• 1
  • 2
2005-12-03, 22:21
Medlem
Jans0ns avatar
1. Berättelsen är uppdelad i sex kapitlen. Sätt namn på dem.
2. Hurdana är huvudpersonerna Lennie och George? Vilka egenskaper har de? Beskriv dem.
3. Beskriv bipersonerna Slim, Cardy, Crooks, Curly och hans hustru
4.Flera av personerna i boken känner sig underlägsna, nedvärderade, hunsade eller misslyckade. Ge exempel!
5.Vilken framtidsdröm har George och Lennie? Vad betyder den för den Lennie? För George?
6. På vad sätt ser drömmen ut att komma närmare ett förverkligande?
7. Varför skjuter George Lennie? Vem av de andra förstår honom? Gör George rätt?
8. Vad tror du händer sedan med George?
9. Man kan säga att berättelsens personer personer bildar fyra grupper: förtryckta, förtryckare, passiva åskadare och sådana som tar de passivas parti.
10. Vad kan man som läsare lära sig av den här berättelsen?

Tjenare!
Som ni ser är det 10 frågor om boken möss och människor av John Steinbeck.
Det är en uppgift till årskurs 9. Ja jag e 18, jag har gått om och börjat senare.

www.home.no/janson

Om ni har tråkigt eller gillar att rätta uppsatser kan ni la läsa den och lämna synpunkter.
Citera
2005-12-04, 12:34
Bannlyst
Möss och människor är en kort och lättläst roman som dessutom är mycket bra. Du kan läsa ut den på några timmar. gör det,
sådana här trådar är osmakliga och osympatiska, och ingen kommer vilja hjälpa dig
Citera
2005-12-04, 19:26
Medlem
tim_hedlund: Om du kollar lite noggrannare på hans inlägg så har han faktiskt gjort uppgiften, se länken i hans inlägg.

/J
Citera
2005-12-04, 20:21
Medlem
skumrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jemalija
tim_hedlund: Om du kollar lite noggrannare på hans inlägg så har han faktiskt gjort uppgiften, se länken i hans inlägg.

/J

Bra påpekande. Det var lätt att missa den raden, jag gjorde det också faktiskt tills du anmärkte på det.

Janson:

Tycker det ser ut som ett klart godkänt arbete för årskurs 9. Läste igenom det extremt snabbt, men jag tycker du resonerar dig fram väl till dina svar.
Såg bara ett stavfel och det var "arbetsslag, kan ha funnits fler, men annars får du klart godkänt på den fronten.
Citera
2005-12-04, 20:44
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Bra påpekande. Det var lätt att missa den raden, jag gjorde det också faktiskt tills du anmärkte på det.

Janson:

Tycker det ser ut som ett klart godkänt arbete för årskurs 9. Läste igenom det extremt snabbt, men jag tycker du resonerar dig fram väl till dina svar.
Såg bara ett stavfel och det var "arbetsslag, kan ha funnits fler, men annars får du klart godkänt på den fronten.

Hehe tack, det uppskattas ;D
Citera
2005-12-07, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jemalija

/J

vad skönt att jag inte modererar detta forum längre, då hade jag ju skämts lite! Men nu är jag bara ett vanligt klantarsle, så nu skäms jag inte så mycket. Men ändock: Förlåt Janson!!
Citera
2005-12-07, 22:05
Medlem
Jans0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
vad skönt att jag inte modererar detta forum längre, då hade jag ju skämts lite! Men nu är jag bara ett vanligt klantarsle, så nu skäms jag inte så mycket. Men ändock: Förlåt Janson!!

Hehe det är lugnt! Tycker själv mycket illa om lata fanskap som inte gör deras uppgifter själv
Citera
2005-12-12, 16:03
Medlem
Timmys avatar
Bra bok... Har bara funderat lite här, vad kommer de där frågorna från? För hade nästan exakt samma uppgift, med samma frågor, när jag gick nian.

Slog bara lite fel att jag läste snabbt ut boken så jag mindes i princip noll av den när jag sen skulle skriva det här. Inte kul.
Citera
2012-03-28, 23:08
Medlem
Budskapet i möss och människor?

Hej!
En vän till mig fick mig att läsa boken möss och människor, hon sa att budskapet i den var så fint. Jag tyckte att det lät intressant så jag läste boken men nu i efterhand kan jag inte komma på huvudbudskapet i boken var... Någon som vet?? Tacksam för svar! ;)
Citera
2012-03-28, 23:11
Kom igen, boken är inte särskilt tjock. Gör din egen hemläxa istället för att försöka få någon av oss att skriva en bokredovisning som du bara kan copypasta.
Citera
2012-03-28, 23:12
Medlem
120311s avatar
"Steinbecks budskap med boken är att få folk att inse att allt man har kämpat och planerat för kan, på grund av en tillfällighet, bli ödelagt på bara ett ögonblick - helt utan förvarning. Det är huvudbudskapet, men det finns även ett annat lite mer dolt budskap, vilket är att man ska se något positivt i varje människa. Även fast personen verkar vara helt värdelös så finns det alltid något han eller hon är bra på. Steinbeck pekar även på fördelen med att samarbeta, då man kan man dra nytta av varandras olika egenskaper."

http://www.mimersbrunn.se/Moess_och_maenniskor_158.htm
Citera
2012-03-28, 23:13
Medlem
Bircks avatar
Det är väl öppet för tolkning vad man själv ser i boken och jag vet inte vad författaren själv avsåg med berättelsen. Jag ser det dock som en sorts hyllning till tålamod och villkorslös godhet inramat i en desillusionerad syn på människan. Hopp och förtroende jämte en bistert rationell och kompromissande beskrivning av den mer darwinistiska sidan av mänskligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in