• 3
  • 4
2016-08-04, 17:05
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Visst. Men samtidigt går det att konsumera smart. Planera och lägg upp det. Jag personligen ser inget fel om man har en helt okej lön, att i sin buffett lägga 2000 på "skit". Jag njuter av det. Att ta en utelunch på fredagar eller köpa en eller två öl på krogen är inget fel på. Man ska ha koll på vart pengarna går.

Men ett månatligt sparande som dras varje månad är en självklarhet. Jag själv kör på en tredjedel av min lön vilket är ganska rimligt.
Jag håller absolut med dig!
Dock tycker jag att en "spenderare" ska börja med en konsumtionsfri månad. Lite som en vit månad för en alkis.
Steg 2 är att spendera/dricka ansvarsfullt, precis det du tar upp.
Senast redigerad av persona.von.grata 2016-08-04 kl. 17:25.
Citera
2016-08-04, 17:24
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Öppna en isk/kf och placera pengarna i en räntefond med kort löptid. (Om du inte vill riskera att låsa upp dom på flera år. Vilket du inte bör göra om du inte har mer pengar än dom 30k?)

Skojar du? Sämsta jävla tipset jag hört. Alltid så intressant att se flashbacks privatekonomers sugiga tips, ena värre än den andra.

För att kunna ge något slags tips till TS så behöver jag veta ålder, sparhorisont, riskvilja, kunskap. Men en grej kan jag säga och det är att ha en räntefond på ett isk eller kapitalförsäkring, det är aldrig en bra idé.
Citera
2016-08-04, 17:33
Medlem
knazbarnets avatar
Jag var som dig (är fortfarande till viss del)

Jag började köpa aktier för 20% av min lön på autogiro för ett drygt år sen. Förut spara jag ca 20-30k per år nu ca 100.

Ni som lever så knapert det går, ångrar ni inte er att ni inte upplevt saker medan ni var i ålder? Helt klart kan man skippa kaffe, utelunchen, pizzan men på krogen (som är min största utgift) har jag lärt känna massa nytt folk och har med mig sjukt mycket minnen.

Tror snarare man sunt ska ifrågasätta utgifter och minska här och var men för mig är det viktigare att leva ett gott liv än att köpa Porschen 3-4 år tidigare.
Citera
2016-08-04, 18:18
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Skojar du? Sämsta jävla tipset jag hört. Alltid så intressant att se flashbacks privatekonomers sugiga tips, ena värre än den andra.

För att kunna ge något slags tips till TS så behöver jag veta ålder, sparhorisont, riskvilja, kunskap. Men en grej kan jag säga och det är att ha en räntefond på ett isk eller kapitalförsäkring, det är aldrig en bra idé.

Jag ser inte riktigt problemet. Ts har 30k och behöver få bort dom från sitt konto då han inte kan hålla fingrarna borta från pengarna.

Men ja givetvis kan ts välja att öppna en vanlig aktiedepå för sina 30k så slipper han ≈150kr i årlig schblonskatt.
Citera
2016-08-04, 18:52
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Man ångrar ingenting om man sällan tittar bakåt. En del upplevelser måste man nästan ha bakom sig och en del kunskap men utöver det så är det här och nu och framtiden som gäller.

Nästan vem som helst kan gå och köpa öl på krogen men du måste ha pengar om du ska köpa vapen, ammunition och en båt eller flygplan eller vad du behöver när samhället inte längre garanterar att du får mat utan du får fixa själv. I ett Sverige där kriminella ligor driver runt på gatorna, du ser dom ofta och vissa områden är nogo-zoner. Du måste ha resurser.

Tror helt ärligt att om det nånsin går så långt är pengar rätt värdelöst....
Citera
2016-08-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
9500:- har jag slösat bort denna månaden. Jag kan inte fatta det, 9500:-

Jag var inloggad på min bank förut och såg att jag hade 30.000:- kvar , men det borde egentligen vara 40.000:-

Så jag gick igenom transaktionerna och där stod det bankomat, pressbyrån, hemköp, hemmakväll, västtrafik, badoo, lidl, mc donalds, burger king osv osv.

På bankomaten har jag tagit ut flera hundralappar och jag minns inte ens varför.

Jag handlade på CUBUS och betalade 500:- och det minns jag.

Sen kommer den jävla pressbyrån där jag köper kaffe, korv, godis osv osv.

Nu är det dags att sätta stopp för detta. Jag har sån ångest över detta, 9500:- FYFAN !!

Dessa pengar som jag har kvar. Hur gör jag så att dom växer på bästa sätt. Kan man låsa in dom? Vadsom, bara jag inte har tillgång till dom för då kommer det fortsätta så som det har gjort denna månaden.

Några tips?

