2017-10-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Min fetning Undrar lite allmänt om ett intyg angående en persons mörkerseende som utfärdats av en optiker verkligen är någon form av "bevis". Bör det inte vara ett läkarintyg från en ögonläkare? OM jag påstår för en optiker att jag ser dåligt i mörker så har väl denne inget annat än mitt ord att gå på? Någon som sett detta intyg i FUP och vet när och hur det är formulerat.

Räcker inte som försvar. Jag ser också dåligt i mörker men kan köra ändå. Om än lite försiktigare. Däremot kan jag inte köra i mörker OCH regn (tror jag), men då gör jag ju inte det heller! Regnade det när hon körde till Granliden? Kan ju har varit "vem som helst" som körde bilen och vem var det i så fall? Tror det bara är en del av alla hennes desperata försök till att ge nåt slags bevis på att hon inte var där. Det är ju helt genomskinligt och borde inte ens vara av intresse för rätten.
Citera
2017-10-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nä. Om inte hennes utspel ska tolkas som något slags rättshaveristisk hög svansföring inför Hinsan. För att smälta in bland de orättvist behandlade.

Jag vet inte.

Jag är mest rädd för att den fullständiga skuldfrågan rörande mordet på AP kommer i skymundan. Hennes egen primärt men givetvis även medhjälpares. Ingen tror att hon har gjort det helt på egen hand, så brottslingar går fria, än så länge.

När JM inser att det är kört (efter åratal av överklaganden?) så kommer hon ange sina medbrottslingar.Även om det är hennes egna barn.
Citera
2017-10-16, 23:04
Medlem
Citat:
Nä. Om inte hennes utspel ska tolkas som något slags rättshaveristisk hög svansföring inför Hinsan. För att smälta in bland de orättvist behandlade.

Jag vet inte.

Jag är mest rädd för att den fullständiga skuldfrågan rörande mordet på AP kommer i skymundan. Hennes egen primärt men givetvis även medhjälpares. Ingen tror att hon har gjort det helt på egen hand, så brottslingar går fria, än så länge.

Jag tror att övriga på Hinseberg kommer be henne hålla käften för att inte störa de övrigas, kanske efter att ha de har arbetat med sej själva, sinnesfrid nog att stå ut med att sitta där de sitter, och de övriga psykopaterna vill inte ha konkurrens.

Nej, jag tror inte alls att Aki Paasalas fall kommer hamna i skymundan. För rätten är han minst lika viktig som JM:s mamma och pappa.

Däremot tror jag att JM kommer ange sina barn (igen) om och när hon inser att hon är körd.
Citera
2017-10-16, 23:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Var lugn. det kommer inte ske. Numera vet man inom rättsväsendet hur en sån person som hon fungerar. I HR kommer det bli mycket svårare för henne att försöka glänsa. De kommer tysta henne när hon sätter igång med sina utläggningar. De vill bara höra sånt som är nytillkommet efter TR-domen. Allt är inspelat på bild och ljud som ledamöterna i HR kollar på innan rättegången. Inget annat.

Sen kan hon ju försöka överklaga till Högsta Domstolen, men då måste hon först sitta minst 10 år med gott uprpförande och sen bevisa att hon är rehabiliterad nog att släppas ut refter ytterligar ett stort antal år. Vilket jag inte tror kommer ske eftersom hennes livsluft bl.a är manipulation. Hon kan inget annat sätt att leva trots att hon vet exakt vad hon gör. Allla som inte gör och tänker som hon är idioter som förtjänar att bli utnyttjade, enligt henne och såna som hon. Hon begriper inte fullt ut att andra begriper hur hon fungerar.

Däremot kanske andra bevis mot henne dyker upp i HR. Sånt som inte utretts och kommit fram tidigare. Sånt hon kanske inte alls har räknat med.

Så antingen kvarstår fakta som redan framkommit eller så kommer det nytt till hennes nackdel. Men man kan ju inte få mer än livstid. Tror inte att hon i sin vildaste fantasi kunde tro att det skulle sluta så här.

