• 1
  • 2
2016-08-03, 20:26
Medlem
4yoonlys avatar
Såg precis lite på youtube där irländare testar olika saker och jämför osv...

Insåg då att många är rödhåriga och kikade lite på fenomenet via wiki osv (en kortis, snabbis)...

Rödhårighet är den minst förekommande färgen av dem alla som den verkar... Men Irland/Wales/Skottland/England och däromkring är detta inte lika ovanligt... Som det verkar mycket vanligare än andra områden...

Neandertalare hade den "rödhåriga genen" dvs. Det fanns rätt många rödhåriga neandertalare... Inte alla givetvis men troligen betydligt vanligare där än exempelvis de med afrikanskt ursprung (som nutida människor är mest genetiskt besläktade med...

Nutida människor har antagligen/troligen med rätt stor säkerhet haft barn med neandertalare.

Men hur kommer det sig då att den är vanligare (betydligt vanligare) på det brittiska öarna... (retorisk fråga)

Jag tror det kan vara så att neandertalare (kanske var dom xenofobiker) flyttade på sig (det har ju i princip alltid gått att gå dit under stora istider, öar blir det ju bara under icke istid)... eller så blev dom helt enkelt "jagade"/utstötta ut dit under årtusenden...

När dom tillslut inte hade någon annanstans att ta vägen och dom inte hade något mera val så skedde korsbefruktningen mer än någon annanstans...

Antar dock att detta är svårt genetiskt idag att påvisa pga av det Storbritanniens senaste 1000 år av korsbefruktning... men skulle det inte vara möjligt?

Visst kan det också bero på "inavel" på grund av icke istiden gör dessa landområden till öar...

Tyckte jag kom på en liten spännande teori i alla fall haha...

Kelterna var också tydligen mestadels rödhåriga... och vem vet... Kelter kanske hade mer neandertalare i sig än vad vi normalt har idag... (vad är det 2% typ?... vilket är sjukt mycket egentligen speciellt om det skiljer ungefär 2% mellan oss och schimpanser)...

Sååå... 5 minuter på internet... är det möjligt? vad tror ni?
Nu skall jag kolla vidare om det finns mer att hitta... :-)

---edit

Kikade lite till... Neandertalare utdöda för runt 30.000 år sedan... första människorna i Skottland runt 12.000 år sedan...

Kanske jag har en helt ny teori (min alldeles egen) som inte är understödda av fakta man hittat idag (eller någonsin kommer att hitta)...
Jaja...
Senast redigerad av 4yoonly 2016-08-03 kl. 20:30.
Citera
2016-08-03, 21:14
Medlem
Jonassons avatar
Det finns ingen "rödhårig gen" och inte heller någon gen för "vit hud". Det som finns är gener som styr bildadet av pigment och för att människor ska kunna leva utför jordens ljusaste halva (utanför 45 grader nord eller syd) måste de antingen ha extra D-vitaminrik mat (svårt på stenåldern) eller mutationer som gör att pigmentproduktionen minskar.

Rödhåriga har mutationer i genen för melanokortin 1-receptorn som gör att pigmentceller inte känner av melanokortin. De producerar då sin defaultprodukt rött feomelanin istället för svart eumelanin.

De mutationer i genen för melanokortin 1-receptorn som gav neandertalare rött hår är inte kända hos nutida rödhåriga.

Citat:
We amplified and sequenced a fragment of the MC1R gene (mc1r) from two Neanderthal remains. Both specimens have a mutation that was not found in ∼3700 modern humans analyzed. ...Our data suggest that inactive MC1R variants evolved independently in both modern humans and Neanderthals.
http://science.sciencemag.org/content/318/5855/1453

På samma sätt är det inte samma mutationer som gett européer ljusare hud som gett japaner det, utan det evolutionära trycket har varit såpass starkt att det uppstått oberoende av varandra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvergent_evolution
Citera
2016-08-03, 22:38
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson

Citat:
Det finns ingen "rödhårig gen" och inte heller någon gen för "vit hud". Det som finns är gener som styr bildadet av pigment och för att människor ska kunna leva utför jordens ljusaste halva (utanför 45 grader nord eller syd) måste de antingen ha extra D-vitaminrik mat (svårt på stenåldern) eller mutationer som gör att pigmentproduktionen minskar.

