2017-09-24, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle t.ex. kunna vara att JM ville ha loss pengar för att få råd att betala hyror och utlandsresor för sig och sina barn - sett ur JM:s snäva synvinkel eftersom det är hennes uppsåt det gäller.
Ja, vi diskuterar JMs synvinkel. Egoism är det rätta svaret - inte GODHET.
Sen spelar det inte nån jävla roll vad hon inbillar sig är gott uppsåt.

Hon är ett patetiskt stycke som via sin egoism drar med sig sina barn i fördärvet.
Det kallas ondska.
Citat:
Det är en ond handling från en (av olika anledningar) mycket, mycket skadad människa.
Exakt, inte en gnutta inneboende godhet med andra ord.
Senast redigerad av develi 2017-09-24 kl. 23:30.
Citera
2017-09-25, 00:47
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hatet flödar härinne, ser jag... Det vet du väl att en människa alltid har både en god och en ond sida: Lär känna dig själv - om du vågar!
Jag har inga problem med självkännedom men det kanske JM och du har?
"Hatet flödar härinne" - vilket hat? Ingen normal människa lägger ner energi på att "hata" en person de aldrig träffat. Du kanske gör det men inte jag. Däremot ter det sig nog ganska naturligt att förakta JM:s gärningar och hur hon beter/betett sig mot sina egna barn, b.la.

Nej, jag vet inte att "en människa alltid har både en god och en ond sida". Vem säger det, är det Gud? Det är nämligen bibliska termer - "ond och god". Då kanske du tror på arvssynden också?

Jag står för det jag skrev som du svarade på. Det finns inga förmildrande omständigheter för henne.
INGET har framkommit som tyder på att hon tänker på något annat än sig själv, sina behov, sitt bästa - i slutändan - och skiter fullständigt i hur det går för andra eller hur det hon gör/gjort påverkat andra. Hon går över lik för att få det hon vill ha - pengar. Hon framstår som en empatistörd egoist med hybris - en narcissist med tydliga psykopatiska drag. Avundsjukan,lyser också igenom i det mesta.
Inte ens hennes egna barn verkar finna några goda egenskaper hos sin mor - "hon är som hon är" helt enkelt. De är så vana, de har växt upp med henne och präglats av hennes beteende.
De känner helt enkelt inte till annat.
DET är sorgligt och en förmildrande omständighet för DEM.

Man måste nog försöka att identifiera vilken etisk och moralisk grund man utgår ifrån när man, som du, beskyller andra för att vara "hatiska" och i princip sakna självkännedom.
Och vilken etisk och moralisk grund utgår du ifrån när du tycks finna något eventuellt gott uppsåt i JM:s mordiska gärningar eller hennes vedervärdiga manipulation och utnyttjande av sina barn?
Vari ligger det "goda" hos JM?
Senast redigerad av magiciadehex 2017-09-25 kl. 00:51.
Citera
2017-09-25, 01:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej det är ju det som är det sjuka. Både MR o Jähresten vet att det finns spanings-pm från de båda Stockholmsbesöken, ändå trasslar han in sig så förfärligt så att inget stämmer. Han verkar ha uruselt minne inte bara gällande detta utan flera andra (enklare) saker. T ex vid RPU säger han att trafikolyckan i Iran var när han var 19 år, i TR när han var 14-15 år. Tar fel datum ang Ghasems besök i Flen osv. Tur att JM själv satt sig i den sits hon är, annars hade kanske hans trovärdighet kunnat ifrågasättas.
Jag tror att hans "dåliga minne" är en kombination av att han anpassar sina versioner utifrån befintlig bevisning men också pga hans drogberoende.
Är nog lätt hänt att detaljer "flyter ihop" tidsmässigt vid det regelbundna drogintag han sysslat med.

