2017-11-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nja jag tror mer narcissist eller drag av detsamma. MRs advokat har ju sagt att han ska ta upp JMs diagnos i HR. Men så sa han ju även inför påföljdspläderingen i TR... Vi får se om det kommer fram vilken ev diagnos hon har. Hon har ju ingen kriminalitet i sin bakgrund, hon har ju inte ens gått mot rött och antisocial personlighetsstörning handlar mycket om den kriminella livsstilen. Man har i alla fall gjort PCL-R skattning (psykopati) med både JM och MR, det syns i protokollen. Men resultaten av dem lär vi väl aldrig få veta.

Här:
http://www.psykologiforlaget.se/Klinisk-psykologi/Psykiatri/Hare-Psychopathy-ChecklistRevised-PCL-R-2nd-Edition/
Citera
2017-11-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
Narcissisk personlighetsstörning då.
Hoppas att advokat LJ tar upp det då i hovrätten.

Narcissism med vidhängande diagnos psykopati. Det ligger i narcissismens natur att även ha svåra empatistörningar = psykopati.
Den antisosciale har också psykopati som tilläggsdiagnos.
F.d Riksåklagare Sven Alheim råkade säga att MR har asp-störning i en intervju vid en paus i TR i somras. Jag tror inte det var en gissning, han hade fått veta.
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-18 kl. 14:30.
Citera
2017-11-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Narcissism med vidhängande diagnos psykopati. Det ligger i narcissismens natur att även ha svåra empatistörningar = psykopati.
F.d Riksåklagare Sven Alheim råkade säga att MR har asp-störning i en intervju vid en paus i TR i somras. Jag tror inte det var en gissning, han hade fått veta.

Det är ju rådmannen som i TR helt öppet säger att MR har antisocial personlighetsstörning. Han läser innantill från RPUn (där antisocial personlighetsstörning är maskat i den sekretessade versionen) under "Rättspsykiatrisk bedömning". För JM var motsvarande uppläsning inte öppen. Är ca 5 rader maskat där för henne.
Senast redigerad av diva59 2017-11-18 kl. 14:43.
Citera
2017-11-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är ju rådmannen som i TR helt öppet säger att MR har antisocial personlighetsstörning. Han läser innantill från RPUn (där antisocial personlighetsstörning är maskat i den sekretessade versionen) under "Rättspsykiatrisk bedömning". För JM var motsvarande uppläsning inte öppen. Är ca 5 rader maskat där för henne.

Det var väl därför Alheim sa detta i pausen. Det är ju märkligt att man nämner MRs men inte JMs störning, kan jag tycka.
Citera
2017-11-18, 14:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Detta gäller, enligt samma dokument, en ensam-(stående) arvlåtare, i bemärkelsen ogift eller skild eller änkling el. ev. med all förmögenhet skriven på sig (om det är möjligt).

Eller säkert två arvlåtare betraktade som en, ett gift par, om båda lever och överlever misshandeln/mordförsöket.

Eller vad du vill...

Men detta sätts åsida om den ärvande mördat den ene i ett par, om "arvlåtaren" är ett gift par. I ett gift par betraktas arvlåtaren som en, och mordet på en räknas i så måtto som ett mord på båda, och gör att denna arvsrätt förverkats för all tid. Vilket är helt rimligt enligt alla upptänkliga föreställningar om äktenskap och arv.

Maken (AM) är i det arvsmässiga avseendet ingen individ i och för sig, hon kan inte göra den förverkade arvsrätten ogjord, hon kan inte försonas med JM på ett sådant sätt att arvsrätten ges JM åter, eftersom lagens avseeende gäller hela samhällsgemenskapen och vill berätta för hela samhällsgemenskapen oberoende av AM:s och JM:s individuella vilja vid någon given tidpunkt att man inte kan döda sina (gifta) föräldrar för att ärva deras pengar.

Så att AM här ärver GM, om det är en juridiskt korrekt beskrivning, betyder också att allt som JM hade kunnat ärva av AM omfattas av den förverkade arvsrätten för JM:s del. AM kan nog kanske ge pengar till JM och (försöka) testamentera pengar JM, men det kan finnas begränsningar (arvslotten) även för detta, eftersom det finns andra arvtagare som har valt att inte slå ihjäl en (mor-)förälder, och som har rätt till egendomen (i alla fall arvslotten) som om JM vore död.