Men om vi skall prata "rödhåriga" då... om det inte finns någon genetik alls som påverkar "rödhårighet" varför det så många rödhåriga just på ett speciellt ställe några... dvs några öar...
Själklart kan (är) det flera gener som spelar roll.. men någon form av genetik borde det vara eller?

Samma gäller väl den "vita" huden egentligen... för när en "svart" människa och en "vit" människa producerar avkommor så blir den (oftast) ett mellanting... ljusare än sin mörkare förälder och mörkare än sin ljusa förälder...

Visst jag förstår att det är antagligen inte en enda gen utan flera med liten eller större påverkan. Men att säga att om den mörkaste afrikan befruktar den ljusaste och att detta sedan skulle de facto ändra dess levnads miljö (joo... visst till en viss del gör det ju det..) låter lite snabbt...

Citat:
Rödhåriga har mutationer i genen för melanokortin 1-receptorn som gör att pigmentceller inte känner av melanokortin. De producerar då sin defaultprodukt rött feomelanin istället för svart eumelanin.

Så du menar då alltså att de brittiska öarna har en mycket högre del mutationer än andra i hela världen... trots deras miljö inte är så jätte olika resten av Europa...
Det låter faktiskt rätt långsökt... tycker du inte det?
Vad är orsaken till detta då?
Ja... om det är inte genetik eller evolution (via genetik)
Berätta!

Citat:
De mutationer i genen för melanokortin 1-receptorn som gav neandertalare rött hår är inte kända hos nutida rödhåriga.

Ok ok... därmed faller det kanske.. är det två olika gener (flertalet) som styrde neandertalarnas rödhårighet och den man kan se på de brittiska öarna... så är min teori rätt död... helt klart...
Det enda (lilla lilla halmstrået) är att det kanske är flera gener som styr det (kombinationer)...
Men väääldigt långsökt i sådana fall...

Men det du i klartext säger är att neandertalarnas gener som hade med rödhårighet att göra finns inte i nutida människor och nutidamänniskors gener styrs av helt andra gener...

Är vi verkligen där? Har vi verkligen kunskap om detta? Svante Pääbo är väl den som vet mest om detta.. har han verkligen uttryckt detta? jaja...

Men du sade att det inte finns en gen (vilket jag kanske tolkade fel?) som styrde rödhårighet... men på dig låter det som det finns detta när du säger "genen"...

http://science.sciencemag.org/content/318/5855/1453

På samma sätt är det inte samma mutationer som gett européer ljusare hud som gett japaner det, utan det evolutionära trycket har varit såpass starkt att det uppstått oberoende av varandra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konvergent_evolution

Allt beror nog på vad man kallar mutationer dock... jag har ingen exakt tolkning utan ser det snarare som en förändring... lite AND, OR, XOR, NOT, NAND, NOR and XNOR och detta kan ske via strålning, via miljö, via värme/kyla osv osv...

En evolution utan några som helst förändringar (mutationer) och enbart via exempelvis "AND/OR" kan väl fungera... men när din avkomma simmar (eller tar emot) DNA så finns det alltid risk att denna blir påverkad av något ovanstående... och där kan en mutation ske (förändring)...

Jaja.. förstår vad du menar... skall läsa din URL... och där kanske jag förstår dig mer...

Men summa summarum...
Det finns ingen rödhårig gen, och finns den/dom är det inte samma gen i nutida människor som det var i neandertalare... så rödhårigheten på den brittiska öarna är inte genetisk utan påverkas av något? Miljön?

