2016-08-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag förstår verkligen inte varför man gör värsta kuppen när man vet att man kommer åka fast för att polisen vet vem som gjorde det.

Otroligt efterblivet känns det som. Någon som kan förklara hur GM tänker?

DESKI kan - den här personen har aldrig haft o inser att han aldrig kommer att få
så mycket pengar på ett bräde i sin hand - förmodligen främmande fågel som nu
köpt palats i afrika arabien eller libyen/syrien Irak.

Men med deskis system skulle han aldrig komma ut förrän han jobbat ihop pengarna
på anstalten i bästa fall Tillberga - då skulle han tänka efter föööree
Citera
2016-08-01, 22:43
Medlem
Inte begår man brott för att betala skuld eller knarskuld

Brott begår man för att få ett högre liv - betala skuld är som
att kasta pengarna i kloaken - använda dem själv är att njuta
o live on memories på kåken - alt ha det mesta kvar när man
kommer ut.

Man begår väl brott för att gynna sig själv - inte andra dårar.
Citera
2016-08-01, 22:55
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
De har nog både kassaskåp och säkerhetsrum skall du se.
Den byggnaden är inte allt för gammal (10 år?) och var tänkt för Coop från början. Dvs. det finns tillräckligt med säkerhet och rutin hur pengar skall förvaras där.
Insiders går sällan att skydda sig emot, fast lite klantigt är det att någon annan än butikschefen kan komma åt pengarna

Alltså folk behöver ju växla på kvällar men borde bara vara 2 Max 3 personer som kommer åt de större summorna.
Citera
2016-08-01, 23:08
Medlem
Har de inte cashguard system? Har svårt att förstå hur han lyckats få tag i så mycket pengar annars ifall de skulle ha det. Nog för att han kan tömma dagskassan i form av sedlar, har dock svårt att tänka mig att den är på ca 300 000, men det är väl inte omöjligt efter en helg för ett stort företag.

De är de enda pengarna som en vanlig anställd kan komma åt på egen hand under förutsättning att de har ett kassasystem av modernare slag.
Citera
2016-08-01, 23:13
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Coop har inga kassaskåp. De använder ett slutet kontantsystem som heter Gunnebo SafePay Secure.

Hade den anställde haft larmrättigheter så hade han dragit kuppen mitt i natten.

Tveksamt, många ställen får du inte larma av på nätterna utan anledning, ens om du har larmkod.
Citera
2016-08-01, 23:14
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Att kamerorna är urkopplade är inget konstigt - finns givetvis ingen anledning att filma när det är stängt och slösa HDD. Snarare brukar det vara larmets uppgift att bevaka varuhuset när det är stängt och då behövs inga kameror.

Moderna kameror spelar in rörelser. Finns de inga rörelser spelar de inte in.
Sen vore det ju ganska dumt upplagt att ha dem frånkopplade när larmet är på/de har stängt. Jag menar då fångar man ju inte några bilder på eventuella inbrottstjuvar.
Är inte så farligt mycket HDD-utrymme som krävs då kameror inte ligger och spelar in 24 bilder/s ändå.
Så kamerorna borde ha varit på.
Såtillvida någon nu inte stängt av dem manuellt.
Jobbat stängning dagen innan tryckt av allt på vägen ut.
Då har han ju även kunnat "glömma" att stoppa in allt i säkerhetsboxen

Citat:
Larmet brukar också larma av/på automatiskt inför öppning och stängning. (vanligaste brukar vara 1-2 timmar innan öppning och 1-2 timmar efter stängning för att man ska hinna göra iordning butiken inför dagen typ tända lampor, ordna med kassor, städa etc och även göra iordning butiken inför stängning, släcka lampor etc)

Nja, det där stämmer inte på dylika ställen. Larmet stängs av vid upplåsning av väktare eller vid avlarmning av personal. Allt annat på en butik med kontanter vore inte bara häpnadsväkande dumt utan rent farligt.

