2017-02-19, 11:25
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Brand i Täby centrum
Taket på Täby Centrum började brinna på lördagskvällen och centrumet fick utrymmas. Branden var släckt runt 23.30-tiden.

Enligt polisen var det under lördagskvällen svårt att se en naturlig förklaring till branden och en förundersökning har inletts för att ta reda på hur branden startat, berättade Towe Hägg, informatör på polisen ledningscentral.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...@fo3G@jTgHOQg/
Citera
2017-03-10, 08:45
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Efter Täbybornas önskan: ”Vi får en synligare polis”
Täby kommun och polisen har skrivit en överenskommelse om samverkan. Syftet med samarbetet är att bättre kunna förebygga brott och öka tryggheten i kommunen.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...E7StAaZDCsIEw/
Citera
2017-03-16, 00:09
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Täby häver "pausen" i flyktingmottagandet – fyller kvoten i år
Täby kommun häver den tidigare aviserade pausen i flyktingmottagande sedan det blivit klart att nyanlända med uppehållstillstånd kan flytta in eller bo kvar i Täby Park hotell.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...Tlz3zoK7IStDA/
Citera
2017-07-07, 18:39
Medlem
spoilers avatar
"Tidigare har Migrationsverkets linje varit att inte skicka iväg några personer till en kommun innan man vet att det finns ett ordnat mottagande där. Nu, efter flera månaders samtal med kommunerna, går man för första gången ifrån den principen.

– Vi har kommit till den punkt där vi ändå måste skriva ut personer som får åka till de kommuner de är anvisade till. Det går inte att vänta hur länge som helst, säger Åsa Lindberg, regionchef på Migrationsverket Region Syd.

Dessa kommuner har vetat sedan början av 2016 hur många nyanlända de ska ta emot, men har inte tagit fram bostäder till alla. Särskilt trögt har det gått i kommuner som Täby och Staffanstorp, som har sålt sina allmännyttiga bostadsbolag och alltså inte kan använda sig av dem."

https://www.hemhyra.se/nyheter/nyanl...ordnad-bostad/
Citera
2017-07-07, 21:25
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
De är få till antalet

Ja. Täby är en de kommuner som tagit emot minst antal anvisade nyanlända i Sverige.

Vilket är väldigt märkligt om man ser till andelen journalister, politiker och andra altruistiska högdjur som är bosatta där. Lägg därtill att det är en av de rikaste kommunerna.

Märkligt... Nästan som de i sin godhet låter andra betala.
Citera
2017-07-08, 00:17
Medlem
Jag bor inte i Täby själv, utan i en mer "average" kommun i nordvästra Stockholm (alltså inget ghetto). Jag åker till Täby C ett par ggr/år och måste ändå säga att sist jag var där så kändes det ändå som Sverige fortfarande. Visst, såg något gäng med Zigenare, men över lag "svenska svenskar". Kan ju tänka mig att för Täbybor som senaste året börjat få nyanlända som grannar har sett en "försämring", men jag själv som ofta är i Kista C och käkar lunch eller Mall of Scandinavia, det är som att vara i ett annat land. Jag skojar inte. Vita människor är kraftigt underrepresenterade. Skulle man leda in en förvirrad Täbybo med ögonbindel i Mall of Scandinavia, dra av ögonbindeln och ropa surprise surprise, så skulle denne antagligen tro att hon skeppats till en gallria i Istanbul.
Citera
2018-01-31, 07:54
Medlem
hur ser det ut i täby nu då? speciellt hägernäs hållet och där omkring? är det mycket berikning, och hur ser prognosen ut i täby rent generellt ?
wiki säger att på 12 år har procenten gått från 16% till 19.5 vad gäller personer med utländsk ursprung. det är ändå ganska ok när man tittar på katastrof kommuner som botkyrka Södertälje osv
Citera
2018-01-31, 10:04
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsgodis
hur ser det ut i täby nu då? speciellt hägernäs hållet och där omkring? är det mycket berikning, och hur ser prognosen ut i täby rent generellt ?
wiki säger att på 12 år har procenten gått från 16% till 19.5 vad gäller personer med utländsk ursprung. det är ändå ganska ok när man tittar på katastrof kommuner som botkyrka Södertälje osv

Täby får sakta men säkert sin del av mångkulturen. Stadig ökning är att förvänta

http://www.friatider.se/bj-d-abdulla...-gruppv-ldt-kt
Citera
2018-01-31, 15:32
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag bor inte i Täby själv, utan i en mer "average" kommun i nordvästra Stockholm (alltså inget ghetto). Jag åker till Täby C ett par ggr/år och måste ändå säga att sist jag var där så kändes det ändå som Sverige fortfarande. Visst, såg något gäng med Zigenare, men över lag "svenska svenskar". Kan ju tänka mig att för Täbybor som senaste året börjat få nyanlända som grannar har sett en "försämring", men jag själv som ofta är i Kista C och käkar lunch eller Mall of Scandinavia, det är som att vara i ett annat land. Jag skojar inte. Vita människor är kraftigt underrepresenterade. Skulle man leda in en förvirrad Täbybo med ögonbindel i Mall of Scandinavia, dra av ögonbindeln och ropa surprise surprise, så skulle denne antagligen tro att hon skeppats till en gallria i Istanbul.