Däremot tror jag att det ligger någon sanning i det han sagt om inspelning/tröja, men han har nog ej gett den riktiga versionen. Endast en idiot skulle hitta på en sån story med allt vad det innebär för trovärdigheten osv om det misslyckas. Tror inte att han är en idiot.
Citera
2017-09-25, 06:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Och vilken etisk och moralisk grund utgår du ifrån när du tycks finna något eventuellt gott uppsåt i JM:s mordiska gärningar eller hennes vedervärdiga manipulation och utnyttjande av sina barn?
Vari ligger det "goda" hos JM?
Självklart finns det inte ett dugg gott med hennes handlingar och ondska är givetvis inget fristående fenomen ute i etern eller nåt som folk består av. Ska man snacka bortom religion och snarare livsåskådningar, så anses motsatspoler neutrala varav övervikt åt endera hållet sätter tingen i obalans (ohälsa, ondska, kaos i naturen).

JM skapar ondska via sina handlingar utifrån ett fett ego (motsats till altruism).

Att ens resonera i termer om godhet och gott uppsåt kring JM är snarare att göda kognitiva förvrängningar i klass med det interna bortförklaringssystem som JM själv besitter.

Hon har först fyllt dem med lögner och förtal om Aki för att de ska tycka så förfärligt synd om henne, dvs bearbetat dem via att missbruka deras empatiska sidor och naturliga lojalitet som barn innehar mot en förälder för att nå sina egna mål.

Sonen till Sante, som tog sig ur sin mors grepp med nöd och näppe (den andre blev mammas mördarlakej), berättar jäkligt bra vad det rör sig om - dvs kravkärlek och nån sorts sjuk symbios där barnen snarare tycks bli en förlängning av henne själv än självständiga individer.
Hon såg det som barnens plikt att ställa upp på hennes kriminella galenskaper:

"Mom's worldview is driven by enemies. No one is neutral. People are either friends or foes, and the foes want to take our money and destroy the family."

" There was a price for all that love and fun. Sante demanded total loyalty in return. She never seased her mantra of family, family, family. In her mind, everything she did was for the benefit of her children, and she never let me and Kenny forget it."

"In later years, as her legal troubles mounted (..) "she expected me as a good son to do my duty and help her."

" As a sociopath, Mom couldn't really tell where I ended and she began"

Son of a grifter; K Walker.
Senast redigerad av develi 2017-09-25 kl. 07:05.
Citera
2017-09-25, 07:31
Medlem
Citat:
Jag tror att hans "dåliga minne" är en kombination av att han anpassar sina versioner utifrån befintlig bevisning men också pga hans drogberoende.
Är nog lätt hänt att detaljer "flyter ihop" tidsmässigt vid det regelbundna drogintag han sysslat med.

Däremot tror jag att det ligger någon sanning i det han sagt om inspelning/tröja, men han har nog ej gett den riktiga versionen. Endast en idiot skulle hitta på en sån story med allt vad det innebär för trovärdigheten osv om det misslyckas. Tror inte att han är en idiot.

Ja men det kan även ligga i hans störda personlighet. Han är ju lite av en story-teller och har inga som helst problem med att fantisera ihop diverse scenarios. Ali, slagsmålet vid bilen, att han skjutit osv. Även det att han i rätten ville ge en fri berättelse i stället för att få frågor. Här hade det t ex varit bättre om han, ang alla "uppehåll" innan själva mördandet, hade sagt att han väntade "ett tag", "en stund" eller liknande. Jag menar, han satt ändå med facit i FUP. Dålig coaching från advokaten?

Varför öht hitta på en osann version om hur/var inspelningen gick till? Varför komma med den informationen först den 5/5? Det begriper en 5-åring att en inspelning hade varit rena guldgruvan för åklageriet och hans egen sak.
Citera
2017-09-25, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Tror den där Jenny Yourstone får läsa på lite, det finns visst andra som JM. Manipulativa skadevilliga kvinnor utan samvete som begått mord, jag har lagt upp fler exempel i denna tråd och har ännu fler i bagaget.

