• 1
  • 2
2016-08-03, 20:52
Medlem
9500:- har jag slösat bort denna månaden. Jag kan inte fatta det, 9500:-

Jag var inloggad på min bank förut och såg att jag hade 30.000:- kvar , men det borde egentligen vara 40.000:-

Så jag gick igenom transaktionerna och där stod det bankomat, pressbyrån, hemköp, hemmakväll, västtrafik, badoo, lidl, mc donalds, burger king osv osv.

På bankomaten har jag tagit ut flera hundralappar och jag minns inte ens varför.

Jag handlade på CUBUS och betalade 500:- och det minns jag.

Sen kommer den jävla pressbyrån där jag köper kaffe, korv, godis osv osv.

Nu är det dags att sätta stopp för detta. Jag har sån ångest över detta, 9500:- FYFAN !!

Dessa pengar som jag har kvar. Hur gör jag så att dom växer på bästa sätt. Kan man låsa in dom? Vadsom, bara jag inte har tillgång till dom för då kommer det fortsätta så som det har gjort denna månaden.

Några tips?
Citera
2016-08-03, 20:58
Bannlyst
Sätt in dom på ett konto i annan bank så det är svårare o ta ut dom.
Citera
2016-08-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Skaffa konto på valfri bettingsajt släng in några tusen på en trippel av lågoddsare, så har du snart tillbaka pengarna

Stämmer det verkligen?
Citera
2016-08-03, 21:05
Medlem
Servals avatar
Öppna en isk/kf och placera pengarna i en räntefond med kort löptid. (Om du inte vill riskera att låsa upp dom på flera år. Vilket du inte bör göra om du inte har mer pengar än dom 30k?)
Citera
2016-08-03, 21:27
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Några tips?
Vid sidan av ditt sparande som förstås är bra på alla sätt och vis är det nog snarare lite disciplin du behöver.

Det är inte fel att göra av med tre tusen om dagen om du vet vad pengarna ska gå till och du tycker det är värt det och förstås faktiskt har råd med det.

Detta hjälper dig en rudimentär budget med.

Krångla inte till det utan dela in dina utgifter på ett lämpligt vis som passar dig. Titta på dina senaste månaders utgifter och intäkter som underlag för dina beräkningar - större saker som semester och dylikt lägger du in som poster du ska spara till och inte i din normala budget… osv…

Sen slutar du, åtminstone ett tag, med alla spontana inköp. Köp inget alls direkt när du ser det utan vänta alltid minst i två dygn.
Citera
2016-08-03, 21:57
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Skaffa konto på valfri bettingsajt släng in några tusen på en trippel av lågoddsare, så har du snart tillbaka pengarna

Citat:
Stämmer det verkligen?

ibland
Citera
2016-08-03, 21:58
Medlem
Frank Friendlys avatar
ha inte alla pengar på kontot som är kopplat till kortet!!
Citera
2016-08-03, 22:01
Medlem
christerys avatar
  • Lämna kortet hemma
  • Ha runt 300kr i kontanter i plånkan istället, behöver du fylla på så gå hem och hämta kortet, fyll och sen lämna plasten hemma igen.
  • Börja med automatisk överföring till ett sparkonto som du inte rör
  • Gör en budget
  • Skriv upp alla utgifter under ett tag, en vecka eller en månad och fundera på om dom var nödvändiga.
Citera
2016-08-03, 23:24
Medlem
singularitets avatar
Mycket bra av dig att fundera på det här och ta tag i din ekonomi och ta kontrollen över den. Hur mycket du kan spara beror på hur stor din inkomst är och beror inte på vad du spenderar pengar på idag.

Tänk såhär:

Kan jag spara ihop till en ny Porsche?

Kan jag spara ihop till 500g guld?

Ett hus?

Lev på existensminimum utöver fasta nödvändiga utgifter och se hur mycket du kan spara. Gör den beräkningen och se vad som är realistiskt med din ekonomi med matematisk säkerhet. För varje månad får du en nyckel på sparkontot som låser upp möjligheter.

Det är en ganska skön känsla att gå in i en Porsche-butik och veta att du kan dra fram betalkortet och köpa vilken av bilarna som helst kontant. Jag vet hur den känslan känns.. En ledtråd är att man känner sig nöjd med sig själv för den nyckel man skapat åt sig.
Citera
2016-08-04, 00:31
Medlem
Det är först när man ser pengarna börja växa som man får spararmani och börjar tänka i ordentligt ekonomiska banor.

Som någon sagt så utmana dig själv att under en månad leva så begränsat du kan utan att inkräkta i överdriven mån på komforten. Lägg undan pengarna på ett sparkonto, helst i annan bank. Du har nu en grund.

Månaden efter, när lönen kommer, du betalar dina räkningar och räknar ut ungefär hur mycket du vill ha/behöver för att leva ett normalt liv. Resten åker in på sparkontot.

---------------------------------------------------

För en som får in 25k i månaden utan tidigare besparingar säger vi kan lägga undan 17k om han/hon lever überknapert.
Sparkonto: 17k

Månaden efter, 25 nya fräscha. Lite jävla vardagslyx får man ju ha, han lägger undan 14.
Sparkonto: 31k

Månad 3. 25 nya fräscha. Wow, det är ju inte långt kvar till 50, lägger undan 16k.
Sparkonto: 47k

Månad 4. Sparar 16k
Sparkonto: 63k

Man ser hur fort det går. Sexsiffrigt är ju nära och spararmanin är igång.

Det handlar bara om att börja så sätter sig mentaliteten därefter. Det handlar om utgifter, inte inkomster.
Citera
2016-08-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Det är först när man ser pengarna börja växa som man får spararmani och börjar tänka i ordentligt ekonomiska banor.

Som någon sagt så utmana dig själv att under en månad leva så begränsat du kan utan att inkräkta i överdriven mån på komforten. Lägg undan pengarna på ett sparkonto, helst i annan bank. Du har nu en grund.

Månaden efter, när lönen kommer, du betalar dina räkningar och räknar ut ungefär hur mycket du vill ha/behöver för att leva ett normalt liv. Resten åker in på sparkontot.

---------------------------------------------------

För en som får in 25k i månaden utan tidigare besparingar säger vi kan lägga undan 17k om han/hon lever überknapert.
Sparkonto: 17k

Månaden efter, 25 nya fräscha. Lite jävla vardagslyx får man ju ha, han lägger undan 14.
Sparkonto: 31k

Månad 3. 25 nya fräscha. Wow, det är ju inte långt kvar till 50, lägger undan 16k.
Sparkonto: 47k

Månad 4. Sparar 16k
Sparkonto: 63k

Man ser hur fort det går. Sexsiffrigt är ju nära och spararmanin är igång.

Det handlar bara om att börja så sätter sig mentaliteten därefter. Det handlar om utgifter, inte inkomster.

Jag har HANDELSBANKEN, är placeringskonto något att ha? Då är är man bunden i 3 månader...
Citera
2016-08-04, 00:39
Medlem
Citat:
Jag har HANDELSBANKEN, är placeringskonto något att ha? Då är är man bunden i 3 månader...

Bind dig i ett år istället.

Se till att ha en mindre buffert utanför det du binder upp dig på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in