. Inga jidder alls. Får tacka de politiker som skrev lagen. Jag antar att det går att söka upp brottslingar även om medborgarskapet ändras så de såg ingen anledning att svåra till det.
Nu tror jag inte att "nazistledare" är särskild vanliga som brottslingar men men....även en pianostämmare kan göra likadant.

Vad är det för märkvärdigt med att en efterlyst kan säga upp sitt medborgarskap - den efterlyste blir ju inte mindre efterlyst för det precis som att den som har skulder inte blir av med dem bara för att man säger upp medborgarskapet.

Hur tänkte du nu?
Citera
2016-08-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
NVad är det för märkvärdigt med att en efterlyst kan säga upp sitt medborgarskap - den efterlyste blir ju inte mindre efterlyst för det precis som att den som har skulder inte blir av med dem bara för att man säger upp medborgarskapet. Hur tänkte du nu?

Det är inget självklart att man med "criminal record" får lov att säga upp sitt gamla medborgarskap, eftersom brist på krav innebär att det är enklare att lämna Sverige och bosätta sig djupt i ett land utan utlämningsavtal, byta namn, osv så att man inte går att hitta.

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Du får gärna fortsätta förklara hur du menar att gamla skulder inte skulle påverka integrationen i det nya hemlandet.

Har du skulder försvinner de förstås inte för att du byter medborgarskap. Det finns ett par sätt att få skulder att försvinna som skuldsanering, betala av dem, avlida, eller få dem preskriberade.

Brotten finns bara i Sverige och i länder som har avtal med Sveriges polis, men ska man aldrig återvända så skiter man ju i det och stannar man inom länder som saknar utlämningsavtal så är allt vackert.

Och nej jag är inte efterlyst, och jag kan resa fritt, även till Sverige. Frågan gällde bara faktumet att jag funderar på att byta nationalitet och ville inte riskera att bli hindrad från att bli medborgare i det nya landet. Allt är fint ser jag!
Senast redigerad av dextrodammit 2016-08-06 kl. 00:05.
Citera
2016-08-06, 00:13
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Det är inget självklart att man med "criminal record" får lov att säga upp sitt gamla medborgarskap, eftersom brist på krav innebär att det är enklare att lämna Sverige och bosätta sig djupt i ett land utan utlämningsavtal, byta namn, osv så att man inte går att hitta.

Det finns inget stöd i lag för att neka någon frånsägelse av svenskt medborgarskap pga brottslighet eller efterlysning. Ergo så kan man säga upp sitt medborgarskap även som efterlyst. Vad det nu har för betydelse för den som är efterlyst, man är ju lika efterlyst ändå.
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-06 kl. 00:49.
Citera
2016-08-06, 00:15
Medlem
Precis, vi kom ju fram till det för flera dagar sen. Jag sa bara att det inte var självklart att lagen var så generös.
Citera
2016-08-06, 00:55
Medlem
Citat:
Precis, vi kom ju fram till det för flera dagar sen. Jag sa bara att det inte var självklart att lagen var så generös.

Det ger ju ingen fördel för kriminella. Det blir inte lättare att hålla sig undan.
Ett land utan utlämningsavtal lämnar inte ut oavsett om man är svensk medborgare eller inte.
Och myndigheterna letar varken mindre eller mer beroende på ditt medborgarskap.
Och det är verkligen inte lättare att resa/flytta till andra länder om man saknar medborgarskap(och därmed pass/visum och liknande).

Samma sak gäller ju med KFM och skulder. Medborgarskap är inte en faktor som avgör hur mycket/lite energi de lägger på dig.
Samma sak med andra borgenärer, de kan fortfarande kräva in skulder i andra länder oavsett medborgarskap på gäldenären.
Citera
2016-08-06, 01:46
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det ger ju ingen fördel för kriminella. Det blir inte lättare att hålla sig undan.
Ett land utan utlämningsavtal lämnar inte ut oavsett om man är svensk medborgare eller inte.
Och myndigheterna letar varken mindre eller mer beroende på ditt medborgarskap.
Och det är verkligen inte lättare att resa/flytta till andra länder om man saknar medborgarskap(och därmed pass/visum och liknande).

