2017-06-10, 14:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Asplunds ICA Supermarket
Kortköp 150807 IGA SUPERMARKET ASPL, 81,50

Det var väl det inköpet som det inte fanns kvitto för?
Butiken ligger nära Brattberget, inte mer än ca 100 meter från vägen till Granliden.

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_2__3_.pdf, sid 241 enligt paginering.

Här, kan det här vara något att lägga till uppslagen:

Citat:
"Betyg 3: Jumbo (spanska) Alfocan. Ica Supermarket. Pris: 81:50 kronor för 16-22 (kräftor). Pris per kg: 81:50. BF: [betyg från datum] 24/6-2014."

Länk: https://www.sydsvenskan.se/2011-08-07/billigt-ar-gott-pa-kraftskivan

Ica Supermarket (kedjan) förde Alfocan frysta kräftor uppenbarligen åtminstone till sommaren/hösten 2014 (betygsdatum i artikeln), till priset 81:50 (summan på kontoutdraget på Akis kort).

Är det orimligt att det låg ett paket kvar i frysdisken, till samma pris, på Asplunds när Aki/JM for förbi ett år senare?

Det kan ju förstås vara ett sammanträffande, kontoutdraget anger inte heller antalet varor.
Citera
2017-06-10, 14:16
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tillräckligt med pengar för inköp av Granliden.
Snacket om försäljning har väl ventilerats sen nåt år innan mordet på pappan, kanske längre men det blir mer och mer aktivt.
Sen blev det bråttom då N kom in i bilden.
Hon nämner att hon och Aki bråkade, att hon föreslog att flytta till Granliden alternativt köpa en tomt.
Hon nämner i brev att hon funderat på en verksamhet där, med hästar och HVB-hem.

I augusti drar det ihop sig igen och blir bråttom. Granliden ska säljas, mäklare är inkopplad och att få köpa sommarstugan är inte aktuellt.
Nämen! Dog de i augusti? Ännu ett tecken på att jag har karmavindar i ryggen.

... Nu betonar hon hätskt i rättegången att priset har halverats pga av morden. Hämndens gudinna har talat.

Det är nog den ekonomiska fru Karma som är aktuell just nu på hennes dödspalett.
Mmm, det kanske var med i Masterplanen? Halva priset, då hade 3 miljoner räckt.

Sedan funderar jag på varför Granliden var så viktigt för henne? Kan stället dölja fler hemskheter?
Citera
2017-06-10, 14:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Sedan funderar jag på varför Granliden var så viktigt för henne? Kan stället dölja fler hemskheter?

Det kan förstås ligga några fosterbarn o.a. begravda i rabatterna. Fast hon hade väl inte full kontroll över vad som hände där eftersom det var föräldrarna som rådde.

Kan hon ha sett framåt istället? Gravplats för framtida makar och fosterbarn?
Citera
2017-06-10, 14:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
6 mille torde väl räcka (även till ett par hästar i fårhagen), 2 mille blev väl si sådär. Med en mille på eget konto borde det ändå vara rätt överkomligt.
Negativt besked IF var väl i juli 2016 (?) , strax innan mord på pappan, och nu är det inte alls så kul längre, men det fanns fortfarande hopp via pengar från aktieutdelning som skulle inkomma i början på 2017.
... Men mäklaren var på gång.

Med ett dödsfall där vid bryggan (Akis), omskrivet i tidningen och selektivt meddelat till spekulanter eller till föräldrarna/mäklaren när det var dags, så kan hon ju säkert ha kunnat komma över stället lite billigare också....
Citera
2017-06-10, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix

Tror mer hon indirekt hånar morsan nu i rätten, hon avskyr henne, ansåg att hon skulle hellre ha dött än pappan. I hennes värld skulle det ju lösa sig hela tiden (IF, tomtköp, aktieutdelning) och varje gång blev det hastiga beslut på mord (Aki träffade Nadja, skilsmässa i antågande, Pappa var oresonlig, Granliden skulle säljas).

Edit.
Att priset skulle halveras är JMs sanning. Den tomten har sitt värde iaf. med det läget, den strandtomten.

Hennes uttalanden är helt absurda vad det än gäller.
Det där obehagliga snacket om att hon kommer ta livet av sig (mamman alltså) börjar hon med oerhört tidigt, samma veva som dödsbeskedet (tror det är hemma hos AB). Mamman är en spärr gällande arv och Granliden. Det var nog väääldigt bra att de gömde undan dem snarast.

Ja, jag har funderat på det samma - varför är Granliden så oerhört viktigt?
Senast redigerad av develi 2017-06-10 kl. 14:42.
Citera
2017-06-10, 14:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Läser man förhållningsregler inne i häktet, inkl VB:s kommentarer så är de fullt medvetna om hennes manipulativa sätt och hon kommenteras gällande beteende/personlighet (helt oberörd, iskall, likgiltig) och de finner det olustigt i samband att hon tas med fingrarna i sylburken (påverkan av myndighetsutövning). De sätter extra regler kring henne likaväl som att ha suicidscreening.

Men vad händer sen?

Jo jag tänkte, hon och MR släpptes ju ur häktet också efter att de först gripits. Ibland är åklagarens vägar förvisso outgrundliga.
Citera
2017-06-10, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo jag tänkte, hon och MR släpptes ju ur häktet också efter att de först gripits. Ibland är åklagarens vägar förvisso outgrundliga.
Att vakterna ska somna på sin post när JM äter syre är nog inte ÅK delaktig i.
Citera
2017-06-10, 14:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tror mer hon indirekt hånar morsan nu i rätten, hon avskyr henne, ansåg att hon skulle hellre ha dött än pappan. I hennes värld skulle det ju lösa sig hela tiden (IF, tomtköp, aktieutdelning) och varje gång blev det hastiga beslut på mord (Aki träffade Nadja, skilsmässa i antågande, Pappa var oresonlig, Granliden skulle säljas).

Hennes uttalanden är helt absurda vad det än gäller.
Det där obehagliga snacket om att hon kommer ta livet av sig (mamman alltså) börjar hon med oerhört tidigt, samma veva som dödsbeskedet (tror det är hemma hos AB). Mamman är en spärr gällande arv och Granliden. Det var nog väääldigt bra att de gömde undan dem snarast.

Ja, jag har funderat på det samma - varför är Granliden så oerhört viktigt?

Som sagt jag tror det har att göra med att den kan samla hela hennes familj och tillhandahålla intäkter för att försörja familjen.
Citera
2017-06-10, 14:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som sagt jag tror det har att göra med att den kan samla hela hennes familj och tillhandahålla intäkter för att försörja familjen.
Ja, ihop med en slags överfixering, att hon har bestämt sig.
Ske min vilja...
Citera
2017-06-10, 14:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Att vakterna ska somna på sin post när JM äter syre är nog inte ÅK delaktig i.

Nä inte just det kanske. Men man kanske vill låtsas sänka garden lite och se hur JM tänker om det.

Lappar kan ju f.ö. vara intressanta att läsa. De säger ofta mycket om hur människor tänker. Och så.
Citera
2017-06-10, 14:50
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ske min vilja...

Jovisst. En drottning måste ha ett slott som lakejerna tycker är värt att försvara.
Citera
2017-06-10, 14:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ske min vilja...

Annars "splittras familjen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in