Det finns den där liknelsen med malet och ljuslågan.... Dialektik torde vara psykopatens paradgren framför andra:

"PORTIA
Thus hath the candle singed the moth.
O these deliberate fools! When they do choose,
They have the wisdom by their wit to lose.
NERISSA
The ancient saying is no heresy.
Hanging and wiving goes by destiny.
PORTIA
Come, draw the curtain, Nerissa."
Citera
2017-10-16, 23:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
När JM inser att det är kört (efter åratal av överklaganden?) så kommer hon ange sina medbrottslingar.Även om det är hennes egna barn.

Nej det tror jag inte. Inget tyder på det.

Eller menar du efter att ha suttit av fem år, typ? Ja, kanske. Kan ge fem minuter i solen.
Citera
2017-10-16, 23:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag tror att övriga på Hinseberg kommer be henne hålla käften för att inte störa de övrigas, kanske efter att ha de har arbetat med sej själva, sinnesfrid nog att stå ut med att sitta där de sitter, och de övriga psykopaterna vill inte ha konkurrens.

Nej, jag tror inte alls att Aki Paasalas fall kommer hamna i skymundan. För rätten är han minst lika viktig som JM:s mamma och pappa.

Däremot tror jag att JM kommer ange sina barn (igen) om och när hon inser att hon är körd.

Ja, jag tror förvisso att rättvisan ser lika allvarligt på AP-fallet. Allvarligare rent av eftersom det handlar om huruvida JM ska hamna i helvetet eller i helvetets helvete. Men just därför vill inte JM ange sina barn... Hon ser det som en tjänst hon gör dem (när det är henne själv hon skyddar), och som något som sannolikt motiverar henne (att hjälpa barnen). Där är stötestenen. Och det kan hypotetiskt vara så att andra intressen inte heller vill att de sitter... och att det blir för lite på fötterna för åtal.

Hålla inne med sanningen är hursomhelst 95 proc av vad som håller henne uppe så det blir tufft redan där. Om tio år när de knarkat ihjäl sig kanske hon skriver till AB igen. Oförmögen att se vad hon åstadkommit.
Citera
2017-10-16, 23:42
Medlem
Vågar man hoppas på att "Psykologboken" åker fram i rätten ...

Jag tror en del av JM trots allt känner sig lite nöjd- varför ?
Jo för att hon inte blivit åtalad för ÄNNU fler brott och galenskaper hon är skyldig till...
Citera
2017-10-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ja, jag tror förvisso att rättvisan ser lika allvarligt på AP-fallet. Allvarligare rent av eftersom det handlar om huruvida JM ska hamna i helvetet eller i helvetets helvete. Men just därför vill inte JM ange sina barn... Hon ser det som en tjänst hon gör dem (när det är henne själv hon skyddar), och som något som sannolikt motiverar henne (att hjälpa barnen). Där är stötestenen. Och det kan hypotetiskt vara så att andra intressen inte heller vill att de sitter... och att det blir för lite på fötterna för åtal.

Hålla inne med sanningen är hursomhelst 95 proc av vad som håller henne uppe så det blir tufft redan där. Om tio år när de knarkat ihjäl sig kanske hon skriver till AB igen. Oförmögen att se vad hon åstadkommit.

Just det. Hon kommer aldrig förstå vad ont hon har gjort, eftersom hon inte tänker på det sättet som vi andra gör. Allt hon har gjort har ju varit av 'nödvändighet', enligt hennse sätt att tänka. Att hon tänker på barnen är bara sånt som hon försöker få andra att tro att hon bryr sig om. Barnen är lika mycket redskap som alla andra i hennes liv.