Min Flashback-kuk är 40 cm, snälla, vad kan jag göra för att få ner längden till mer normla mått? Dessutom har jag 2 miljoner på lönekontot som sitter där och tar upp onödig plats. Tips?
Citera
2016-08-04, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
I min by har nästan varje person en God man som sköter ekonomin och sånt, prata med kommunen så kanske du också kan skaffa en?
Det enda vettiga tipset hittills!
Citera
2016-08-04, 22:39
Medlem
idiamindadas avatar
Mitt tips är att låta bli aktier. Ytterst få aktiesparare spöar årsindex. Avanza har färdiga fondportföljer som jag använder. 5 i den balanserade portföljen och 3 i avkastningsdito. Efter några år har det tagit sig rätt bra efter ett antal dippar.
Citera
2016-08-05, 02:56
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
9500:- har jag slösat bort denna månaden. Jag kan inte fatta det, 9500:-

Jag var inloggad på min bank förut och såg att jag hade 30.000:- kvar , men det borde egentligen vara 40.000:-
haha "borde" ja jo...men så blev det inte? måste bara få fråga

Om det borde egentligen finnas mer pengar, enligt dig, vem är det då som har spenderat pengarna?

Citat:
Så jag gick igenom transaktionerna och där stod det bankomat, pressbyrån, hemköp, hemmakväll, västtrafik, badoo, lidl, mc donalds, burger king osv osv.

du verkar hungrig kåt och lat.

Citat:
På bankomaten har jag tagit ut flera hundralappar och jag minns inte ens varför.

Jag handlade på CUBUS och betalade 500:- och det minns jag.

Sen kommer den jävla pressbyrån där jag köper kaffe, korv, godis osv osv.

Nu är det dags att sätta stopp för detta. Jag har sån ångest över detta, 9500:- FYFAN !!

Dessa pengar som jag har kvar. Hur gör jag så att dom växer på bästa sätt. Kan man låsa in dom? Vadsom, bara jag inte har tillgång till dom för då kommer det fortsätta så som det har gjort denna månaden.

Några tips?

låt pengarna va och lev minimalt men inte snålt....unna dig saker som verkligen har ett mervärde, gör stora stötar i stöten och inte strö stötar häromkring, elektriciteten tappar effekt.

Senast redigerad av raxmouse 2016-08-05 kl. 02:58.
Citera
2016-08-05, 07:45
Medlem
Väldigt enkel egentligen.

1. Starta konto hos en bra fondförvaltare tex Didner & Gerge eller Carnegie.

2. Anmäl ditt konto för autogirodragningar varje månad.

3. Bestäm den summa du vill spara varje månad.

Klart!

Sparkosingen blir nu väldigt svåråtkomlig och det skyddar därför mot större impulsköp.

Finns även en app har jag för mig som kan vara till nytta för att dra ner på övriga utgifter. Vet ej vad dem heter men hörde att funktionen var att för varje kortköp du gör så skickar appen en motsvarande summa till ett sparkonto. Så om du köper en bulle för 50kr så skickar appen 50kr till ett sparkonto , så 100kr dras från ditt huvudkonto.
Citera
2016-08-05, 22:30
Medlem
Jag tycker en fondtjänst utanför din vanliga bank är bra. Kombinera gärna ett stående månadssparande med engångsinsättningar när du tycker dig ha råd. Gör lite Excelark som visar utvecklingen. Pengarna känns som förbrukade men de växer och ganska snabbt får du en härlig buffert.

Satsa på en handfull rätt olika fonder för riskspridning och det blir en skön känsla att se dem växa. Jag har stående på några fonder och köper på några med engångsköp. Ibland känner jag "ok, nu är den där Indienfonden lite efter de andra i inköpsvärde, det vill jag fixa." Så kollar man sitt spa konto, att att man har råd att köpa för någon tusing. Känns som man spenderat, men egentligen har man bara gjort sig själv en tjänst.

Lycka till :-)
Citera
2016-08-06, 00:02
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag ser inte riktigt problemet. Ts har 30k och behöver få bort dom från sitt konto då han inte kan hålla fingrarna borta från pengarna.

Men ja givetvis kan ts välja att öppna en vanlig aktiedepå för sina 30k så slipper han ≈150kr i årlig schblonskatt.

Varför ska du som uppenbarligen inte har så bra koll ens ge tips i en sån här tråd?

En räntefond som idag inte ger någon avkastning, blir ju i ett isk en ren kostnad på grund av schablonskatten som överstiger avkastningen. Antagligen blir en ränteplacering idag dessutom en förlustaffär som du heller inte kan kvitta mot andra vinster.

Jag förundras ofta över att folk här har en drift till att skriva i liknande trådar om saker de kan noll/för lite om. Det enda du gör är att sprida okunskap till en person som faktiskt vill lära sig och det tycker jag är tråkigt. Inget personligt och jag hjälper dig gärna också inom detta område om du skulle vilja veta mer.
Senast redigerad av DVDG 2016-08-06 kl. 00:07.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in