---edit

Kan inte logga in tyvärr för att läsa hela texten...
Kunde bara läsa abstraktet...

"The melanocortin 1 receptor (MC1R) regulates pigmentation in humans and other vertebrates.
Variants of MC1R with reduced function are associated with pale skin color and red hair in humans of primarily European origin.

We amplified and sequenced a fragment of the MC1R gene (mc1r) from two Neanderthal remains. Both specimens have a mutation that was not found in ∼3700 modern humans analyzed. Functional analyses show that this variant reduces MC1R activity to a level that alters hair and/or skin pigmentation in humans.

The impaired activity of this variant suggests that Neanderthals varied in pigmentation levels, potentially on the scale observed in modern humans.

Our data suggest that inactive MC1R variants evolved independently in both modern humans and Neanderthals."

Svår tolkat... men det dom säger är i princip är att det är flera gener... (som del allra flesta fallen) och det även var så hos neandertalare... men någonstans för länge sedan började vi sklija oss åt...
Tycker själv inte detta är ett klart och tydligt nej... dvs att vår "rödhårighet" inte kommit från neandertalare... faktiskt...
Senast redigerad av 4yoonly 2016-08-03 kl. 22:53.
Citera
2016-08-04, 09:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Såg precis lite på youtube där irländare testar olika saker och jämför osv...

Insåg då att många är rödhåriga och kikade lite på fenomenet via wiki osv (en kortis, snabbis)...

Rödhårighet är den minst förekommande färgen av dem alla som den verkar... Men Irland/Wales/Skottland/England och däromkring är detta inte lika ovanligt... Som det verkar mycket vanligare än andra områden...

Neandertalare hade den "rödhåriga genen" dvs. Det fanns rätt många rödhåriga neandertalare... Inte alla givetvis men troligen betydligt vanligare där än exempelvis de med afrikanskt ursprung (som nutida människor är mest genetiskt besläktade med...

Nutida människor har antagligen/troligen med rätt stor säkerhet haft barn med neandertalare.

Men hur kommer det sig då att den är vanligare (betydligt vanligare) på det brittiska öarna... (retorisk fråga)

Jag tror det kan vara så att neandertalare (kanske var dom xenofobiker) flyttade på sig (det har ju i princip alltid gått att gå dit under stora istider, öar blir det ju bara under icke istid)... eller så blev dom helt enkelt "jagade"/utstötta ut dit under årtusenden...

När dom tillslut inte hade någon annanstans att ta vägen och dom inte hade något mera val så skedde korsbefruktningen mer än någon annanstans...

Antar dock att detta är svårt genetiskt idag att påvisa pga av det Storbritanniens senaste 1000 år av korsbefruktning... men skulle det inte vara möjligt?

Visst kan det också bero på "inavel" på grund av icke istiden gör dessa landområden till öar...

Tyckte jag kom på en liten spännande teori i alla fall haha...

Kelterna var också tydligen mestadels rödhåriga... och vem vet... Kelter kanske hade mer neandertalare i sig än vad vi normalt har idag... (vad är det 2% typ?... vilket är sjukt mycket egentligen speciellt om det skiljer ungefär 2% mellan oss och schimpanser)...

Sååå... 5 minuter på internet... är det möjligt? vad tror ni?
Nu skall jag kolla vidare om det finns mer att hitta... :-)

---edit

Kikade lite till... Neandertalare utdöda för runt 30.000 år sedan... första människorna i Skottland runt 12.000 år sedan...

Kanske jag har en helt ny teori (min alldeles egen) som inte är understödda av fakta man hittat idag (eller någonsin kommer att hitta)...
Jaja...

Hypotes, inte teori.
Citera
2016-08-04, 11:08
Medlem
Citat:
Men om vi skall prata "rödhåriga" då... om det inte finns någon genetik alls som påverkar "rödhårighet" varför det så många rödhåriga just på ett speciellt ställe några... dvs några öar...
Själklart kan (är) det flera gener som spelar roll.. men någon form av genetik borde det vara eller?

