2018-10-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kommer dröja länge, länge är min gissning. För att det ska ske måste först poletten trilla ner hos våran møllan. Och det finns goda skäl att tvivla på att det finns vare sig polett eller något som poletten kan trilla ifrån eller ner i.

De svarta snåren växer så täta just där, så det är svårt att se riktigt klart där i mørkret. För våran møllan.

Ja hon får ha koll på Helge Fossmo och hur det blir med ev tidsbestämning för honom. Det borde kunna bli en fingervisning för henne om hur länge hon blir kvar i vackra Ystad.

I oktober 2014 tidsbestämdes Fossmos straff till 24 år, vilket skulle ha inneburit att han hade kunnat bli släppt på fri fot år 2020 då två tredjedelar av straffet var avtjänat.[16] Beslutet undanröjdes av hovrätten, och livstidsdomen ligger därför fast.[17] I oktober 2017 beslutade tingsrätten att avslå Fossmos andra ansökan om omvandling av livstidsstraffet, med motiveringen att det ännu var för tidigt med hänsyn till brottens straffvärde.https://sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Fossmo
Citera
2018-10-03, 19:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Det kommer dröja länge, länge är min gissning. För att det ska ske måste först poletten trilla ner hos våran møllan. Och det finns goda skäl att tvivla på att det finns vare sig polett eller något som poletten kan trilla ifrån eller ner i.

De svarta snåren växer så täta just där, så det är svårt att se riktigt klart där i mørkret. För våran møllan.

Jepp, vi kan ju alltid hoppas att de tar Axmyr som måttstock för hennes straffs längd, det skulle ju sitta fint, då har garanterat hennes stackars mamma fått lämna jordelivet och behöver inte oroa sig för vad fan som kan hända när hennes mordiska dotter kommer ut i friheten igen.

Trettiofyra år känns ju riktigt lagom för Johanna.
Citera
2018-10-03, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men om Johanna är källan så är trovärdigheten noll....eller till och med negativ....finns det någon annan som bekräftar det farmodern påstås ha sagt?

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2018-10-03, 21:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Men om Johanna är källan så är trovärdigheten noll....eller till och med negativ....finns det någon annan som bekräftar det farmodern påstås ha sagt?

Det är väl såvitt bekant lite höljt i dunkel... Inte så många utöver möllan som finner ngn skrytmån där kanske. Edit: jag mindes först förgiftning men skjuten var det visst — se divas länk härintill.

Jag tog mest upp det som indikation på möllans närmste referenser och sociala arv och tankevindlingar. Farmodern får väl för sjutton skaffa sig en egen tråd också.

Du kan ju alltid försöka ringa möllans mormor, som fortfarande var i livet åtminstone när allt det här drog igång. Om hon dött på kuppen eller livats upp av det är mer än jag känner till. Men hon kanske vet mer om vad som försiggick på den gamla goda tiden.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-03 kl. 22:13.
Citera
2018-10-03, 22:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, vi kan ju alltid hoppas att de tar Axmyr som måttstock för hennes straffs längd, det skulle ju sitta fint, då har garanterat hennes stackars mamma fått lämna jordelivet och behöver inte oroa sig för vad fan som kan hända när hennes mordiska dotter kommer ut i friheten igen.

Trettiofyra år känns ju riktigt lagom för Johanna.

Jag tror hon kan slå det.

Det flaggades just på text-tv nu om någon delsbo-bördig 90-åring som också avslagits tidsbestämning, Sveriges äldste livstidsfånge. Han blev inlåst 1999 vad jag förstod, jag måsge ha missat honom. Folkdansen blir väl ändå aldrig vad den en gång var. Konkret och betydande risk för återfall i brottslighet, tror jag det hette. Han är väl sur på ngn alldeles särskild, får man förmoda.

Detsamma (fast kanske inte specifikt en enda person då) lär ju i högsta grad gälla för våran möllan,

So long as men can breathe, or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-03 kl. 22:28.
Citera
2018-10-03, 22:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Där ser man. Mitt i prick...
Citera
2018-10-03, 22:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja hon får ha koll på Helge Fossmo och hur det blir med ev tidsbestämning för honom. Det borde kunna bli en fingervisning för henne om hur länge hon blir kvar i vackra Ystad.

