2017-05-04, 09:45
Medlem
T34Panzers avatar
Jag blir mäkta förvånad när jag läser sos-samtalet.
Hur svårt det ska vara att hitta en adress. Jag är fullt införstådd med att de har sina egna system, men ändå....Hon säger ju uttryckligen "Granliden" och "Järnäs" och "Hjälmaren"

Söker jag på detta i kommer den aktuella adressen upp som nr 1 (på Eniro) i sökresultatet.
Och länken går till:
https://kartor.eniro.se/?c=59.280386,15.771518&z=16&q=%22arboga%20järnäs%2 0granliden%22;geo

..
Citera
2017-05-04, 09:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennor63
Kolla kontoutdragen från 2014. Saldo nere på 10 spänn innan barnbidrag kommer in någon månad. Flera finansbolag som hon pröjsar till (inte billigt). Tror tvärtom att det ekonomiska är den utlösande faktorn, hon är utblottad och har inget att förlora.

JMs lön och likviditet
Även om JMs företag drog in 41 mille på nio månader, som det finns uppgifter om i FUP, så ser det ju, som du skriver, ut som om hon mer eller mindre konstant har likviditetsproblem.
En del i tråden och även ibland inom polisen, kan man ana, tycks inte riktigt se skillnaden mellan att ha pengar i ett företag och att ha pengar själv. Att för personligt bruk konsumera pengar i företaget är kriminellt. Lönen som JM tagit ut, hon lär ha fått ca 40' efter skatt per månad, kanske ca 70' före skatt, innebär att företaget batalar in sociala avgifter, preliminärskatt, pensionsavgifter och kanske ytterligare personalkostnader, tillsammans kanske ca 70'. Det går åt ca 130'-140' per månad för företaget för att JM ska få ca 40' "i fickan".

Vinsten då?
Det är en process innan vinsten kan utdelas till ägare. Först måste räkenskapsåret avslutas, bokslut upprättas, företagets skatt betalas och sedan beslut om disposition av vinstmedel, efter skatt, fattas. Utdelning av vinst från "små" företag beskattas enligt speciella regler. Förenklat kan man säga att en liten vinst ger låg skatt för den som får vinsten. Om stora vinstbelopp tas ut på kort tid marginalbeskattas det som lön, dvs. med först med bolagsskatt ca 22%, arbetsgivaravgift, ca 32% och sedan med marginalskatt ca 55%. Om man följer lagen och inte vill betala hela vinsten i skatt så krävs lite planering och lite tålamod. Som t.ex. Göran och UF ser ut att ha visat prov på. JM ger intrycket att försöka förbruka vinsten innan hon fått den. Ett sådant agerande brukar inte sluta bra, IMO.
Om JM skött sig och gett processen kanske 7-8 år, så hade hon sedan kunnat ha en mycket god likviditet, privat, efter den tiden. Kanske inte precis de snabba cach som jag tror JM ville se.
Om JMs företag avslutat sitt första räkenskapsår med ca 20 mille i vinst före skatt så hade JM kanske kunnat få 7 mille i handen i början av 2017, efter skatt, grovt räknat. Men då hade hon tömt bolaget, vilket IMO ingen seriös näringsidkare gör, om man avser att driva verksamhet. Dom pengarna hade inte räckt till att köpa sommarstugan och lägenheten hon bodde i. Ett ställe i Bohuslän? Kanske ett eller ett par år senare, om flyktingströmmen hade fortsatt.

Det kostar att vara med...

Siffrorna ovan är ungefärliga, men jag hoppas att principerna framgår.

Citera
2017-05-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket möjligt att det är som du skriver men vi kan ju konstatera att GM åtminstone inte hann dricka sig till döds, MR och JM hann före, det är ju det som tråden handlar om.
Instämmer. Mitt inlägg var enbart ett försök att (som alla andra spekulativt ) förklara den (enligt ambulanspersonalen) paradoxala reaktionen hos ett offer för mordförsök, som just fått veta att partnern blivit mördad. Det är omöjligt att hitta sanningen om detta och jag tycker generellt (baserat på typiska kriminaldokumentärer) att det finns alldeles för många förutfattade meningar om vad som skulle vara ett normalt känslouttryck. Återigen: ingen skuldbeläggning av det drabbade paret från min sida.
Citera
2017-05-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag utgick ifrån att det var ett faktum, att de var alkoholister, men jag har inte kollat detta i FUP. Alkoholister håller på att supa ihjäl sig: alkoholism är en obotlig, progredierande, dödlig sjukdom.

Alkohol är lika farlig som andra droger, fast alkohol är inte olagligt som narkotika är i Sverige utan en socialt laglig drog.
Alkohol har skördat mycket elände och misär i världen.
Jag vet inte om GM var alkoholist, han dog inte av det, han blev mördad av sin dotter och hennes pojkvän.
Citera
2017-05-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Alkohol är lika farlig som andra droger, fast alkohol är inte olagligt som narkotika är i Sverige utan en socialt laglig drog.
Alkohol har skördat mycket elände och misär i världen.
Jag vet inte om GM var alkoholist, han dog inte av det, han blev mördad av sin dotter och hennes pojkvän.
Som jag förklarat ovan - jag hakade på den spekulativa utvikningen om AM:s påstått paradoxala reaktion. I övrigt håller jag med.
Citera
2017-05-04, 10:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag utgick ifrån att det var ett faktum, att de var alkoholister, men jag har inte kollat detta i FUP. Alkoholister håller på att supa ihjäl sig: alkoholism är en obotlig, progredierande, dödlig sjukdom.