Citat:
Hade den anställde haft larmrättigheter så hade han dragit kuppen mitt i natten.
Mitt i natten finns risk att stöta på rondare samt att larmanläggningen kan vara ställd så att personal inte kan larma av den nattetid.
Vi pratar ändå modern anläggning och inte något som hängt med sen 70-talet här. Finns ganska mycket styrning på moderna anläggningar.
Citera
2016-08-01, 23:17
Medlem
_-?-_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurge123
Svensk man född 1990 uppvuxen i akalla. vill ej skriva namn på denna med respekt till dennas familj.
Ny på jobbet?
Jobbat länge?
Vilken tjänst? Längst ned på golvet, mellanchef eller nått annat?

Hur kommer sig att han kunde göra det?
Citera
2016-08-01, 23:19
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
.
Nej, som jag skrev använder inte Coop CashGuard, utan Gunnebo Safepay.
ICA däremot använder en salig blandning av båda två.

SafePay är en magnitud säkrare än CashGuard.

Det är nog av den anledningen pengarna låg framme, pengarna skulle in i säkerhetsenheten vilket bara kan göras av väktare. (om man inte känner för att ta en sedel i taget).
Senast redigerad av sebnie 2016-08-01 kl. 23:22.
Citera
2016-08-01, 23:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag förstår verkligen inte varför man gör värsta kuppen när man vet att man kommer åka fast för att polisen vet vem som gjorde det.

Otroligt efterblivet känns det som. Någon som kan förklara hur GM tänker?

Håller med om desperat pengabehov och att han om han är ostraffad inte lär få mer än ett år i fängelse då han inte hotat någon, eller så. Är ute efter ett par månader och har då en dryg årslön, skattefritt, på fickan - många som skulle begå detta dåd om de vore desperata...

En frukt utav flatheten i det svenska rättsväsendet!
Citera
2016-08-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Håller med om desperat pengabehov och att han om han är ostraffad inte lär få mer än ett år i fängelse då han inte hotat någon, eller så. Är ute efter ett par månader och har då en dryg årslön, skattefritt, på fickan - många som skulle begå detta dåd om de vore desperata...

En frukt utav flatheten i det svenska rättsväsendet!
Nackdelen är ju att han lär ha svårt att få jobb inom sektorn efter det här tilltaget.

"Jaha, jag kan se att du tog ett avbrott på ett år efter att ha jobbat på Coop Märsta. Vad fick dig att sluta där? Vad gjorde du under det året?"
Citera
2016-08-01, 23:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Nackdelen är ju att han lär ha svårt att få jobb inom sektorn efter det här tilltaget.

"Jaha, jag kan se att du tog ett avbrott på ett år efter att ha jobbat på Coop Märsta. Vad fick dig att sluta där? Vad gjorde du under det året?"

Som sagt; är du desperat för stunden så skiter du troligtvis i framtiden... Sedan kan det vara en lågbegåvad med obskyra framtidsdrömmar, såsom att flytta till Thailand och leva loppan (naivt, jag vet) eller vill bli ISIS-hjälte och tänker skänka pengarna till familjen - finns mången fler exempel jag skulle kunna rabbla upp, men du förstår vart jag vill komma.
Citera
2016-08-01, 23:55
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
.

1: Beror ju på vad man har för kamerasystem. Vanligaste brukar vara att man har det integrerat med larmsystemet, men om det sparats pengar så kan det ju vara så att det inte finns stöd för integration, och man helt enkelt lagt dem på tidur.
I artikeln så skriver man på ett sätt som att det på något sätt skulle vara normalt att kamerorna var urkopplade/avstängda, så då var det väl tänkt att det var så då.
Kameror vid kassalinjen brukar spela in sålänge det är öppet och andra kameror brukar ej spela in utan kollas "live" (beror på tillstånden hos LS)

Jag tänker mig att om man haft ordentligt larmsystem för ordentliga pengar, integrerat med kameror och inpassage och bra kamerasystem och sådant, så hade det i TS inlägg inte kunnat hända över huvud taget.

Så någonstans har det snålats med någon sniklösning med brister, typ som tidur eller liknande, som denna oärliga anställd kunde nyttja.

Och om väktare kommer och låser upp och larmar av, så hade väktaren antagligen dragit igång kamerorna också i samma veva på ett sätt så att den anställde inte kunnat stänga av.
Så någonstans har det brustit ser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in