Sen har det visst även funnits kvinnor som utfört grova våldsbrott utanför relationer. Fattar inte vad tanten menar med förutsättning för brottet
Just det ! "Unik" är ett absolut begrepp. Bara i USA har det funnits tillräckligt många för att ge material till en handfull dokumentärserier mer eller mindre fokuserade på typen.

Det är klart att JM är ovanlig, men vad tillför det att experter tjatar om detta ? Det är något lurt med det, lite "Harrisburg-tänk". Är det missriktat försvar av kvinnligheten eller, gudförbjude, av socionomer ?
Citera
2017-09-25, 11:05
Medlem
Från det ena till det andra: Hittade min anteckning gällande vilket språk MR o JJ pratar med varandra. I förhöret 161130 (gällande Aki-delen) säger MR att de pratar farsi med varandra.
Citera
2017-09-25, 14:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men det kan även ligga i hans störda personlighet. Han är ju lite av en story-teller och har inga som helst problem med att fantisera ihop diverse scenarios. Ali, slagsmålet vid bilen, att han skjutit osv. Även det att han i rätten ville ge en fri berättelse i stället för att få frågor. Här hade det t ex varit bättre om han, ang alla "uppehåll" innan själva mördandet, hade sagt att han väntade "ett tag", "en stund" eller liknande. Jag menar, han satt ändå med facit i FUP. Dålig coaching från advokaten?

Varför öht hitta på en osann version om hur/var inspelningen gick till? Varför komma med den informationen först den 5/5? Det begriper en 5-åring att en inspelning hade varit rena guldgruvan för åklageriet och hans egen sak.
Att knarkare ljuger och bättrar på sanningen är nog mer vanligt än ovanligt. Det hör liksom till.
Det ihop med hans störda personlighet bäddar inte direkt för ärlighet. Vissa saker som han har svårt att minnas, t.ex vilket år något hänt när han var yngre, sådant hänger nog däremot samman med att han använt droger så pass länge.

Angående inspelningen/tröjan så skulle det kunna vara så att han vet med sig hur liten chans det egentligen är att få det levererat. OM inte situationen skulle vara som den nu är, om istället JM och MR inte skulle ha avslöjats och häktats och de skulle ha varit i frihet så hade MR kunnat använda inspelningen till utpressning av JM. Om det då hade funnits en "pengabelöning" i form av utpressningspengar från JM - då hade oddsen för att "leverantören" av inspelningen skulle dyka upp sett mycket bättre ut. Nu handlar det om en efterlyst snubbe som ska ordna leverans till advokat/åklagare/polis. Inte bästa oddsen kanske?

Och, har MR några andra vänner som skulle ställa upp för honom och fixa leveransen för hans skull istället för den efterlyste? Svårt att tro det.
Som han levt lär han bara ha "vänner" som är halvkriminella, kriminella, efterlysta, knarkande osv.

Om JM haft vetskap om inspelningen så förklarar det, till viss del, varför hon inledningsvis "skyddade" honom i rättegången. Lät ju som att hon "inte var säker på" att han gjort det han erkänt.
Och "om" det var han så var det drogernas fel osv. Hon pratade ju då fortfarande om att "en del av hennes hjärta kommer alltid att tillhöra honom" och att hon inte lagt planerna på giftermål helt på hyllan. Varför pratade hon så om MR som erkänt och också avslöjat henne? OM inspelningen skulle komma fram så visste hon att det var kört för hennes del. Det är vad jag tror.

Sen, när MR tagit upp detta med inspelning och tröja så verkade det som att marken rämnade under henne (liiite i alla fall ).
Hon fick ett raseriutbrott i rätten. Plötsligt var MR en "idiot som skulle skickas hem" och kunde "inte sjunka lägre än att skylla ifrån sig på en mamma med två små tvillingar".
Jag tycker att hennes reaktion där säger ganska mycket.