Nja, det finns ju också s.k. fungerande alkoholister......
Citera
2017-05-04, 11:02
Medlem
Sicken soppa! Ett drama och en familj som får värsta Norén uppsättningen att framstå som ren idyll.

Sett ur JMs synvinkel så verkar ju "axylsexet" blivit ett rejäl dikeskörning. Nu fick hon alla i "klanen" emot sig. (Är JMs kollega I*sberg som kallar dem för klanen, se förhör med henne). Föräldrarna blir vansinniga, barnen skäms so f-n, kollegan ilsknar till. Å som grädde på moset inser nog JM att hon är körd i branschen, förmodligen även som "vanlig" socionomanställd. Inte ens den här *omas vill ha något att göra med henne när allt kommer fram. Vem ska kunna stå som målvakt för ett ev nytt företag? Hon har ju ingen som kan kliva in där.

Nej blir till att finna en nygammal lösning, det gick ju bra sist...
Citera
2017-05-04, 11:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja, om det nu var tveksamt i det hemligstämplade obduktionsprotokollet så undrar man ju över att åklagarna rubricerar det hela som "mord"? Chansar de bara och hoppas att Amanda H inte ska märka något?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Och dykningarna de gjort var egentligen efter alla de flaskor som MR och JM samlade ihop för att dumpa i ån så att ingen skulle fatta något.

Åtalet gäller mord och inte alkoholförgiftning under lång tid.

Lite märkligt det där med att hela obduktionsprotokollet för Göran är hemligstämplat.
Om jag minns rätt var han knivskuren i magen och bröstet och förstås i skallen där knivspetsen satt kvar. MR uppger att han stack ett trettiotal gånger - oklar om det var sammanlagt eller bara på Göran.

Sannolikt föreligger det andra kroppsliga sjukdomsfynd, gamla eller pågående, hos GM som man inte vill att allmänheten ska känna till. Är ju samma sak med Palmemordet där Palmes obduktionsprotokoll fortfarande är hemligstämplat, trots att Krille åtalades och såväl TR som HR höll förhandlingar.

Någonstans får man väl förutsätta att i vart fall försvarare får del även av detta sekretess stämplade material så att allt går rätt till.
Senast redigerad av Solglittret 2017-05-04 kl. 11:07.
Citera
2017-05-04, 11:05
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Framgår längre fram i FUP att polisen hittar en kontakt med polisen Stockholm 2010 där hon JM erbjuds hjälp ur prostitution. Tror inte jag missminner mig.

Nej, det är i "Förhör med JM
diarienr: 5000-K945188-16

FÖRE SIDAN 273......

JM påstår själv i förhör att Prostitutionsgruppen i Sthlm har kontaktat henne pga hennes "problem" med sin "prostitution"....

Polisen kollar både med Sthlm och en polis i E-tuna som jobbar enbart med prostitution, och ingen av dessa har någonsin hört talas om JM.
Citera
2017-05-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, det finns ju också s.k. fungerande alkoholister......

Ankis syster säger att han var både alkoholist och dement, men vi VET ju inget. Å det spelar ju ingen som helst roll egentligen. Men, i alla fall jag, är ju nyfiken på hur det varit i familjen men som sagt, har ju inget med brottsmålet i sig att göra.
Citera
2017-05-04, 11:20
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ankis syster säger att han var både alkoholist och dement, men vi VET ju inget. Å det spelar ju ingen som helst roll egentligen. Men, i alla fall jag, är ju nyfiken på hur det varit i familjen men som sagt, har ju inget med brottsmålet i sig att göra.

Jag har nog inte hunnit lika långt som dig i läsningen av förhören , och jag håller med, egentligen har det en underordnad betydelse.

Men det hör ju liksom ihop med JMs uppväxt och hur hon blev som hon blev, samt hur JM har kunnat fortsätta under radarn så länge.

Det är väl mer därför det blir intressant och är svårt att släppa.

De flesta söker väl någon slags förklaring till hur och när JM blev så totaltokig.
Citera
2017-05-04, 11:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lite märkligt det där med att hela obduktionsprotokollet för Göran är hemligstämplat.
Om jag minns rätt var han knivskuren i magen och bröstet och förstås i skallen där knivspetsen satt kvar. MR uppger att han stack ett trettiotal gånger - oklar om det var sammanlagt eller bara på Göran.

Sannolikt föreligger det andra kroppsliga sjukdomsfynd, gamla eller pågående, hos GM som man inte vill att allmänheten ska känna till. Är ju samma sak med Palmemordet där Palmes obduktionsprotokoll fortfarande är hemligstämplat, trots att Krille åtalades och såväl TR som HR höll förhandlingar.

Någonstans får man väl förutsätta att i vart fall försvarare får del även av detta sekretess stämplade material så att allt går rätt till.

Det kan jag också tycka, enda skälet till det som verkar rimligt är väl att det finns detaljer i det som endast mördaren kan känna till, en ren spekulation men en förklaring i så fall.

Tror inte eventuella sjukdomstillstånd hos offret skulle vara skäl nog till att hemligstämpla protokollet, åtalet gäller ju mord.

Amanda Hikes har givetvis tillgång till protokollet, allt annat vore ju en rättsskandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in