Samma gäller väl den "vita" huden egentligen... för när en "svart" människa och en "vit" människa producerar avkommor så blir den (oftast) ett mellanting... ljusare än sin mörkare förälder och mörkare än sin ljusa förälder...

Visst jag förstår att det är antagligen inte en enda gen utan flera med liten eller större påverkan. Men att säga att om den mörkaste afrikan befruktar den ljusaste och att detta sedan skulle de facto ändra dess levnads miljö (joo... visst till en viss del gör det ju det..) låter lite snabbt...
Visst är det genetik som påverkar. Det Jonasson säger i sitt inlägg är att det inte är en specifik mutation som ger upphov till rödhårighet. Det finns flera sätt som genen för melanokortin 1-receptorn kan ändras och leda till rött pigment istället för svart.

Dessutom är det (för de flesta gener) så att de varken är recessiva eller dominanta som man lär sig om in mendelsk genetik, utan någonstans mitt emellan. Det betyder att du har två olika kopior av en gen (en från mamman och en från pappan) som båda uttrycks och har en effekt. Är då den ena muterad kan du få en egenskap till en viss del. T.ex. ett mörkare rött hår än om båda är muterade eftersom det fortfarande produceras fungerande melanokortin-1-receptorer, men inte lika många som hos en individ med fungerande gen från både pappan och mamman.

Det är också så att det kan ske mutationer utanför själva genen, i promotorsekvensen (eller på andra ställen i genomet) som leder till att en gen uttrycks mycket mer (eller mindre) än den vanliga i befolkningen. Skulle pigmentkodande gener för hudceller uttryckas mindre än hos föräldrarna (säg nedreglerat med 50%) så blir barnets hud blekare, men det kommer inte att sakna pigment helt.

I kombination med ett högt selektionstryck (t.ex att man får raikitis från D-vitaminbrist eller ett sexuellt selektionstryck där de som väljer partner föredrar den nya egenskapen) så kan en egenskap som muterar fram och ger stora fördelar (för överlevnad till fertil ålder och/eller reproduktionschanser p.g.a. partnerval) snabbt spridas i befolkningen eftersom den leder till fler livsdugliga barn som i sin tur får barn och det kan gå förvånansvärt fort att få helt nya egenskaper i en population om selektionstrycket är hårt nog.
Citera
2016-08-05, 19:58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hypotes, inte teori.

Tjena Rust-lee!

Men njae...

Jag är ingen vetenskapsman och ingen forskare. Detta är inget vetenskapligt papper...

Så jag vill nog ända hävda att detta är min teori...

Ordet teori...

"Ordet teori härstammar ifrån en teknisk term inom den antika grekiska filosofin. Det grekiska ordet theoria, θεωρία, som betyder "att titta på, vara medveten om, åskåda", hänvisar till att grubbla och spekulera, i motsats till att handla och agera."
Citera
2016-08-05, 20:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara

Citat:
Visst är det genetik som påverkar. Det Jonasson säger i sitt inlägg är att det inte är en specifik mutation som ger upphov till rödhårighet. Det finns flera sätt som genen för melanokortin 1-receptorn kan ändras och leda till rött pigment istället för svart.

Ok då missuppfattade jag! Sorry!

Citat:
Dessutom är det (för de flesta gener) så att de varken är recessiva eller dominanta som man lär sig om in mendelsk genetik, utan någonstans mitt emellan. Det betyder att du har två olika kopior av en gen (en från mamman och en från pappan) som båda uttrycks och har en effekt. Är då den ena muterad kan du få en egenskap till en viss del. T.ex. ett mörkare rött hår än om båda är muterade eftersom det fortfarande produceras fungerande melanokortin-1-receptorer, men inte lika många som hos en individ med fungerande gen från både pappan och mamman.