Jag tror att han ville berätta om inspelningen/tröjan för att få det sagt, för att det har hänt.
Även om det är "otaktiskt" med tanke på leveranssvårigheterna och trovärdigheten då.
Citera
2017-09-25, 15:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just det ! "Unik" är ett absolut begrepp. Bara i USA har det funnits tillräckligt många för att ge material till en handfull dokumentärserier mer eller mindre fokuserade på typen.

Det är klart att JM är ovanlig, men vad tillför det att experter tjatar om detta ? Det är något lurt med det, lite "Harrisburg-tänk". Är det missriktat försvar av kvinnligheten eller, gudförbjude, av socionomer ?
Utmärker sig, unik, ovanlig. Rubrik:
”Hon utmanar hela bilden av en kvinnlig förövare”
Självklart är JM ovanlig i lilla Sverige som knappt har några mord per år av kvinnliga förövare men det är mer rimligt att betona det GW säger - att det är unikt för svensk rättshistoria.

JMs beteende är nämligen inte unikt internationellt. Det vore mer givande att fokusera på just kvinnlig kriminalitet i mitt tycke, det leder till en uppmärksamhet om deras subtila, mer lömska beteende. Dvs de som ägnar sig åt jakt på pengar (ekonomiskt habegär) om det så är via bedrägerier/förfalskningar eller nåt i klass med sol-och-vårare.
Ju mer ovanligt, ju större risk att folk inte fattar när det är dags att dra öronen åt sig - att det är allvarligt. Flytta fokus från JM som person och diskutera istället hur fan hon kunde regera så länge i alla samhällsskikt, hur hon kunde hjärntvätta omgivning och barn.
Att debatten blir kreativ.

Den här debatten om braskande rubriker har pågått i USA av en viss anledning ända sen Bundy.
Professorer och kriminologer ber media tona ner superlativen, unikheten för att det göder mördaren själv, är självuppfyllande. Flertal av de större inom professionerna drar i handbromsen.
De flesta mördare har nämligen en personlighetsstörning eller psykopati (narcissism, grandiositet) som älskar just uppmärksamhet; att frossa i hur unika de är, att de stora strålkastarna är riktade mot just dem. Det har till och med fått icke ännu infångade att mörda mer för att hamna i tidningar.
Det finns även en annan sida av myntet - de groteska mördarna får all uppmärksamhet som om det nästintill vore hjältedåd och offren och dess lidande faller i skymundan.
Den absurda fortsättningen kan ses i den "dark tourism" som sen utvecklats, mördarutflykter och sjukt samlande.

Klassa JM för vad hon är i stället utan unikstämpeln med waowfaktor - en helt onormal mor, dotter, maka. Störd. Farlig.
Senast redigerad av develi 2017-09-25 kl. 16:55.
Citera
2017-09-25, 16:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Om JM haft vetskap om inspelningen så förklarar det, till viss del, varför hon inledningsvis "skyddade" honom i rättegången. Lät ju som att hon "inte var säker på" att han gjort det han erkänt.
Och "om" det var han så var det drogernas fel osv. Hon pratade ju då fortfarande om att "en del av hennes hjärta kommer alltid att tillhöra honom" och att hon inte lagt planerna på giftermål helt på hyllan. Varför pratade hon så om MR som erkänt och också avslöjat henne? OM inspelningen skulle komma fram så visste hon att det var kört för hennes del. Det är vad jag tror.
Oavsett ljudfil eller inte är det intressant det du skriver rent generellt.
Ju mer omhuldande från JM, ju större risk att det är nåt fishy?

Hon täpper till truten på MR via att "älska" honom så innerligt ända sen han hängde i dörrkarmen och såg söt ut och hon kan absolut inte tro att han mördat ett endaste dugg - alla andra är antingen utpekade alternativa gärningsmän eller så insinuerar hon om än den ena och den andra.
När DNA-svar och erkännande kommer så blir det drogernas fel, ett rån som gick åt skogen.

