2022-06-03, 15:12
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det brukar funger att ringa kundtjnst i Indien fr att komma tillbaka till verkligheten.(Om du brukar se South Park?).

Redan testat med specialglasgon, ven byta plats p gonen fungerar.
Customer Feedback Vindaloop? Kul
Vande du dig?
Citera
2022-06-03, 15:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Givet att det vi berttar om vr upplevelse r information s r tminstone allt vi kan bertta sprunget ur informationsteoretiska processer, vilka kan studeras med hjlp av datorer. Och av de senare har vi lrt oss att datorprogram av princip inte kan veta den geografiska positionen fr sin exekvering, om det ens r en vlformulerad frgestllning, utan sdana program r helt beroende av att ngon utifrn berttar var datorn befinner sig.

Drtill tycks uppfattningen om ett centralt jag vara en illusion, vilket har demonstrerats exempelvis i s.k. split-brain-experiment, dr tv frnskilda hjrnhalvor bda betraktar sig som det centrala jaget.

Intressant.
Det verkar logiskt.

Finns det ngot exempel p en dator som gr en introspektiv analys av sig sjlv och kommer fram till vad den r?
Citera
2022-06-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det r redan gjort. Genom att en person sitter i en stol och fr se allt genom VR-glasgon, och man placerar en kamera en bit bakom honom, s han sjlv syns bakifrn, kommer han inte bara uppleva sig sitta bakom sig sjlv, utan ven uppleva att den som sitter i stolen framfr, r en annan person. Nr han lyfter armen upplever han det som att personen framfr honom gr det, inte han sjlv. Lite fascinerande. Tror det kan vara personberoende ocks.
Jag tror att han fick problem med motoriken i armen ocks, om jag minns rtt. Att frska koppla den till rtt person.
Finns skert klipp om man googlar ett tag. Jag sg det p TV fr ganska lnge sen.
Lter som en vidareutveckling av Thomas Metzingers plastarm. Resultaten av sdana experiment bekrftar tesen att hjrnan simulerar omvrlden genom att uppdatera en inre modell av omvrlden nr ny information tillkommer, vilket hjlper oss att hlla reda p vad som finns utanfr synfltet osv.

Nr jag upplever att min arm ligger p bordet framfr mig s bygger inte den upplevelsen enbart p sensoriska nervsignaler som utgr frn armen, utan p signaler frn alla sinnen plus sdant jag redan vet. Ser jag en plastarm som liknar min egen liggandes p bordet framfr mig s kan det allts vara en tillrckligt stark signal fr att jag skall knna att den ligger dr.
Citera
2022-06-03, 15:23
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Drtill tycks uppfattningen om ett centralt jag vara en illusion, vilket har demonstrerats exempelvis i s.k. split-brain-experiment, dr tv frnskilda hjrnhalvor bda betraktar sig som det centrala jaget.

Det finns ju gott om hjrnskador, synestesi, stroke, psykiska sjukdomar, mystiska upplevelser, etc som frvrnger, str, frundrar medvetandet. Man fr anta d att dessa r rubbningar, snarare n att de visar p att det mer normala r illusionen. Men jag hade personligen inte haft ngot emot att mystiska upplevelser var sanna. Buddister tycker nog att det knns rtt att jaget r en illusion ocks.
Citera
2022-06-03, 15:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Det finns ju gott om hjrnskador, synestesi, stroke, psykiska sjukdomar, mystiska upplevelser, etc som frvrnger, str, frundrar medvetandet. Man fr anta d att dessa r rubbningar, snarare n att de visar p att det mer normala r illusionen. Men jag hade personligen inte haft ngot emot att mystiska upplevelser var sanna. Buddister tycker nog att det knns rtt att jaget r en illusion ocks.
Det senaste inom vissa, att hra rster i huvudet, r att inte bli rdd och prata vnligt med dem. Jag minns inte om det var att prata "mentalt", eller med munnen. S blir de ocks vnligare och mindre skrmmande.
Kanske man kan bli kompisar ocks, vad vet jag. Det var bara en notis.
Citera
2022-06-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Finns det ngot exempel p en dator som gr en introspektiv analys av sig sjlv och kommer fram till vad den r?
Mnga moderna AI program som r trnade p att fra dialoger brukar svara ungefr som mnniskor p sdana frgor. I princip lr de sig vad mnniskor vill ha fr svar p stllda frgor och sedan svarar de som frvntat utan att svaren bygger p ngon egentlig analys.

En introspektiv analys skulle kunna vara att datorn lyssnar p sina egna svar (som den av princip inte kan veta var de kommer frn) och sedan genom att analysera sina egna svar frska hitta rationella frklaringar till dessa.

Jmfr med dig sjlv. Om ngon frgar dig om du vill d d svarar du snabbt nej p frgan. Frgor ngon dig varfr du inte vill d s r frgan desto svrare. Genom noggrant vga fr och nackdelar med att leva respektive d s kan du frmodligen motivera ditt stllningstagande, men den motiveringen r naturligtvis en efterkonstruktion. Varfr du utan eftertanke svarade nej p den frsta frgan kan du av princip inte veta.
Citera
2022-06-03, 17:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Mnga moderna AI program som r trnade p att fra dialoger brukar svara ungefr som mnniskor p sdana frgor. I princip lr de sig vad mnniskor vill ha fr svar p stllda frgor och sedan svarar de som frvntat utan att svaren bygger p ngon egentlig analys.
Det lter vldigt bekant. Mnniskor anvnder begrepp som de r frtrogna med utan att frst dem.