Du har väl läst soc.utredningen om dottern JB, något som visar hur ett barn präglas av en sjuk förälder? Hon är ju likadan.
Citera
2017-10-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Min fetning Undrar lite allmänt om ett intyg angående en persons mörkerseende som utfärdats av en optiker verkligen är någon form av "bevis". Bör det inte vara ett läkarintyg från en ögonläkare? OM jag påstår för en optiker att jag ser dåligt i mörker så har väl denne inget annat än mitt ord att gå på? Någon som sett detta intyg i FUP och vet när och hur det är formulerat.
En optiker, eller ögonläkare för den delen, kan inte intyga någon viss oförmåga, bara en viss förmåga, och då förutsatt att klienten så önskar. Dessutom är det ju inte blindhet som hävdas utan svårighet att köra i mörker. En sådan svårighet kan man övervinna eller ignorera, om ärendet är angeläget. Det kan alltså inte finnas något bevis.
Citera
2017-10-16, 23:48
Medlem
Citat:
Johanna Möller ställer krav (!!!) på Hovrätten och försöker dirigera vilka som ska vittna och att de ska vara på plats personligen i HR. Inte höras per länk. Jag hoppas verkligen att man gör som man har tänkt och inte dansar efter hennes pipa.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-mollers-krav-pa-sin-mamma-efter-attacken/

Jag hoppas faktiskt att hovrätten går henne till mötes så att det sedan är över. Det blir inget riktigt avslut om Johanna tror att alla möjligheter inte är uttömda. Det är alltid bättre att säga ja om det är möjligt och inget hindrar hovrätten från att gå Johanna tillmötes.

Det kommer inte bli som Johanna tänkt, för hon kan inte längre styra sin omgivning, och bestämma över vad folk ska säga i hovrätten. Detta är ett chockerande fall på alla nivåer, särskilt för de som drabbats, med sorg av så många dimensioner som det måste bli när en dotter ger sig på föräldrarna med mord i sinnet.

Det är faktiskt inte fel att höra mamman en gång till i en domstol, om inte annat för att Johanna ska få höra igen hur mycket hon skadat henne, och hela sin familj. Familjen har fått tid att återhämta sig och därför ser jag bara fördelar för dem, att de vittnar en gång till nu när det har gått en tid sedan det gick upp för alla, vad det är en kvinna som mördat sin man och sedan sin far.

Jag tror det är läkande för mamman att höras i tingsrätten, och att det blir ett avslut för henne på denna sak. Så att hon kan försöka gå vidare utifrån sin nya verklighet.
Citera
2017-10-16, 23:55
Medlem
Citat:

Jag tror hon försöker att manipulera bort intresset från Aki och hennes barn och därför koncentrerar sig mot mamman.
En dom hon aldrig kommer att ta sig ur.

Åklagaren har redan annonserat om ett nytt vittne i Aki delen och fler kan tillkomma. Därigenom ökat intresse även för barnens roll i det hela.

Jag är inte alls säker på att dom i dagsläget är villiga att "återanvändas" igen.

Jag ställer mig ytterligt tveksam till att Hikes tycker detta med skriverierna i tidningarna är ett särskilt smart drag.
Citera
2017-10-16, 23:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Just det. Hon kommer aldrig förstå vad ont hon har gjort, eftersom hon inte tänker på det sättet som vi andra gör. Allt hon har gjort har ju varit av 'nödvändighet', enligt hennse sätt att tänka. Att hon tänker på barnen är bara sånt som hon försöker få andra att tro att hon bryr sig om. Barnen är lika mycket redskap som alla andra i hennes liv.

Du har väl läst soc.utredningen om dottern JB, något som visar hur ett barn präglas av en sjuk förälder? Hon är ju likadan.

Ja, den gamla i alla fall.

En följdfråga till min egen frågeställning är ju f.ö. om madam Möller får någon rådgivning ur rättslig synvinkel på barnens predikament.

Jag skulle tro att hon får det... Det vore inte riktigt rätt om hon inte blev upplyst om vad det skulle kunna innebära för dem att gå omkring i samhället med mordmisstankar mot sig.

Det ger ev. en lite annan bild av saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in