Hur kan han säga så om en tvillingmamma vrålade hon i rättsalen. Underförstått: Barnen behöver mig, jag kan absolut inte låsas in. Antagligen har hon malt rejält om hur oumbärlig hon är på samma sätt som till DB, att han skulle typ gå under om hon hamnade i fängelse.
Ses även i lappar och brev: Jag måste ut, tvillingarna behöver mig. Typ.
I avlyssningarna säger MR att han som en slags manlig urhjälte ska ta på sig det här ensam, sitta av tiden (JM har troligen informerat om en väldigt förkortad fängelsevistelse då han tuggar om 5 år.)
Medhjälp till mord? Nej, tack.
Citera
2017-09-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Oavsett ljudfil eller inte är det intressant det du skriver rent generellt.
Ju mer omhuldande från JM, ju större risk att det är nåt fishy?

Hon täpper till truten på MR via att "älska" honom så innerligt ända sen han hängde i dörrkarmen och såg söt ut och hon kan absolut inte tro att han mördat ett endaste dugg - alla andra är antingen utpekade alternativa gärningsmän eller så insinuerar hon om än den ena och den andra.
När DNA-svar och erkännande kommer så blir det drogernas fel, ett rån som gick åt skogen.

Hur kan han säga så om en tvillingmamma vrålade hon i rättsalen. Underförstått: Barnen behöver mig, jag kan absolut inte låsas in. Antagligen har hon malt rejält om hur oumbärlig hon är på samma sätt som till DB, att han skulle typ gå under om hon hamnade i fängelse.
Ses även i lappar och brev: Jag måste ut, tvillingarna behöver mig. Typ.
I avlyssningarna säger MR att han som en slags manlig urhjälte ska ta på sig det här ensam, sitta av tiden (JM har troligen informerat om en väldigt förkortad fängelsevistelse då han tuggar om 5 år.)
Medhjälp till mord? Nej, tack.

JM:s budskap till MR om att det var drogerna och inte han som dödade hennes pappa, var ju givet att han skulle veta att han gör bäst i att fortsätta vara tyst om en del saker. De skulle ju skydda varandra.

Jag tror inte att uppgifterna om t-shirt och bandning är helt tagna ur fantasin. Vore fint om det dyker upp en inspelning i HR.
Citera
2017-09-25, 18:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
JM:s budskap till MR om att det var drogerna och inte han som dödade hennes pappa, var ju givet att han skulle veta att han gör bäst i att fortsätta vara tyst om en del saker. De skulle ju skydda varandra.

Jag tror inte att uppgifterna om t-shirt och bandning är helt tagna ur fantasin. Vore fint om det dyker upp en inspelning i HR.
Javisst och med tanke på att hon enbart skyddar sig själv, att hennes "älskar dig" är inte vitten värt (hon har ju aldrig älskat nån man öht enligt p7:an, enligt MR avlyssning har hon sagt att alla var ute efter hennes pengar) så kan man ju undra om detta egocentrerade kärleksbedyrande gäller nån mer?

Åh, så jag älskar er och bryr mig om er, jag tar på mig allt. Hela livet ligger framför er som ett enda stort äventyr!
[Håll käften - jag tänker fixa livförsäkringspengarna]

Exakt allt går ut på pengar.

sms till JJ 23 april 2016:
JM:” Nu säger du till Julia att ringa eller smsa morfar och säga att hon ljög om mohamed.”
JM: ”Som det ser ut nu kommer dem sälja lägenheten och ta ut all vinst.”
JJ: ” okej jag säger till”
JM: ”Hon har ställt till det rejält.”
JM: ” Jag förlorar minst 700 000.”

Sms till JJ 6 maj:
JM: ” Nu får du hejda Julia”
”Jag har nästan fått tillbaka lägenheten”

JM: ”Lite för mycket pengar på spel”
” Hon flippade på mohamed”

JJ: Tyvärr jag är ledsen kan inte göra nåt.”
JM: ” Det blir ni som blir utan pengar”
Senast redigerad av develi 2017-09-25 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in