Citat:
En introspektiv analys skulle kunna vara att datorn lyssnar p sina egna svar (som den av princip inte kan veta var de kommer frn) och sedan genom att analysera sina egna svar frska hitta rationella frklaringar till dessa.
Medan svaret finns utanfr. Datorn mste se det strre sammanhanget, frst att den r ett programmerbart system, och att det finns mnniskor som programmerar den.
P samma stt som att vi bara kan frst moralbegreppen om vi frst frstr det evolutionra och sociala sammanhang som genererat dem. Den som inte ser det r i samma situation som datorn som lyssnar p sina egna svar. r det inte s?

Citat:
Jmfr med dig sjlv. Om ngon frgar dig om du vill d d svarar du snabbt nej p frgan. Frgor ngon dig varfr du inte vill d s r frgan desto svrare. Genom noggrant vga fr och nackdelar med att leva respektive d s kan du frmodligen motivera ditt stllningstagande, men den motiveringen r naturligtvis en efterkonstruktion.

Ja, det blir en efterhandskonstruktion.

Citat:
Varfr du utan eftertanke svarade nej p den frsta frgan kan du av princip inte veta.
Inte genom introspektion, nej. r det det du menar?
Men jag kan vidga vyerna och frst de evolutionra principer som genererade min verlevnadsinstinkt.
Citera
2022-06-03, 17:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

I slutndan, spelar det ngon roll fr dig om illusionen r "sann" eller "bara" en illusion?
Om upplevelsen nd r vad den r?
Citera
2022-06-03, 17:53
Medlem
espiyes avatar
Citat:
I slutndan, spelar det ngon roll fr dig om illusionen r "sann" eller "bara" en illusion?
Om upplevelsen nd r vad den r?

Vet inte, men det r ju trist om materialism har rtt fr d r ju allt intressant om vad det innebr att vara mnniska ddftt och ffngt. Jag fredrar ngon slags mystik.
Citera
2022-06-03, 18:46
Medlem
Citat:
Medan svaret finns utanfr. Datorn mste se det strre sammanhanget, frst att den r ett programmerbart system, och att det finns mnniskor som programmerar den.
P samma stt som att vi bara kan frst moralbegreppen om vi frst frstr det evolutionra och sociala sammanhang som genererat dem. Den som inte ser det r i samma situation som datorn som lyssnar p sina egna svar. r det inte s?
Utan att sjlv ha ngra strre kunskaper om AI skulle jag nd vilja beskriva det som att tekniken gtt frn logisk deduktion under 1900-talet till en kombination av logisk deduktion och mnsterigenknning under 2000-talet. Eftersom logisk deduktion strikt fljer formella regler s kan ett program som kommer till slutsats genom logisk deduktion i princip alltid kompletteras med algoritmer som frklarar hur den kom fram till slutsatsen, detta eftersom frklaringen bara r en omformulering av den vg som programmet tog till den funna slutsatsen. Mnsterigenknningen r dremot av en mer informell natur och ven om vi i princip vet hur den gr till s gr det inte i talat sprk som mnniskor frstr att uttrycka varfr en katt ser ut som en katt och en hund ser ut som en hund, just fr mnsterigenknning inte bygger p logisk deduktion. Av ungefr samma skl kan en dator som anvnder inslag av mnsterigenknning inte sjlv frst hur den kommer fram till sina beslut.

Nr mnniskor skall frst icke-triviala saker s rcker det inte med logisk deduktion och mnsterigenknning, utan vi skapar frenklade abstrakta modeller av hur vrlden fungerar genom spekulativa gissningar och sedan frkastar vi det som visar sig vara fel. Evolutionsteorin var ngot som Darwin gissade sig till fr att sedan g ut i vrlden med ppna gon och se efter om det han hade gissat stmde. Oftast stmmer inte sdant vi gissar, men genom en osannolik kombination av tur och skicklighet lyckades Darwin faktiskt gissa ngot som hller n idag. Det Darwin gjorde gr skert ocks att gra programmatiskt, men dit har AI-forskningen nnu inte kommit. Vi har vl fortfarande knappt en aning om hur man ens skulle gra fr att inte alltid gissa fel.
Citera
2022-06-07, 16:05
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vet inte, men det r ju trist om materialism har rtt fr d r ju allt intressant om vad det innebr att vara mnniska ddftt och ffngt. Jag fredrar ngon slags mystik.

Fr mig r det i slutndan tv perspektiv p samma verklighet. Verkligheten r nd vad den r, oavsett vad vi tycker. Och d kan man lika grna vlja det perspektiv som r mest meningsfullt fr en.
Mystiken har allt att gra med vad det handlar om att vara mnniska, s det tycker jag r ett utmrkt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in