Citat:
Ursprungligen postat av
fredagsgodis
hur ser det ut i täby nu då? speciellt hägernäs hållet och där omkring? är det mycket berikning, och hur ser prognosen ut i täby rent generellt ?
wiki säger att på 12 år har procenten gått från 16% till 19.5 vad gäller personer med utländsk ursprung. det är ändå ganska ok när man tittar på katastrof kommuner som botkyrka Södertälje osv
Hägernäs - Hyres och bostadsrätter, mest etnisk svenskar och arbetarklass. Ser ut som vilket miljonprogram som helst egentligen. Inte alls speciellt fint.
Hägernäs Strand - Majoritet bostadsrätter, etniska svenskar och barnfamiljer. Mycket finare än Hägernäs. Lägenhetsområde som byggdes ungefär 2007/2008 och var klart omkring 2012. Således ganska nytt och fräscht. Bestod av industriområde och skog innan. Bodde där ett tag förut och det var bara svenskar.
Flygkårsvägen - Ligger mellan Hägernäs Strand och Viggbyholm. Majoritet invandrare. Stökigt område. Gammalt och slitet.
Viggbyholm - Villor. Svenskar (barnfamiljer).
Jag är uppvuxen i Täby men jag håller absolut inte med om bilden som ges i denna tråd när det kommer till att Täby skulle vara Sveriges rikaste & vitaste område. Kommunen är extremt blandad från vita, rika villaområden till billiga och trasiga lägenhetsområden. Allt finns i Täby. Det som däremot knyter ihop kommunen enligt mig är att Täbyborna oftast är väluppfostrade och genuint trevliga. När jag växte upp där så var det absolut ett svenskt samhälle men på senare år så har det blivit fler och fler flyktingar och invandrare i Täby. Jag känner absolut inte igen mig på det stora hela. Täby Centrum kommer definitivt att bli ett nytt Kista Centrum inom en snar framtid. Men att kommunen i det stora hela skulle bestå av rika snobbar med en verklighetsfrånvänd förankring är helt fel. Det verkar oftast som att folk från andra ställen förväxlar Täby med Djursholm och/eller Danderyd. Dagens Täby är varken överklass eller någon utopi för svenskar, snarare tvärtom. Spiralen har börjat snurra och framtidens Täby kommer knappast att bli bättre.
Som tidigare påpekat har man slagit upp flyktingboenden på Täby Park Hotel och i Gribbylund. Den lokala nattklubben består också till stor del utav invandrare.
"Reinfeldts Täby" är dött.