2017-11-15, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Nej, inte någon av dessa, dom fanns inte då.
Okej.
De andra tre har nog varit på plats ändå, DB, JB och JJ.
Citera
2017-11-15, 23:26
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag ansluter till uppmaningen. Jag kan avslöja att jag skickade in en teknisk utredning i Lisa Holm-fallet. Inte fick jag så mycket som ett Tack för det, men känslan av att gjort vad man kunnat är en belöning.

Generellt vill jag påstå att det förekommer en hel del riktigt kvalificerad analys i tråden, som framstår som en outnyttjad resurs.
Håller med Dig, fullt ut.
Bra gjort, angående Lisa Holm-fallet. Jag ser gärna mer av detta. Jag håller med Dig (som Du förstår) om att det finns kvalificerad analys i denna, och många andra trådar.

Jag är imponerad av det, och glad över Ditt inlägg. Tack.
Citera
2017-11-15, 23:29
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Där håller jag med Dig. Några av dessa är definitivt medskyldiga på något sätt.
Citera
2017-11-15, 23:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente
1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.
Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,
1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller
2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547).
Kommentar
Kapitlet syftar till att motverka att en person gynnas genom arv eller testamente genom sitt eget brott (med ett undantag för barn under 15 år i tredje stycket och för särskilda omständigheter i fjärde stycket). En person behöver inte ha blivit dömd i en brottmålsprocess för att paragrafen ska aktualiseras, även tvistemål om bättre rätt till arv kan komma i fråga.
Lagrumshänvisningar hit (4)
Ändringar/Förarbeten (3)
2 § Har någon genom tvång, förledande eller missbruk av annans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning förmått denne att upprätta eller återkalla testamente eller att avstå därifrån, har han förverkat rätten att taga arv eller testamente efter honom, såvitt ej särskilda skäl äro däremot. Vad sålunda är stadgat äger motsvarande tillämpning, där någon uppsåtligen förstört eller undanhållit testamente.
Kommentar
Paragrafen hindrar att en person genom någon sorts oärlighet tillskansar sig en fördel.
Rättsfall (1)
Lagrumshänvisningar hit (1)
3 § Vad som sägs i 1 och 2 §§ om den som har begått ett brott gäller också var och en som har medverkat till brottet såsom sägs i 23 kap. 4 och 5 §§ brottsbalken. Lag (1991:1547).

Jag har ändå svårt att tro att man ärver den man med en hårsmån misslyckats mörda – "mordet" borde i detta fall (om inte annat) juridiskt gälla "kollektivt", som en attack på "arvet" (de gifta föräldrarna) som lyckades till hälften. Det måste ju finnas prejudikat. I Indien eller på månens baksida.
Citera
2017-11-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har ändå svårt att tro att man ärver den man med en hårsmån misslyckats mörda – "mordet" borde i detta fall (om inte annat) juridiskt gälla "kollektivt", som en attack på "arvet" (de gifta föräldrarna) som lyckades till hälften. Det måste ju finnas prejudikat. I Indien eller på månens baksida.
Jag tycker att formuleringarna i lagen tyder på att de utgör riktlinjer som kan bli föremål för tolkningar i specifika fall bland alla upptänkliga, som inte explicit förutses i lagen. Jag tror inte att man kan räkna med någon automatisk rätt för de berörda, utan det krävs aktion för att få rätt. Därav mitt råd till speciellt AM att söka expertråd.
Citera
2017-11-16, 00:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tycker att formuleringarna i lagen tyder på att de utgör riktlinjer som kan bli föremål för tolkningar i specifika fall bland alla upptänkliga, som inte explicit förutses i lagen. Jag tror inte att man kan räkna med någon automatisk rätt för de berörda, utan det krävs aktion för att få rätt. Därav mitt råd till speciellt AM att söka expertråd.

Jag är inte jurist men du kan nog ha rätt där. Man får sätta sig ner och knacka ihop ett dokument med hjälp av en jurist och sen får det klubbas igenom någon instans. Synnerliga skäl eller "i kraft av lagens anda och mening" – men å andra sidan är väl lagen måhända till för att stävja sådant (för att förhindra olikhet inför lag etc.) Men det går säkert att rösta sig förbi.

Man kan ju fråga sig varför det inte finns något redan skrivit, men antingen har inte något liknande fall nått högsta instans (sedan arvsrättslagstiftningen ändrades på typ 1500-talet &#128516 eller så har man räknat med att saker kanske löser sig av sig själva ändå. I teorin kan ju endera (AM/JM) eller båda ändra på sig med tiden (sonade brott, förlåtelse etc) och man vill inte med laglydelse tvinga en låsning som gäller två hypotetiskt fria och färfigstraffade individer. Eller så får AM använda JM:s laglott till att muta fångvården så JM får 10-15 års påbackning på straffet och aldrig kommer ut. Hon kanske inte ens behöver betala för det när man tänker efter.

Nån jurist får hjälpa henne att hantera saken.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-11-16 kl. 01:05.
Citera
2017-11-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.

JM ritade ju en bild om vilka som var skyldiga till mordet på Aki, någon som har den lättsamt tillgängligt?

Lite påminnande om en sk Mind-map.

Bubbla i mitten (Händelsen) och en massa pilar till alla tilltänkta förövare och deras inbördes förhållande.

Själv ej medtagen.
Citera
2017-11-16, 07:38
Medlem
Är det bara jag eller är det någon mer som saknar alla troll som huserade i tråden tidigare?