Ja det var lite så jag menade med min boleesk algebra också (men dåligt förklarat av mig antar jag).

Citat:
Det är också så att det kan ske mutationer utanför själva genen, i promotorsekvensen (eller på andra ställen i genomet) som leder till att en gen uttrycks mycket mer (eller mindre) än den vanliga i befolkningen. Skulle pigmentkodande gener för hudceller uttryckas mindre än hos föräldrarna (säg nedreglerat med 50%) så blir barnets hud blekare, men det kommer inte att sakna pigment helt.

Detta är jag med på! Men albinism då? som i vissa former är ärftligt (helt annan tråd antar jag dock...)
Men förstår var du menar

Citat:
I kombination med ett högt selektionstryck (t.ex att man får raikitis från D-vitaminbrist eller ett sexuellt selektionstryck där de som väljer partner föredrar den nya egenskapen) så kan en egenskap som muterar fram och ger stora fördelar (för överlevnad till fertil ålder och/eller reproduktionschanser p.g.a. partnerval) snabbt spridas i befolkningen eftersom den leder till fler livsdugliga barn som i sin tur får barn och det kan gå förvånansvärt fort att få helt nya egenskaper i en population om selektionstrycket är hårt nog.

Absolut! Är fullt med på detta också!

Och någonstans där ligger givetvis orsaken till det betydligt högre förekomsten av rödhåriga+pigment osv på de brittiska öarna...

Har kikat lite mer (jag gjorde tråden innan jag faktiskt hade kollat upp allt då jag hade lite tråkigt och ville diskutera :-)

Vad som fullständigt brister tydligen är att det verkar som om Neandertalare och nutida människor hade sex (enkelt uttryckt) innan Neandertalare ens hade stuckit ifrån Afrika... Så där försvann min teori om varför det är så många mer rödhåriga på de brittiska öarna och om det kanske hade lite att göra med Neandertalare som hade sin sista bastion där (vilket iofs jag tror fortfarande, men har inget med rödhåriga att göra :-)

Men det dyker upp nya grejer hela tiden...

Tack för alla svar!
Citera
2016-08-05, 20:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Tjena Rust-lee!

Men njae...

Jag är ingen vetenskapsman och ingen forskare. Detta är inget vetenskapligt papper...

Så jag vill nog ända hävda att detta är min teori...

Ordet teori...

"Ordet teori härstammar ifrån en teknisk term inom den antika grekiska filosofin. Det grekiska ordet theoria, θεωρία, som betyder "att titta på, vara medveten om, åskåda", hänvisar till att grubbla och spekulera, i motsats till att handla och agera."

Känns (för mig) som tveksamt samt slarvigt språkbruk att använda ordet teori när man diskuterar vetenskapliga frågor vilket detta utan tvekan är.
Citera
2016-08-05, 20:59
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Känns (för mig) som tveksamt samt slarvigt språkbruk att använda ordet teori när man diskuterar vetenskapliga frågor vilket detta utan tvekan är.

Är det din hypotes eller din teori?
Citera
2016-08-05, 21:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Är det din hypotes eller din teori?

Inget av det - det är en åsikt (något subjektiv möjligtvis).

Men jag uppskattar försöket till humor.

Trevlig kväll.
Citera
2016-08-05, 21:44
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Inget av det - det är en åsikt (något subjektiv möjligtvis).

Men jag uppskattar försöket till humor.

Trevlig kväll.