Kista är utlandet, inte många svenskar där. Mall är mycket vitare och även Täby men det har en rejäl dos av invandrare. Det har alla kommuner och alla centrum. I alla flerfamiljshusområden i Täby är väldigt berikade liksom överallt annars.
Villaområden prisnivå > 5 mille är invandrarbefriade till 98% i alla kommuner Villaområden där man kan få ett radhus för < 3 mille är rejält besudlade av invandrare 20-80%.

Bidragstagarna är hänvisat till hyreshusen och där dominera de stort. Så det är inte kommun som avgör vilken sorts folk som bor där utan vad det finns för typer av boenden.

De som påstår att Täby är så invandrarbefriat har helt enkelt aldrig varit ute och rört på sig. Ser ni ett högt hyreshus så finns det alltid minst 75% invandrare där oavsett vilken kommun det är.
Citera
2018-01-31, 16:28
Medlem
Citat:

Täby är en bra kommun men lite snobbigt kanske. Hägernäs är lugnt utom möjligen Flygkårsvägen. Viggbyholm ännu lugnare. Det enda problemet är väl när det kommer gäng från andra förorter och stökar i Täby centrum samt andra platser.

Någon nämnde Täby centrum. Säkert det "vitaste" köpcentrumet i Stockholm men inte så att man bara ser svenskar. Men nej det är inte så mycket berikning iaf inte av den dåliga sorten. Sedan är ju inte alla dessa 19.5 % från Mellanöstern/Afrika direkt.
Citera
2018-01-31, 16:39
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Kista är utlandet, inte många svenskar där. Mall är mycket vitare och även Täby men det har en rejäl dos av invandrare. Det har alla kommuner och alla centrum. I alla flerfamiljshusområden i Täby är väldigt berikade liksom överallt annars.
Villaområden prisnivå > 5 mille är invandrarbefriade till 98% i alla kommuner Villaområden där man kan få ett radhus för < 3 mille är rejält besudlade av invandrare 20-80%.

Bidragstagarna är hänvisat till hyreshusen och där dominera de stort. Så det är inte kommun som avgör vilken sorts folk som bor där utan vad det finns för typer av boenden.

De som påstår att Täby är så invandrarbefriat har helt enkelt aldrig varit ute och rört på sig. Ser ni ett högt hyreshus så finns det alltid minst 75% invandrare där oavsett vilken kommun det är.

Har du varit i Täby? Nu är jag sällan i lägenhetsområdena men det händer, jag känner inte igen den bilden du målar upp.

Täby har heller inte några kommunala hyreslägenheter, endast privata.
Citera
2018-05-01, 01:32
Medlem
Citat:

Hägernäs - Hyres och bostadsrätter, mest etnisk svenskar och arbetarklass. Ser ut som vilket miljonprogram som helst egentligen. Inte alls speciellt fint.

Hägernäs Strand - Majoritet bostadsrätter, etniska svenskar och barnfamiljer. Mycket finare än Hägernäs. Lägenhetsområde som byggdes ungefär 2007/2008 och var klart omkring 2012. Således ganska nytt och fräscht. Bestod av industriområde och skog innan. Bodde där ett tag förut och det var bara svenskar.

Flygkårsvägen - Ligger mellan Hägernäs Strand och Viggbyholm. Majoritet invandrare. Stökigt område. Gammalt och slitet.

Viggbyholm - Villor. Svenskar (barnfamiljer).

Jag är uppvuxen i Täby men jag håller absolut inte med om bilden som ges i denna tråd när det kommer till att Täby skulle vara Sveriges rikaste & vitaste område. Kommunen är extremt blandad från vita, rika villaområden till billiga och trasiga lägenhetsområden. Allt finns i Täby. Det som däremot knyter ihop kommunen enligt mig är att Täbyborna oftast är väluppfostrade och genuint trevliga. När jag växte upp där så var det absolut ett svenskt samhälle men på senare år så har det blivit fler och fler flyktingar och invandrare i Täby. Jag känner absolut inte igen mig på det stora hela. Täby Centrum kommer definitivt att bli ett nytt Kista Centrum inom en snar framtid. Men att kommunen i det stora hela skulle bestå av rika snobbar med en verklighetsfrånvänd förankring är helt fel. Det verkar oftast som att folk från andra ställen förväxlar Täby med Djursholm och/eller Danderyd. Dagens Täby är varken överklass eller någon utopi för svenskar, snarare tvärtom. Spiralen har börjat snurra och framtidens Täby kommer knappast att bli bättre.

Som tidigare påpekat har man slagit upp flyktingboenden på Täby Park Hotel och i Gribbylund. Den lokala nattklubben består också till stor del utav invandrare.

"Reinfeldts Täby" är dött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in