Det var ett underhållande inslag när dom febrilt skulle försvara JM alla olika versioner under mordnatten. Hon kom väl upp i 9st olika till slut?
Citera
2017-11-16, 07:42
Medlem
Citat:
Tack för vänligheten, men någon juridisk expert är jag inte. Jag bara försöker tillämpa vad jag har av erfarenhet. Så, ta det för ett argument, tänk efter om det låter rimligt, rätta om det är fel. Men att det är en komplex materia vill jag hävda. Jag skulle råda AM att rådfråga en advokat. Detsamma gäller förmyndare för Akis tidigare barn. Men Aki var väl inte precis förmögen och försäkringarna lär väl inte betalas ut, oavsett JM:s skuld, eftersom de anses lagvidrigt tillkomna.

Jag tror AM varit i kontakt med en advokat sedan lång tid tillbaka. Hon vet ju att arvet är orsaken/motivet så det har säkert stått högt på prio-listan för henne att ordna den biten.

Vad gäller Aki fanns det ju inget att ärva, han hade skulder till KFM och lån. Däremot antar jag att bouppteckningen görs om, den var ju helt igenom falsk. Om JM fälls bör barnen ha rätt till 1/4 del var av AFA försäkringen (267.000), de har ju fått ut barnersättningen på densamma.
Citera
2017-11-16, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JM tycker JW är "elak" - vilket torde båda gott inför (den pågående) processen i HR: Ny och förfinad temsning, bl.a. + att JW verkar kunna tackla JM på ett utomordentligt bra sätt.

Ja, jag tyckte Wenna var suverän i TR och saknar inte Fahlander nu i HR, det här sköter hon så bra själv. Hon vet hur hon ska få JM ur balans.

Det var ju deprimerande att se att JM temsat mot Biskopsvrak 2 gånger på fm lördag den 8/8 (Hur mycket rörde hon på sig då? Vi vet att hon aldrig var ner och tittade på kroppen, men hur nära stranden/bryggan/sjön rörde hon sig?):
11.19.03--11.19.35 (3 SMS)
12.23.36--12.27.36 (6 SMS)
Plus att jag läste i Polisens analys av täckningskartorna: "Det kan även räcka med att man håller telefonen mot örat och att huvudet dämpar signalen mot en viss basstation för att man sedan ska koppla upp sig mot en annan."Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_2__2_, pdf sid 69. Men jag är urusel på det här området så vet inte riktigt hur man kan värdera den nya förfinade temsningen. Annars hade det ju suttit fint med henne nere vid stranden/bryggan/sjön (Biskopsvrak) 20.58.01--20.59.13 och 07.46.13--08.21.36
Citera
2017-11-16, 09:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
15 kap. Om förverkande av rätt att taga arv eller testamente
1 § Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne. Är den dödade arvinge eller testamentstagare efter någon annan, får gärningsmannen inte bättre rätt till arv eller testamente efter denne än om den dödade hade levat.
Vad som sägs i första stycket gäller även när någon annars har orsakat någon annans död genom en uppsåtlig gärning som innefattat våld på den dödades person och utgjort brott för vilket lindrigare straff än fängelse i ett år inte är föreskrivet. Lika med våld anses att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte, om gärningsmannen var under femton år.
Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte heller, om det föreligger synnerliga skäl däremot med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Vid bedömningen av om det med hänsyn till gärningens beskaffenhet föreligger synnerliga skäl skall också beaktas,
1. om gärningsmannen begick gärningen under påverkan av en allvarlig psykisk störning, eller
2. om gärningsmannen var under arton år och hans handlande stod i samband med uppenbart bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga hos honom. Lag (1991:1547).
Kommentar
Kapitlet syftar till att motverka att en person gynnas genom arv eller testamente genom sitt eget brott (med ett undantag för barn under 15 år i tredje stycket och för särskilda omständigheter i fjärde stycket). En person behöver inte ha blivit dömd i en brottmålsprocess för att paragrafen ska aktualiseras, även tvistemål om bättre rätt till arv kan komma i fråga.
Lagrumshänvisningar hit (4)
Ändringar/Förarbeten (3)
2 § Har någon genom tvång, förledande eller missbruk av annans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning förmått denne att upprätta eller återkalla testamente eller att avstå därifrån, har han förverkat rätten att taga arv eller testamente efter honom, såvitt ej särskilda skäl äro däremot. Vad sålunda är stadgat äger motsvarande tillämpning, där någon uppsåtligen förstört eller undanhållit testamente.
Kommentar
Paragrafen hindrar att en person genom någon sorts oärlighet tillskansar sig en fördel.
Rättsfall (1)
Lagrumshänvisningar hit (1)
3 § Vad som sägs i 1 och 2 §§ om den som har begått ett brott gäller också var och en som har medverkat till brottet såsom sägs i 23 kap. 4 och 5 §§ brottsbalken. Lag (1991:1547).
Det känner jag till men det står inget nytt om arvsrätt när man har FÖRSÖKT döda den man annars skulle ärva.
Citera
2017-11-16, 09:41
Medlem
Jag har funderat på det noterade "bisopsvak lör fm vid 11"

Jag ska läsa fup igen. Räddningstjänstens vittnesmål.

Det är nåt som gnager.

Kanske den poliskvinna som tjatar att få ringa en anhörig åt Johanna.

Kan någon annan ha haft mobilen?

Var det sms eller blev den pingad? Jag läste inlägget slarvigt (det var sent)

Edit. Ser nu att det var flertalet sms

Då återstår väl endast det faktum att man inte måste ut på vattnet sommartid för att koppla upp mot biskopsvak

Edit 2. Nu vet jag vad som gnager. Johanna sa ju att hon var i chock. Att hon bara satt där uppe på lilla trappan framför huset. Amanda var ju den som höll koll på tvillingarna. Johanna ville ju inte gå ner till vattnet och titta på kroppen.

Lol får nog ta och läsa fup igen ändå
Senast redigerad av Ramaria 2017-11-16 kl. 09:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in