Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-01, 21:43
  #1
Medlem
Hej min stationära dator går ej igång. Undrar vad som kan vara fel och om det då är värt att laga den.
Den bara lyser lite grönt när man kör in kontakten innan man sätter på den. Och när man sätter på den så händer ingenting. I något år så har den också haft något fel att det startat och när bildskärm kommer upp så har det varit en massa text som man varit tvungen att klicka f1 för att sedan kunna logga in och så vidare. Men då har det sen hänt att skärmen har fått för stor bild så har man varit tvungen att starta om tills det blev rätt bildstorlek. När datorn dog så har jag för mig att det typ stod crashed typ det sista men ofta att det står att den crashar? Nu så händer ingenting när man klickar på on-knappen. Den datorn är köpt 09 men riktigt bra elite dator och inte använd så mycket. Så jag undrar vad som kan vara fel och i såfall om det är värt att fixa den?
Citera
2016-08-01, 21:56
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan vara precis vad som helst. Men har du te.x ett extra nätagg hemma så börjar felsökningen där.
Citera
2016-09-30, 19:45
  #3
Medlem
jaha tydligen ingen på flashback kunnig nog om datorer
Citera
2016-09-30, 19:53
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det finns många kunniga datorpersoner här inne. Men det krävs en bättre förklaring och utveckling för att kunna förstå dina problem.

Vad har du själv gjort för felsökningar? Har du reservdelar hemma som du kan felsöka med? Jag tänker på i första hand ett nätagg.
Citera
2016-09-30, 20:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockren321
Hej min stationära dator går ej igång. Undrar vad som kan vara fel och om det då är värt att laga den.
Den bara lyser lite grönt när man kör in kontakten innan man sätter på den. Och när man sätter på den så händer ingenting. I något år så har den också haft något fel att det startat och när bildskärm kommer upp så har det varit en massa text som man varit tvungen att klicka f1 för att sedan kunna logga in och så vidare. Men då har det sen hänt att skärmen har fått för stor bild så har man varit tvungen att starta om tills det blev rätt bildstorlek. När datorn dog så har jag för mig att det typ stod crashed typ det sista men ofta att det står att den crashar? Nu så händer ingenting när man klickar på on-knappen. Den datorn är köpt 09 men riktigt bra elite dator och inte använd så mycket. Så jag undrar vad som kan vara fel och i såfall om det är värt att fixa den?

Kan ju försöka förstå mig på detta

E den stendöd ? Kolla noga. Inga fläktar som spinner när du trycker on ?
Har du några delar hemma så du kan försöka själv ?
Kan vara lite vad som helst i detta fallet . Men troligen nätagg, moderkort , cpu . Eftersom annars borde den ju starta upp. Troligt iallafall
Luktar de bränt ?
__________________
Senast redigerad av Jens86 2016-09-30 kl. 20:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback