2016-08-03, 13:08
Medlem
Ambelains avatar
Framförallt i tecknade filmer och sago-filmer etc (romantiska scener, trolska scener) brukar man visa hur fjärilar flyger nära på, och runt människor.
De liksom "svärmar" kring människorna.

Och det Ser onekligen väldigt stämningsfullt och romantiskt ut.
Det är väldigt vackert och fint.

Och jag har själv varit med om det ... EN enda gång.
Faktiskt nu i veckan.
Då några fjärilar av olika sorter av "Juvelvinge" plötsligt lämnade sina uppgifter vid blommorna för att istället börja svärma runt mig.

Det var en speciell upplevelse faktiskt, och inte alls obehaglig, utan jag kände istället en känsla av "utvaldhet", en glädje över att få vara med om det.

Och det blev inte sämre av att det ju också var de allra vackraste av fjärilsorter också. Dessa juvelvingar är ju som små sammetssmaragder, Blåvinge, Guldvinge, Midsommarvinge och allt vad de heter.

Men det jag undrar över är Varför.
Varför de gör på det viset?
Varför börjar de plötsligt att, i grupp, svärma runt en människa?

Försöker de schasa bort oss?
Är det alltså en akt av aggression, ett revir-beteende?

Men hur samordnar de sin "aktion" i såna fall?

Eller är de nyfikna på den där konstiga människan som kommer där?

Men även då återstår ju ändå frågan om hur de samordnar sitt intresse, sin aktion, sin nyfikenhet?

Eller Vad beror det på?

Dessa fjärilar som kom för att svärma kring mig, de kom allesammans, som på kommando - från hela fältets olika delar.
Och så stannade de kvar i min omedelbara närhet - kanske högst 30 - 40 cm från mig högst. Huvudsakligen kring mitt huvud, och runt,runt, runt svärmade de.

Allt i ca 30 sekunder - sen återgick de till sitt igen ...
Citera
2016-08-03, 15:17
Medlem
najass avatar
Enda ekologiska förklaringen, som direkt slår mig, ger inget gott betyg åt din personliga hygien...

Ett välkänt beteende är s.k. Mud-puddling där fjärilar av olika arter samlas kring kadaver, avföring, urin eller svett. Detta för att komma åt essentiella salter och mineraler. Man kan ibland se stora mängder fjärilar av olika arter sitta på, och flyga runt, t.ex. en komocka eller ett dött djur.

Googla på begreppet mud-puddling kan du läsa mer.

I övrigt så vad gäller dina frågor;

Nej, de har inget revirbeteende
Nej, det är ingen aggression inblandad
Nej, det är ingen samordning inblandad
Nej, de är inte nyfikna

Det som återstår är att det på dig eller i närheten av dig finns något som luktar svett, urin, avföring eller as.
Citera
2016-08-03, 18:28
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
[...]

Det som återstår är att det på dig eller i närheten av dig finns något som luktar svett, urin, avföring eller as.

Inte riktigt lika Pocahontas.
Citera
2016-08-03, 20:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Det här var nog det roligaste jag läst på hela jäkla forumet. Bara inte tråden dör ut nu bara för det.

Går de bara på feromoner när det ska till att skaffas små fjärilsbarn eller är det även synintryck? Kan det tänkas att TS på långt håll ser ut som en fjärilshona (t ex långsmalt ansikte och väldigt stora öron) och det var en flock hannar som tänkte befrukta TS:s huvud?
Citera
2016-08-03, 23:38
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Går de bara på feromoner när det ska till att skaffas små fjärilsbarn eller är det även synintryck?
När det handlar om nattfjärilar än synintryck inte viktiga. De fjärilarna är ofta enfärgade.
För dagfjärilar är synintrycket också viktigt. Starka färger och UV-mönster som människor inte ser är säkert attraktivt. Alla denna prakt kan inte bara vara varningsfärger. Vad skulle det annars vara bra för?
Citera
2016-08-05, 06:28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
När det handlar om nattfjärilar än synintryck inte viktiga. De fjärilarna är ofta enfärgade.
För dagfjärilar är synintrycket också viktigt. Starka färger och UV-mönster som människor inte ser är säkert attraktivt. Alla denna prakt kan inte bara vara varningsfärger. Vad skulle det annars vara bra för?
Vadå för "UV-mönster" menar du då?
Har dagfjärilar UV-mönster på sig också, förutom sina redan fina färger?
Citera
2016-08-05, 10:44
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vadå för "UV-mönster" menar du då?
Har dagfjärilar UV-mönster på sig också, förutom sina redan fina färger?

Det är ffa blommorna som ser helt annorlunda ut i UV-ljus och som alltså fjärilarna kan se. Ofta så framträder "landningsplatser" på blommorna i UV-ljus som guidar fjärilen till nektarn. Dessa "landningsplatser" kallas ibland nektartecken eller honungsmärke och dessa ser vi alltså oftast inte eftersom de ligger i det ultravioletta frekvensbandet. Fjärilarna ser det däremot utmärkt.
Citera
2016-08-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det är ffa blommorna som ser helt annorlunda ut i UV-ljus och som alltså fjärilarna kan se. Ofta så framträder "landningsplatser" på blommorna i UV-ljus som guidar fjärilen till nektarn. Dessa "landningsplatser" kallas ibland nektartecken eller honungsmärke och dessa ser vi alltså oftast inte eftersom de ligger i det ultravioletta frekvensbandet. Fjärilarna ser det däremot utmärkt.
En snabb googling hittade den här sidan med foton i UV-spektrat. Färgerna på UV-bilderna stämmer naturligtvis inte med de riktiga färgerna vi inte kan se, men de visar kontraster och mönster som insekter kan se skillnad på på blommor som ser enfärgade ut för oss.
http://www.naturfotograf.com/UV_flowers_list.html

En del dagaktiva fjärilar använder även färger i UV-spektrat som signalfärger. Fjärilar som ser "tråkiga" ut för oss kan ha fantastiska mönster i andra delar av det elektromagnetiska spektrat.
http://abugblog.blogspot.se/2011/07/...traviolet.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in