Så nej, JM får inget. Däremot får hennes barn var sin sjättedel av den halva totala arvslotten efter AM/GM när AM dör – i praktiken vad som finns kvar efter att hon fördelat pengarna i livet (med reservation att en andel av pengarna efter GM nog är märkta för arv från början.)

...om man för resonemanget ett varv till så skulle alltså JM:s barn och JM:s syster kunna – i nya och framtida dåd – plåga och misshandla och försöka mörda AM (och dömas för dessa saker) utan att förlora sin arvsrätt efter GM o AM. De måste verkligen lyckas ha ihjäl henne och upptäckas ha gjort det, för att förlora arvsrätten.

Men för JM är detta ett passerat kapitel. Hon får inte en spänn efter AM:s död (möjligen, möjligen en mindre del testamenterad efter tidpunkten för mordet på GM), vare sig från GM eller AM. Det är vad principen om den förverkade arvsrätten föreskriver.
Citera
2017-11-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
...om man för resonemanget ett varv till så skulle alltså JM:s barn och JM:s syster kunna – i nya och framtida dåd – plåga och misshandla och försöka mörda AM (och dömas för dessa saker) utan att förlora sin arvsrätt efter GM o AM. De måste verkligen lyckas ha ihjäl henne och upptäckas ha gjort det, för att förlora arvsrätten.

Men för JM är detta ett passerat kapitel. Hon får inte en spänn efter AM:s död (möjligen, möjligen en mindre del testamenterad efter tidpunkten för mordet på GM), vare sig från GM eller AM. Det är vad principen om den förverkade arvsrätten föreskriver.

AM säger i förhör att hon "noga hade antecknat vad JM fått för att sen ge systern motsvarande belopp." Detta gjorde hon innan mordet på GM. Hon sa också att hon "ska ge bort pengarna för dessa har ställt till med så mycket elände. Ska bara ha kvar det jag behöver framöver".

Det är nog bäst, ja.
Citera
2017-11-18, 15:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
AM säger i förhör att hon "noga hade antecknat vad JM fått för att sen ge systern motsvarande belopp." Detta gjorde hon innan mordet på GM. Hon sa också att hon "ska ge bort pengarna för dessa har ställt till med så mycket elände. Ska bara ha kvar det jag behöver framöver".

Det är nog bäst, ja.

Vi kan kanske utgå ifrån att så redan skett.
Citera
2017-11-18, 16:05
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Det var väl därför Alheim sa detta i pausen. Det är ju märkligt att man nämner MRs men inte JMs störning, kan jag tycka.

JM motsatte sig det, Medans MR inte motsatte sig till att det lästes upp.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-11-18 kl. 16:56.
Citera
2017-11-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
JM motsatte sig det, Medans MR intmotsatte sig till att det lästes upp.

Märkligt. En psykopat har ju inga skamkänslor, så man kan ju undra varför.
Citera
2017-11-18, 16:37
Medlem
Haha fan va jag garvade när jag hörde podden ”en mörk historia” med Johanna Möller när hon sitter o gråter i slutet och fattar att det e kört och försöker lägga skulden på sin lille gullige pojkvän Mohammed o skriker på bred gnällbältes-dialekt -”ta uuuut han”!!!!!!! Hahaha
Citera
2017-11-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bighustler
Haha fan va jag garvade när jag hörde podden ”en mörk historia” med Johanna Möller när hon sitter o gråter i slutet och fattar att det e kört och försöker lägga skulden på sin lille gullige pojkvän Mohammed o skriker på bred gnällbältes-dialekt -”ta uuuut han”!!!!!!! Hahaha

Ja, det är pinsamt att lyssna på henne. Tror hon att en enda människa kan tro på att det är ÄKTA gråt?
Man behöver verkligen inte vara psykologiskt skolad för att fatta att den är fejk.
Har du lyssnat på övriga delar? Väldigt välgjord podd.
Citera
2017-11-18, 17:04
Medlem
Citat:
Okej.
Hoppas att JM får hjälpa för sina problem på Hinsebergs anstalten i framtiden annars kanske det blir någon ny som får sätta livet till av hennes släktingar när hon kommer ut från anstalten i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in