Samma sak gäller ju med KFM och skulder. Medborgarskap är inte en faktor som avgör hur mycket/lite energi de lägger på dig.
Samma sak med andra borgenärer, de kan fortfarande kräva in skulder i andra länder oavsett medborgarskap på gäldenären.
Du har rätt i det du skriver förutom en detalj. Även utan ett utlämningsavtal så kan länder föra över personer mellan sig. Det är bara att med ett utlämningsavtal så har man på förhand kommit överens om under vilka omständigheter, kriterier och hur det praktiskt ska ske. Utan ett utlämningavtal så är begärande land helt utlämnad till värdlandets godtycke och välvilja.
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-08-06 kl. 01:49.
Citera
2016-08-06, 02:19
Medlem
Citat:
Du har rätt i det du skriver förutom en detalj. Även utan ett utlämningsavtal så kan länder föra över personer mellan sig. Det är bara att med ett utlämningsavtal så har man på förhand kommit överens om under vilka omständigheter, kriterier och hur det praktiskt ska ske. Utan ett utlämningavtal så är begärande land helt utlämnad till värdlandets godtycke och välvilja.

Man kan ja, men medborgarskapet påverkar inte. Om de skulle lämna ut till Sverige så skulle de göra det oavsett om den efterlyste är svensk medborgare eller inte.
Citera
2016-08-06, 02:56
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Man kan ja, men medborgarskapet påverkar inte. Om de skulle lämna ut till Sverige så skulle de göra det oavsett om den efterlyste är svensk medborgare eller inte.
Självfallet. Det är ju inte så att det är enklare för länder att lämna ut en person bara för att personen är medborgare i landet som begär personen utlämnad.

Det är en ganska vanlig missuppfattning att den som lämnas ut bara kan lämnas ut till sitt hemland. Så är det givetvis inte.
Citera
2016-08-06, 11:04
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Det finns inget stöd i lag för att neka någon frånsägelse av svenskt medborgarskap pga brottslighet eller efterlysning.
Det är inte helt sant. Som framgår av lagen får den som har hemvist i Sverige vägras befrielse om det finns särskilda skäl. Ett sådant skäl kan enligt förarbetena till lagstiftningen vara att man är misstänkt för brottslighet här i landet och avsägelsen skulle försvåra eller omöjliggöra ett utlämnande hit.
Citera
2016-08-07, 21:07
Medlem
Citat:
Brotten finns bara i Sverige och i länder som har avtal med Sveriges polis, men ska man aldrig återvända så skiter man ju i det och stannar man inom länder som saknar utlämningsavtal så är allt vackert.

Och nej jag är inte efterlyst, och jag kan resa fritt, även till Sverige. Frågan gällde bara faktumet att jag funderar på att byta nationalitet och ville inte riskera att bli hindrad från att bli medborgare i det nya landet. Allt är fint ser jag!

Jag frågade hur du tänkte hantera skulder till kronofogden och du börjar prata om brott... Det är inte brottsligt att vara skuldsatt så att börja prata om efterlysningar och utlämningsavtal känns lite offtopic.
Citera
2016-10-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Jag frågade hur du tänkte hantera skulder till kronofogden och du börjar prata om brott... Det är inte brottsligt att vara skuldsatt så att börja prata om efterlysningar och utlämningsavtal känns lite offtopic.

Min sarkasm gick tydligen förlorad på nätet (som så ofta sker). Jag är varken brottsling eller efterlyst. Tyckte bara det var superkomiskt att riktiga brottslingar får lov att byta medborgarskap så länge de befinner sig utanför Sverige samt uppfyller medborgarskapskraven i det nya landet.

Nåväl, jag har tänkt vidare och det blir faktiskt att behålla det Svenska medborgarskapet trots att jag bosätter mig utanför EU.

Det är nämligen enormt mycket enklare och billigare att få inrese-visum i olika länder (för semester) för mig och min fru så länge jag fortfarande har Svensk nationalitet. Sverige har förhandlat fram bra villkor med alla västerländska länder. Ofta behöver man inte ens ansöka om visum, utan får gratis stanna 90 dagar bara med passet. Jämfört med den andra nationaliteten där man måste ansöka och betala en stor avgift varje gång man ska på semester.

Dessutom när vi i framtiden får barn så får de lov att bli Svenska medborgare om de anmäler sig till Migrationsverket innan de fyller 22, och därmed enklare kunna bosätta sig inom andra länder i EU, om de vill det.

Så jag chillar med att byta medborgarskap, iallafall tills vidare. Hoppas dock tråden varit informativ för andra som undrar i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in