Tack det samma!
Citera
2016-08-08, 02:52
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Så du menar då alltså att de brittiska öarna har en mycket högre del mutationer än andra i hela världen... trots deras miljö inte är så jätte olika resten av Europa...
Det låter faktiskt rätt långsökt... tycker du inte det?
Vad är orsaken till detta då?
Ja... om det är inte genetik eller evolution (via genetik)
Berätta!
Titta på kartan. Brittiska öarna ligger i Europas utkant, närheten till havet ger dem ett jämnvarmt klimat och de värms upp av Golfströmmen. Det gör att de varit kontinuerligt bebodda sen inlandsisen försvann. Sydvästra England har haft befolkningsutbyte med kontinenten men det bergiga Wales är inget jordbrukare flyttar till. Definitivt invandrade ingen före modern tid frivilligt till de skotska högländerna. Romarna erövrade inte Irland och Skottland eftersom de ansåg landet vara värdelöst. Jordbruket på de brittiska öarna har inte räckt till för befolkningens behov.

Berömd är Thomas Malthus bok "An Essay on the Principle of Population" från 1798 där han fastställer att befolkningens storlek varierar i allt större cykler. Teknologin utvecklas hela tiden så att mer mat produceras, men befolkningen växer snabbare än matproduktionen ända tills en massdöd i svält inträffar, sedan växer befolkningen igen. Malthus slutsats är att det för all framtid kommer att inträffa sådana cykler.

På 1600-talet och fram till amerikanska självständighetskriget löste man överbefolkringen genom att folk flyttade till de tretton kolonierna. Dödsstraff för småbrott var också vanligt, att hänga ett barn som stulit en limpa ansågs normalt. Senare kom deportation av oönskade personer, mest känt är förvisningen av fångar till Australien. Massflykten av irländare till USA under 1800-talet är också berömd.

Summa sumarum: De brittiska öarna hade problem att försörja sin egen befolkning och saknade därför invandring förutom precis efter Malthus svältkatastrofer. Därför har det naturliga urvalet kunnat sålla bort mörkare personer från öarna. Man kan formulera det som att öarna producerade så många gingers att maten inte räckte och det blev ointressant för kontinentala européer att invandra om de inte var rika.

Annorlunda är situationen i Norden där klimatväxlingar bidragit till perioder med massiv tömning av befolkningen och massiv inflytt. Varken indoeuropéerna eller finno-samerna är Nordens ursprungliga befolkning. När indoeuropéerna kom till Danmark och södra delen av skandinaviska halvön förändrades språket kraftigt vilket antyder påverkan från ursprungsbefolkningen.

https://en.wikipedia.org/wiki/German...ate_hypothesis

Århundradena före år 0 var väldigt kalla och det skedde en massiv folkvandring söderut från Danmark och Götaland till nuvarande Tyskland, Polen och Nederländerna. Romarna stötte på de nya stammarna 80 e.Kr och kallade dem germaner. Kanske var det samma klimatförhållanden som gjorde att finno-samerna lämnade Uralbergen och kom till sina nuvarande boplatser. Klimatet blir varmare ju längre västerut man kommer, inte främst pga Golfströmmen utan pga att Klippiga Bergen tvingar luftströmmar söderut vilket värmer upp Europa. Då den finska befolkningen uppvisar liten genetisk variation kan man sluta sig till att ursprungsbefolkningen knappt fanns kvar när finnarna kom dit.

Citat:
Detta är jag med på! Men albinism då?
Det som ökar överlevnadschanserna i en solfattig miljö är att mindre eumelanin i huden gör att mer D-vitamin kan produceras. Albinism innebär mutationer som gör att pigmentcellerna inte fungerar alls. För att få en tydlig bild är det viktigt att ljuset bara kan nå syncellerna på ett sätt och inte reflekteras inuti ögat. Ögats insida är därför täckt av pigmentceller som gör det helt svart. Albinos saknar detta och har därför dålig syn. Synsvårigheter är ett betydligt mer oattraktivt drag än albinoutseende.

De enda albinodjur som framgångsrikt kan föröka sig är ekorrar (eftersom de har tätt packade synceller över hela ögats insida har de lika bra periferseende som centralseende och ljuset som når rätt synceller är mycket starkare än det lilla som reflekteras fel) och djur som lever i mörker, dvs grottdjur och delvis havsdjur. Kolonier med albinoekorrar finns i USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in