2016-08-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag tror faktiskt inte det den här gången. Tror gärningsmannen tog första bästa flight
till Thailand och lever livet tills han blir haffad och utvisad tillbaka till landet.

Och hur skulle denne få med sig 300 k i kontanter till Thailand hade du tänkt?

Jag tror det är en skuld till kriminella eller liknande. Det är trots allt Märsta vi pratar om.
Eller bara någon som i pengarna såg en kortsiktig njutning/förbättring av sin ekonomiska situation.
Senast redigerad av Morgonsolen200 2016-08-01 kl. 21:22.
Citera
2016-08-01, 21:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Och hur skulle denne få med sig 300 k i kontanter till Thailand hade du tänkt?

Jag tror det är en skuld till kriminella eller liknande. Eller bara någon som i pengarna såg en kortsiktig njutning/förbättring av sin situation. Det är trots allt Märsta vi pratar om.

vart ser du problemet med att plocka ner 300.000 i en väska och checka in den ?
Citera
2016-08-01, 21:37
Medlem
Citat:
vart ser du problemet med att plocka ner 300.000 i en väska och checka in den ?

Du skojar va?
Om inte, låt mig citera tullverkets hemsida:

"Vill du ta med dig 10 000 euro eller mer när du reser över EU:s gräns – eller motsvarande belopp i andra valutor, värdepapper eller dylikt – ska du anmäla detta till Tullverket.

Anmälningsplikten är ett led i att förhindra penningtvätt och organiserad brottslighet samt bekämpa terrorism. Med kontanta medel menar vi bland annat sedlar och mynt men även resecheckar, checkar, reverser, skuldebrev, obligationer, aktier och postanvisningar samt värdepapper."

Och enligt min personliga gissning, även om det handlade om endast 50 tusen kronor i kontanter som man bara ville checka in, så hade förmodligen detta uppmärksammats på flygplatsen.
Citera
2016-08-01, 21:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Du skojar va?
Om inte, låt mig citera tullverkets hemsida:

"Vill du ta med dig 10 000 euro eller mer när du reser över EU:s gräns – eller motsvarande belopp i andra valutor, värdepapper eller dylikt – ska du anmäla detta till Tullverket.

Anmälningsplikten är ett led i att förhindra penningtvätt och organiserad brottslighet samt bekämpa terrorism. Med kontanta medel menar vi bland annat sedlar och mynt men även resecheckar, checkar, reverser, skuldebrev, obligationer, aktier och postanvisningar samt värdepapper."

Och enligt min personliga gissning, även om det handlade om endast 50 tusen kronor i kontanter som man bara ville checka in, så hade förmodligen detta uppmärksammats på flygplatsen.

Hur ?
Bagageröntgen är fokuserad på sprängmedel, inte cash. Ingen person som tittar på xray bilden utan en dator. Helt riskfritt att checka in kontanter. Störst risk ligger i att bagaget kommer bort.
I handbagaget kommer det upptäckas. Av säkerhetspersonalen inte tullen.
Tullen på Arlanda har ingen kontroll på passagerare som reser ut ur landet.
Citera
2016-08-01, 21:51
Medlem
Man kan ju fråga sig vilket rättsligt straff som väntar?
Citera
2016-08-01, 22:03
Medlem
Citat:
Hur ?.

Där har du fel. Pengar (Cash) fraktas aldrig längre ut med väskor flygledes. Inte enl. GW. iaf.
Citera
2016-08-01, 22:04
Medlem
DenSomSokers avatar
Brukar väl vara kortläsare för att ta sig in via personalingångar? Om så är fallet har han/hon dragit sitt kort och gått in. Alla loggar sparas och går dom tillbaka så kan dom se att han var där 06.30 och dom kom 07.00 (tiden påhittad).
Citera
2016-08-01, 22:14
Medlem
Citat:
Hur ?
Bagageröntgen är fokuserad på sprängmedel, inte cash. Ingen person som tittar på xray bilden utan en dator. Helt riskfritt att checka in kontanter. Störst risk ligger i att bagaget kommer bort.
I handbagaget kommer det upptäckas. Av säkerhetspersonalen inte tullen.
Tullen på Arlanda har ingen kontroll på passagerare som reser ut ur landet.

Hm, det där visste jag faktiskt inte. Förutsatte helt enkelt att då det finns en gräns så måste den kontrolleras på något sätt.
Men i Thailand däremot är det också en gräns, med tanke på att det är i princip en diktatur så kan jag tänka mig att de kollar detta?
Citera
2016-08-01, 22:18
Medlem
Svensk man född 1990 uppvuxen i akalla. vill ej skriva namn på denna med respekt till dennas familj.
Citera
2016-08-01, 22:28
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurge123
Svensk man född 1990 uppvuxen i akalla. vill ej skriva namn på denna med respekt till dennas familj.

...men kanske lite om varför?
Citera
2016-08-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
...men kanske lite om varför?
Knarkskulder troligen
Citera
2016-08-01, 22:36
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
.
Coop har inga kassaskåp. De använder ett slutet kontantsystem som heter Gunnebo SafePay Secure.

Systemet är helt slutet hela vägen från kund till värdedepå.

Det som antagligen hänt, är att man förvarat 300 000 som skall in i det slutna kassasystemet och man då har lagt pengarna "öppet" i något rum i väntan på att väktare skall komma, låsa upp systemet, och "deponera in" pengarna. (istället för att ställa över systemet i insättningsläge och sedan sitta manuellt och mata in 300 000 i Gunneboenheten, med 0.5 sedel i sekunden och femhundringar så tar det fortfarande 20 minuter att göra det).

Att kamerorna är urkopplade är inget konstigt - finns givetvis ingen anledning att filma när det är stängt och slösa HDD. Snarare brukar det vara larmets uppgift att bevaka varuhuset när det är stängt och då behövs inga kameror.
Larmet brukar också larma av/på automatiskt inför öppning och stängning. (vanligaste brukar vara 1-2 timmar innan öppning och 1-2 timmar efter stängning för att man ska hinna göra iordning butiken inför dagen typ tända lampor, ordna med kassor, städa etc och även göra iordning butiken inför stängning, släcka lampor etc)

Av den anledningen så slog angriparen till strax innan öppningsdags (då automatisk frånkoppling av larm redan skett) för den anställde hade nog inga rättigheter att larma av (det brukar bara vissa i personalen ha).
Och därför kunde vittnen peka ut vem som snott pengarna för att de sett till personen vara i butiken redan innan de kom.

Dvs "bara han och vittnet fanns i butiken - vittnet såg att pengarna var borta, då måste det varit han som stulit".

Hade den anställde haft larmrättigheter så hade han dragit kuppen mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in