I oktober 2014 tidsbestämdes Fossmos straff till 24 år, vilket skulle ha inneburit att han hade kunnat bli släppt på fri fot år 2020 då två tredjedelar av straffet var avtjänat.[16] Beslutet undanröjdes av hovrätten, och livstidsdomen ligger därför fast.[17] I oktober 2017 beslutade tingsrätten att avslå Fossmos andra ansökan om omvandling av livstidsstraffet, med motiveringen att det ännu var för tidigt med hänsyn till brottens straffvärde.https://sv.wikipedia.org/wiki/Helge_Fossmo

Jajamensan. Jag är egentligen inte alls skickad att väga skurkar mot varandra, men tänker man på att möllan verkar ha skapat hela sitt ”Knutby” själv, utan hjälp av explicit livsåskådning eller stöd eller vrickad inspiration från någon Kristi brud eller liknande mänskeliga rundningsmärken på livets stora halkbana — och väger in hur många möllan gjort sig till ovän med och lovat krossa knäskålarna på på väg in och ut ur sörmländska och andra rättssalar — så skulle jag sätta min peng på att våran møllan är i en klass für sich och aldrig kommer ut. Men ta inte mitt ord för det.
Citera
2018-10-03, 22:53
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Jag gillar hur det låter!

Även om smygehuk och Bornholm vore längre söder ut.

Nu får du nog slå upp en kartbok. Bornholm ligger inte söder om Ystad.
Citera
2018-10-03, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror hon kan slå det.

Det flaggades just på text-tv nu om någon delsbo-bördig 90-åring som också avslagits tidsbestämning, Sveriges äldste livstidsfånge. Han blev inlåst 1999 vad jag förstod, jag måsge ha missat honom. Folkdansen blir väl ändå aldrig vad den en gång var. Konkret och betydande risk för återfall i brottslighet, tror jag det hette. Han är väl sur på ngn alldeles särskild, får man förmoda.

Detsamma (fast kanske inte specifikt en enda person då) lär ju i högsta grad gälla för våran möllan,

So long as men can breathe, or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.
Hahaha, aldrig hört talas om. För farlig vid 90 bast, då lär han vara vital. Han heter Helmer Ljus men är tydligen väldigt mörk. Han åkte fast 1947 för hembränning och tjuvjakt då han inledde sin karriär. Dubbelmördare, antisocial med paranoida och psykopatiska drag sas det i videon.
Han ska inte vara skröplig fysiskt och offret han knivmördade var handikappad, den han högg ner med yxa var gammal - sen var det nån snarkade för högt så han hällde syra på honom.

Såna som han ger mig hopp om att JM kan få inlåsning bortom pensionsåldern. En ny version på livstid om han trillar av pinn därinne av ålderdom.

JM kan ju skriva till honom.
Citat:
Senast redigerad av develi 2018-10-03 kl. 23:54.
Citera
2018-10-03, 23:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha, aldrig hört talas om. För farlig vid 90 bast, då lär han vara vital. Han heter Helmer Ljus men är tydligen väldigt mörk. Han åkte fast 1947 för hembränning och tjuvjakt då han inledde sin karriär. Dubbelmördare, antisocial med paranoida och psykopatiska drag sas det i videon.
Han ska inte vara skröplig fysiskt och offret han knivmördade var handikappad, den han högg ner med yxa var gammal - sen var det nån snarkade för högt så han hällde syra på honom.

Såna som han ger mig hopp om att JM kan få inlåsning bortom pensionsåldern. En ny version på livstid om han trillar av pinn därinne av ålderdom.

JM kan ju skriva till honom.

Ja, det tycker jag hon kan göra. Fast mycket till framgångskoncept för frigivning verkar han ju inte kunna dela med sig av.
Citera
2018-10-04, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det tycker jag hon kan göra. Fast mycket till framgångskoncept för frigivning verkar han ju inte kunna dela med sig av.
Nej, inte direkt.
Men hon hittar nog nåt hon kan utnyttja. Ett recept på tjuvjagad älgstek från -47 till kokboken? Helmers syramarinerade rådjursstek?

Annars verkar han vara lika vrång som henne, bryr sig inte ett skvatt om det han gjort och empatistörd.
Fortsätter hon bete sig som hon gör så finns det hopp om lång inlåsning. När hon fått avslag på ansökan börjar mediacirkusen igen med brevskrivande och annat trams.
Senast redigerad av develi 2018-10-04 kl. 00:09.
Citera
2018-10-04, 10:05
Medlem
EndastJag01s avatar
Jag saknar breven från JM...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in